Hej. Jeg har lagt et klikgulv/laminatgulv i køkken og gang. Det er lagt direkte på tidligere plastmåtte. Jeg har dog problemer med, at gulvet nogle steder svajer/larmer, når man går på det, som om det ikke ligger tæt til underlaget. Jeg har googlet og søgt på problemet, og de fleste tråde peger på, at det ligger for tæt mod væggen, men jeg har tjekket det. Kan det være, at jeg ikke lagde skum under? Jeg overvejer, da det ikke er så meget svaj, at prøve at lime dem mod plastmåtten, men 50% af siderne siger, man kan, og 50% siger, man ikke skal/må gøre det.
Hvad er jeres erfaringer. Hvordan skal jeg gå videre af følgende

1. Rive op og lægge gulvet om med skum og tjekke, at der er tilstrækkeligt med plads mod væggen
2. Rive op og lime og tjekke, at der er tilstrækkeligt med plads mod væggen
3. Kun tjekke, at der er tilstrækkeligt med plads mod væggen

P
1.

Samt gå igenom undergulvet nøje og udjævn fordybninger/toppe når det er muligt.

• Synes
tergo
  • Laddar…
Begynd med 3, derefter 1. Sandsynligvis er dit gulv ikke tilstrækkeligt plant. Der plejer at være instruktioner i monteringsvejledningen for, hvordan det skal kontrolleres, før man begynder at lægge gulvet.

Foam hjælper med at udjævne lidt ujævnheder.

Så kan det vel teoretisk set være fejl på det nye gulv. Du kan jo lave en tilsvarende planhedsmåling nu, før du river det op. Stikker gulvet da et sted, så er der enten en fejl på gulvet, eller så kan det ikke bevæge sig, som det skal. Udover at ligge for tæt på en væg kan fænomenet opstå, hvis du har en meget tung møbel, der fastgør gulvet mod underlaget. Gulvet skal kunne bevæge sig mod underlaget.

Det er derfor, det ikke skal limes. Rent teoretisk kan man lime det, så det ikke kan bevæge sig overhovedet. Men det kræver dels en stærk lim, der ikke slipper fra underlaget, når gulvet forsøger at bevæge sig, dels at du kan lægge hele gulvet under pres, mens limen tørrer, du ville skulle lægge nogle tons med sand eller lignende for at opnå det pres.

Underlaget er betonplade, hvor der ligger plastgulvbelægning limet på, inden jeg lagde gulvet. Ser helt plant ud tidligere
H hempularen sagde:
Begynd med 3, derefter 1. Sandsynligvis er dit gulv ikke tilstrækkeligt plant. Der plejer at være instruktioner i monteringsvejledningen for, hvordan det skal kontrolleres, før man begynder at lægge gulvet.

Skum hjælper med at udjævne lidt ujævnheder.

Derefter kan der vel teoretisk være fejl på det nye gulv. Du kan jo lave en tilsvarende planhedsmåling nu, før du river det op. Stikker gulvet op et sted, så er det enten fejl på gulvet, eller så kan det ikke bevæge sig, som det skal. Ud over at ligge for tæt på en væg kan fænomenet opstå, hvis du har en meget tung møbel, der fikserer gulvet mod underlaget. Gulvet skal kunne bevæge sig mod underlaget.

Det er derfor, det ikke skal limes. Rent teoretisk kan man lime det, så det ikke kan bevæge sig overhovedet. Men det kræver dels en stærk lim, der ikke slipper fra underlaget, når gulvet forsøger at bevæge sig, dels at du kan lægge præcis hele gulvet i pres, mens limen tørrer, du skulle have brug for at lægge nogle ton sand eller lignende for at få det pres.
Forstår ikke, hvorfor det ikke skal kunne limes? Hvis jeg limer hver bræt med hurtigtørrende lim?

BirgitS
M mialen sagde:
Underlaget er betonplade hvor der ligger plastikmåtte limet på inden jeg lagde gulvet. Ser helt plant ud tidligere
At en plastikmåtte ser plan ud betyder ikke at der ikke findes små sænkninger i det som overskrider betingelserne i læggningsinstruktionen. Fx. 2 mm højdeforskel på 2 m er intet man ser, men det kan være uden for grænsen for hvad der er tilladt alligevel.

P
M mialen sagde:
Underlaget er betonplade, hvor der ligger plastmåtte limet på inden jeg lagde gulvet. Ser helt fladt ud tidligere

Forstår ikke hvorfor det ikke skal gå at lime? Hvis jeg limer hver bræt med hurtigtørrende lim?
Men lim bare på.

Med hensyn til planheden har du brug for en retskinne eller tilsvarende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.