Her er en murstensmur, der for det meste består af et ca. 1 cm lag puds. En del af muren er ren mursten. Jeg vil gerne have den glat og overvejer at pudse muren, så den bliver nogenlunde jævn og derefter lime 6mm renoveringsgips på. Kan dette være en god idé? Kan man lime gipsplader direkte på en pudset væg?
 
Burde fungere godt... men hvorfor ikke bare lægte væggen og skrue almindelig gips fast?
 
Sgu, en sådan løsning ville vel blive noget i stil med 20mm lægter, 11mm OSB, 6mm gips. Synes den løsning virker mindst lige så omstændig og bygger desuden mere.
 
T
Slå dän putsen som er tilbage så al mursten kommer frem, derefter trykker du almindelig gips (13mm) i fix, for eksempel MultiFix fra Bostic!
 
Eller så doserer du klatterne med fix afhængigt af underlaget og presser/loder gipspladerne (13 mm) fast med fix (forudsat at den eksisterende puds har nogenlunde bæreevne).

Ellers er maxit gypsum meget let at arbejde med!
 
Ok, overvejer da at klatte der gipsmørtel. Hvorfor anbefaler I 13mm? Havde tænkt mig 6mm gips.
 
13 mm er meget stivere. Har du ujævnheder i væggen, er der risiko for, at 6 mm-pladerne bliver bølgede, når du trykker dem på plads. 6 mm fungerer godt, hvis væggene ikke er så ujævne, så du kan bruge tandspartel og ikke behøver at klæbe dem. Klæber du 6 mm, har du desuden meget svage vægge "mellem klæbestederne" (sammenlign med at sætte 6 mm op sjældent uden bagvedliggende plade).

Med 13 mm kan du nemmere justere pladerne uden at de buer, samt at du har en mere slidstærk væg.
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.