Hej!
Jeg har søgt i alle verdens forum nu føles det som uden at finde et rigtigt svar..

Jeg har revet al løs tapet ned og overvejer nu at sætte renoveringsgips op, men sagen er, at der er knaldhård beton i alle væggene, og det vil tage evigheder at plugge og skrue.
Holder det at lime det med f.eks. PL600? Skal man sætte nogen form for tryk mod pladerne for at undgå for meget mellemrum mellem væggen og pladen?
Hvordan bliver det hvis betonvæggene ikke er 100% lige men måske lidt ujævne, ofte er betonvægge ikke helt lige selvom man oplever dem sådan.
At fuldspartle alt i stedet er udelukket, da jeg er helt elendig til det :(

Taknemmelig for svar :)

Er det i en kælder, du skal sætte gipspladerne op? I så fald skal du lave en regelkonstruktion og efterlade en luftspalte mellem reglerne og betonen. De må ikke ligge op ad betonvæggen, da de suger fugt. Gips derefter på reglerne. Jeg anbefaler også, at du isolerer.

Det ville jeg selvfølgelig have skrevet, det er i en gang (andelslejlighed) så på den måde er der nok ingen problemer.

Det lyder mere smidigt at sætte renoveringstapet op i stedet.

Fastgør pladerne med Gyprocs egne gipsmørtel. Bare påfør det med en kam på bagsiden og sæt derefter pladen på plads. Supernemt.

Bonan sagde:
Er det i en kælder, du skal sætte gipspladerne op? I så fald skal du lave en afstandsramme og efterlade en luftspalte mellem reglarne og betonen. De må ikke ligge op ad betonvæggen, da de suger fugt. Sæt derefter gips på reglarne. Jeg anbefaler også, at du isolerer.
Ok, offtopic, men jeg kan ikke lade være med at kommentere.

Anbefaler du at isolere på indersiden af kælderen i forbindelse med reglar og gipsning, vil jeg absolut fraråde dette.
Kældervægge skal isoleres udefra og kun udefra.
At lave reglar og sætte gips på indersiden er dog normalt set ikke noget problem.

Gabbe1 sagde:
Ok, offtopic, men jeg kan ikke lade være med at kommentere.

Anbefaler du at isolere på indersiden af kælderen i forbindelse med lægning af regler og gipsning, så vil jeg absolut fraråde dette.
Kældervægge skal isoleres udefra og kun udefra.
At lægge regler og sætte gips på indersiden er dog normalt set ikke noget problem.
Nu måske du har gravemaskine eller meget stort behov for at grave, men at isolere en kælder udefra kræver en del at gøre bagefter. Er kælderen tør og ventileret og du har et luftspalte mellem regelværk/isolering på mindst 3 cm til kældervæggen går det godt, og væggen kan ånde. Altså ingen regler eller isolering mod væggene. Syll lægges på asfaltpap. Man trækker ståltråd i regelværket for at forhindre, at isoleringen lægger sig mod væggen. Mineraluld går godt at bruge. Sørg for at den indvendige beklædning tætner mod gulv, loft og sidevægge, så der ikke trænger varm luft ind fra det opvarmede rum.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.