Der findes sikkert flere måder at sammenspænde en bærende bjælke på (45x225)

Hvilke er de stærkeste?

Det er en synlig bærende bjælke, der ligger på stolper.

Stærkest er at sammensætte over stolpe. Så kan den ikke komme nogen steder.

Linnex sagde:
Stærest er at skarve over stolpe. Så kan den ikke komme nogen vegne.
Ja det forstår jeg..jeg tænkte mere på hvilken type af snit, eller med en ekstra skarvbit..

Byggaren sagde:
Ja det findes der. Men kernepunktet er: hvor i feltet (mellem oplagene) findes samlingen? Dvs. Er feltmomentet maksimalt over samlingen, eller ligger samlingen der, hvor momentet er nul? Og hvordan ser fortsættelsen ud på bæringen i næste og næste fag p.b.s. om oplagene? Dvs. Er bæringen kontinuerligt oplagt over flere oplag?

Afgørende for samlingens udformning er, om den skal tage moment eller ej. Forskellige samlinger kan klare moment. Nogle kan ikke, men derimod tværkraft. Derfor kan man ikke svare direkte på dit spørgsmål.

Du kan f.eks. overlægge bæringen over oplag. Så kan samlingen klare både moment og tværkraft.

Du kan overlægge bæringen uden oplag. Så kan samlingen klare minimalt med moment og ingen tværkraft.

Du kan stødsammenføje bæringen ende mod ende med lapper på begge sider. Kan klare lavere eller lige så stort moment som bæringen (sømgrupperne skal tage belastningen, og skærkraften er afgørende) og nogen tværkraft.

Du kan lægge en skrå samling med hældning 1:8 med eller uden firkant mod glidning i midten. Klarer ikke moment og dårligt med tværkraft.

Du kan gøre det samme med lapp p.b.s. Klarer lidt højere moment og tværkraft.

Du kan sætte en spændesøjle under samlingen (som kan være stødsammenføjet eller skrå samling), der klarer både (større) moment end bæringen og tværkraft.

Osv.

8-)

Ok meget tekniksnak for en lægmand...alle mine samlinger ligger direkte over sokkel eller stolpe :-/
Så er det ikke så vigtigt med andre ord? (relativt set)
Feltmomentet finder jeg i min ellære ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.