6,472 læst ·
5 svar
6k læst
5 svar
Lim reglar på betonvæg og derefter lime gipsplader? Risiko for fugt?
Havde tænkt på at pudse eller slampe en muret væg af letbetonblokke. Men jeg indser, at der ret hurtigt vil komme revner, og jeg er ikke så interesseret i at reparere revner hvert år. Så jeg overvejer at montere nogle tyndere lægter og derefter lime gipsplader på disse.
Jeg tænkte bare at have ca. 2 cm tykke lægter. Kan jeg lime disse på betonen, eller skal de skrues fast?
Fungerer almindelig lægteafstand 60 cc, eller er der behov for tættere?
Fungerer det kun at lime gipspladerne?
Er der risiko for fugt i konstruktionen? (gips, luftspalte, 20 cm blåbetonblokke, 7 cm mineralisolering, vindsperre, luftspalte, træpanel)
Jeg tænkte bare at have ca. 2 cm tykke lægter. Kan jeg lime disse på betonen, eller skal de skrues fast?
Fungerer almindelig lægteafstand 60 cc, eller er der behov for tættere?
Fungerer det kun at lime gipspladerne?
Er der risiko for fugt i konstruktionen? (gips, luftspalte, 20 cm blåbetonblokke, 7 cm mineralisolering, vindsperre, luftspalte, træpanel)
Fugtrisikoen afhænger af, om du har jord op til væggen udefra. Hvis ikke, er risikoen for fugt i konstruktionen lille. Jeg vil anbefale, at du undlader lægterne og sætter pladerne direkte på letbetonen med den såkaldte "klikmetode". Så klikker man på fx gipsmørtel med samme cc afstand, som du ville have lægter på, direkte på pladen. Stiller den op mod væggen og banker den lige med en retskinne og en gummiklubbe. Den første plade kan være vanskelig, men derefter går det nemmere. Ellers er en pudset væg noget af det smukkeste, du kan have i et hus. Der findes systemer, som ikke revner. Jeg kan undersøge et, hvis du vil.
Held og lykke.
Held og lykke.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Hvorfor skulle puds per automatik revne hvert år?
Lime mod beton TROR jeg ikke på, skru.
Gips er vel et meget kedeligere materiale, eneste grund skulle vel være, at man vil efterisolere.
Protte
Lime mod beton TROR jeg ikke på, skru.
Gips er vel et meget kedeligere materiale, eneste grund skulle vel være, at man vil efterisolere.
Protte
Nu var spørgsmålet jo, om jeg kunne lime mod reglar. Grunden til, at jeg vil have reglar, er for at trække el bagved, og jeg vil undgå at rette op på de ujævnheder, der er tilbage efter at have fjernet en støbt hvælving.prototypen sagde:
Varianten er måske at pudse 2 cm tykt, men jeg har aldrig pudset, og jeg har fået indtryk af, at det er en kunst. Desuden står der i alle instruktioner, at man først skal vide, hvilken puds der var brugt før, så man ikke blander, og det har jeg ingen anelse om. Eller er det ligegyldigt? Og kan pudsen også påføres som om jeg spartlede?
Væggene er i et fremtidigt gæstehus, så jeg skal jo ikke stirre på væggene året rundt, ellers er jeg enig i, at en gipsflade ikke er at foretrække.
perrakakel: hvad er det for et system? Hør gerne mere om det.
Ok, nu har vi bestemt os for at "klikke" op gipsplader. Er det gipsbruk der gælder eller hvad skal jeg tage? Hvad er forskellige fordele og ulemper? Kan noget bruk "skære" sig mod de pudsrester der findes tilbage på væggene?
Klik her for at svare