Overvejer at lime 6mm gipsplader på en letbetonvæg, skal tapetsere der senere.
Undrer mig over hvilket lim jeg i så fald bør bruge.
Undrer mig over hvilket lim jeg i så fald bør bruge.
Ardex S48, Casco Boardfix eller Maxit Serpo 616 for eksempel. Disse er af typen, der piskes med vand og derefter kammes ud over hele væggen. Er det en plan og fin betonvæg, fungerer det sikkert udmærket med klæbemiddel, der trækkes ud i striber i stedet. Det bliver utroligt meget billigere.
Bauhaus siger PL400, er den god nok?
Hvad er der galt med helt almindelig fliseklæb? Utroligt billigt sammenlignet med ovennævnte alternativer.
Casco boardfix ex er et specialprodukt til limning af gips mod spånplade og andre "vanskelige" materialer.
Du behøver ingen specialprodukter, almindelig klæb er fantastisk god. Fliseklæb fæster fliser mod letbeton, og det fæster fliser mod gipsplade, så jeg ser ingen grund til, at det ikke skulle fæste gips mod letbeton. (så længe du ikke fortæller det til klæben selvfølgelig)
Primer letbetonen først blot med fx Cascos almindelige primer fortyndet ca. 1:3 eller 1:5, kan ikke huske præcist, men det står på flasken.
Jeg har renoveret et dusin badeværelser på denne måde, fordi det er så meget hurtigere end at pudse med fx gipspuds.
PL 400 bliver også vanvittigt dyrt, hvis væggen er ujævn.
mvh
Casco boardfix ex er et specialprodukt til limning af gips mod spånplade og andre "vanskelige" materialer.
Du behøver ingen specialprodukter, almindelig klæb er fantastisk god. Fliseklæb fæster fliser mod letbeton, og det fæster fliser mod gipsplade, så jeg ser ingen grund til, at det ikke skulle fæste gips mod letbeton. (så længe du ikke fortæller det til klæben selvfølgelig)
Primer letbetonen først blot med fx Cascos almindelige primer fortyndet ca. 1:3 eller 1:5, kan ikke huske præcist, men det står på flasken.
Jeg har renoveret et dusin badeværelser på denne måde, fordi det er så meget hurtigere end at pudse med fx gipspuds.
PL 400 bliver også vanvittigt dyrt, hvis væggen er ujævn.
mvh
Der er intet galt med almindelig fliseklæb i denne sammenhæng, hvad angår vedhæftning, men det har en betydeligt større restfugt, som ikke bindes kemisk, når det hærder. Denne restfugt skal tørre ud og kan under uheldige omstændigheder forårsage skimmelvækst i papkassen.
Skal sætte pladerne op i dag, men begyndte at overveje, da jeg så et billede i en avis, spiller det nogen rolle, om jeg sætter pladerne på højden eller længden?
Hvordan ville du gøre, hvis der sad tapet på en letbetonvæg, der skal beklædes med gipsplader? Jeg overvejer at bruge klæbemiddel(typ pl400), da jeg er bange for, at vandblandet mørtel kan få tapetet til at løsne sig. Plejer du at fastgøre gipsen midlertidigt med nogen søm eller skrue under tørretiden?jon_h sagde:
Jeg har sat masser af gips med Ardex S48. Både på tapetserede vægge og rene letbetonvægge. Så længe tapetet ikke sidder løst (riv det løse væk), er der ingen problemer. Pladerne plejer at sidde fast, hvis man presser dem lidt mod væggen i nogle sekunder, så griber limet uden problemer. Det er suverænt! Praktisk, hvis væggene ikke er i lod, da man kan justere gipspladen med lidt ekstra S48 der, hvor det er nødvendigt.
Ja visst er en sæk på 25kg dyr! Men den holder længe. Jeg oplever det som et drøjt lim. Det har jo en luftig og herlig konsistens.
Gammel tråd! Men jeg gør et forsøg i den da det berører samme emne.
Er der nogen, der har erfaring med både Ardex S48 og Casco Boardfix, som anbefales ovenfor til limning af gipsplader? Det ser ud til at være en meget stor forskel i pris, så jeg tænkte, at der måtte være nogen forskel mellem dem.
Jeg har ca. 120 m2 vægflade af ret så grim/ru lecablok. Det er ikke sikkert, at de er helt lodrette i vægfladen, så lidt justering af væggen skal nok laves nogle steder med gipspladerne. Hele væggen er over jorden og med meget god isolering på ydersiden.
Tak på forhånd!
/Johannes
Er der nogen, der har erfaring med både Ardex S48 og Casco Boardfix, som anbefales ovenfor til limning af gipsplader? Det ser ud til at være en meget stor forskel i pris, så jeg tænkte, at der måtte være nogen forskel mellem dem.
Jeg har ca. 120 m2 vægflade af ret så grim/ru lecablok. Det er ikke sikkert, at de er helt lodrette i vægfladen, så lidt justering af væggen skal nok laves nogle steder med gipspladerne. Hele væggen er over jorden og med meget god isolering på ydersiden.
Tak på forhånd!
/Johannes
Klik her for at svare