9,589 læst ·
18 svar
10k læst
18 svar
Lime planke på beton og sten/mørtel?
Har taget en "draperikarm" væk for at sætte en dørkarm i stedet.
Åbningen er dog alt for bred, så jeg tænkte først at sætte to 12 cm planker på hver side. Og derefter skrue karmen i de to planker. Alternativt en tykkere på siden, hvor der er sten og murværk, og skrue karmen i den tykkere planke på den ene side og i betonen på den anden.
Ville man kunne lime plankerne fast mod sten/murværk og mod betonen i stedet for at kæmpe med at bore, proppe og skrue? Plankerne skal dog sidde fast, da jeg skal fastgøre karmen mod dem.
Hvad tror I?
Åbningen er dog alt for bred, så jeg tænkte først at sætte to 12 cm planker på hver side. Og derefter skrue karmen i de to planker. Alternativt en tykkere på siden, hvor der er sten og murværk, og skrue karmen i den tykkere planke på den ene side og i betonen på den anden.
Ville man kunne lime plankerne fast mod sten/murværk og mod betonen i stedet for at kæmpe med at bore, proppe og skrue? Plankerne skal dog sidde fast, da jeg skal fastgøre karmen mod dem.
Hvad tror I?
En korrektion.
Åbningen blev 95 cm efter jeg fjernede alt puds og mørtel. Karmen 89 cm, da de tilsyneladende har en margen på en cm.
Så bliver det 2,5-3 cm på hver side til at fastgøre karmen i. Tager den tykkelse der ligger tættest.
Er tykkelsen tilstrækkelig til at fastgøre karmen i?
Hvad er minimum tykkelse at fastgøre karmen i? Ønsker en lidt tyndere planke på den ene side og tykkere på den anden, så karmen kommer lidt tættere på den ene væg.
Åbningen blev 95 cm efter jeg fjernede alt puds og mørtel. Karmen 89 cm, da de tilsyneladende har en margen på en cm.
Så bliver det 2,5-3 cm på hver side til at fastgøre karmen i. Tager den tykkelse der ligger tættest.
Er tykkelsen tilstrækkelig til at fastgøre karmen i?
Hvad er minimum tykkelse at fastgøre karmen i? Ønsker en lidt tyndere planke på den ene side og tykkere på den anden, så karmen kommer lidt tættere på den ene væg.
Senest redigeret:
Jeg ville ikke lime, hvis du skal fastgøre en karm. Lej eller lån en rigtig borehammer, så vil arbejdet føles nemt. Du kan både lime og skrue fast reglen, så vil de sidde som bjerget. Derefter kan du nemt skrue karmen fast med almindelig karmskrue i træreglerne.
Tak.Ludde Jakobsson sagde:
Nej, karmen havde jeg tænkt mig at skrue fast.
Men hvis jeg forstår dig korrekt, kan jeg lime plankerne mod væggene (den ene side beton, den anden løsere stensort og mørtel). Og derefter skrue karmen mod plankerne.
Da åbningen blev større, end jeg troede, limer jeg en planke også mod betonsiden for at lette monteringen af karmen. I stedet for at skrue i betonen. Selvom jeg har slagboremaskine. Så meget nemmere at skrue i træ.
Er en 12 mm planke nok til at skrue karmen fast i? Så kan jeg have en tykkere planke på den anden side, for at karmen skal sidde lidt mere mod den ene side.
Er der noget specielt monteringslim, der anbefales? Jeg er svag for Biltema og Jula på grund af deres priser.
Som sagt, jeg ville skrue fast realarna /plankorna i betonen og lime. og derefter skrue fast karmen med træskruer. men definitivt gøre dette på den side, du skal hænge døren. Folk plejer jo at bruge PL 400, Skulle nok tage lidt tykkere end 12 MM måske 18 MM plywood..
Aha, misforstod så. Du mener både skrue OG lime plankerne mod væggene. Tænker du, at limet måske ikke holder tilstrækkeligt, når man derefter monterer karmen?Ludde Jakobsson sagde:
Undskyld spørgsmålet. Bare så træt af stenhård beton med småsten i, som gør det besværligt. Og porøs sort sten af ukendt art i væggene, som det er svært at få nogen rawlplug og skrue til at fæstne godt i.
Okay, PL400 har jeg hørt om. Tak.
Lim og skru passende træstykker. Bore i genstridig beton er intet problem med en rigtig borehammer og firtandede bor. De andre, mere porøse, stenene er sandsynligvis en slags letbeton eller letklinker. Der fungerer det fremragende med letbetonskruer med forsænket hoved. For en sikkerheds skyld kan det være en god idé at forbore brættet/planken for at lette forsænkningen og minimere risikoen for overdragning i stenen.
Præcis, det er mest det porøse materiale, jeg ikke er så god ven med. Det bliver aldrig rigtig godt at trække noget i dette materiale. Og betonen indeholder sten, som nogle gange har forårsaget problemer, når jeg har sat hylder op osv.A Emil_K sagde:Lim og skru fast passende træstykker. Bor i genstridig beton er intet problem med en rigtig borehammer og fire-skærs-bor. De andre, mere porøse, stenene er sandsynligvis letbeton eller letklinker. Der fungerer det helt fint med letbetonskrue med forsænket hoved. For en sikkerheds skyld kan det være godt at forbore brættet/planken for at lette forsænkningen og minimere risikoen for overstramning i stenen.
Er risikoen altså, at limet ikke holder, så jeg bør skrue for en sikkerheds skyld også?
Hvor mange skruer per planke anbefales udover limet? Planken er jo tilsvarende karmen i højde, altså to meter. Er det nok med to eller tre stykker?
Forsøg at finde ud af, hvad det er for en væg.. Som Emil K skrev, findes der flere forskellige skruer til letbeton, som man kan skrue uden plug. Hvis det er beton, er det jo sådan, at man plugger først. Når det gælder porøse vægge, fungerer det normalt at skrue med skruer med lidt grovere gevind, hvis man forborer. Min TV 55 tommer sidder på væggen med 7 træskruer direkte ind i puds. Afhængig af, hvordan det fæster, vælger du antallet af skruer, men jeg ville gætte på, at 4-5 per side + lim er tilstrækkeligt. Årsagen til lim, hvis det er porøst, er, at du får ekstra styrke med lim. En dør vejer ret meget på karm-siden, når den åbnes og lukkes.
Der findes masser forskellige typer af karm-skruer og karm-hylstre. Hvis du gør, som vi siger, så vær sikker på, at skruerne, du har til karm-hylstrene, kan skrues i træ.
Der findes masser forskellige typer af karm-skruer og karm-hylstre. Hvis du gør, som vi siger, så vær sikker på, at skruerne, du har til karm-hylstrene, kan skrues i træ.
Risikoen ved kun at lime i porøse stenmaterialer er jo, at limet kun hæfter i det aller yderste lag af stenen, og at dette lag kan løsne fra resten af stenen. Forstærk med letbetonskruerne i nærheden af, hvor karmskruerne havner i brættet.
Tak for afklaringen. Vil virkelig gerne have, at det sidder ordentligt, da karmen siden skruves i planken, og døren bruges.
Jeg føler mig dog lidt nervøs, da en dørkarm skal sidde godt, når brugen af døren skaber vibrationer hele tiden.
Den ene væg er altså stenhård beton, så der er ingen fare. Slagboremaskine bare. Men den anden er som sagt en porøs sten. Se billederne. Vedhæfter et nærbillede af siden med det porøse materiale i den ene væg.
Er det nok med 50 mm bred planke? Betonvæggen har en lille kant, så det er kun fladt 50 mm. På den anden væg kan jeg dog sætte en 70 mm.
Jeg føler mig dog lidt nervøs, da en dørkarm skal sidde godt, når brugen af døren skaber vibrationer hele tiden.
Den ene væg er altså stenhård beton, så der er ingen fare. Slagboremaskine bare. Men den anden er som sagt en porøs sten. Se billederne. Vedhæfter et nærbillede af siden med det porøse materiale i den ene væg.
Er det nok med 50 mm bred planke? Betonvæggen har en lille kant, så det er kun fladt 50 mm. På den anden væg kan jeg dog sætte en 70 mm.