Jeg tænkte på at forbedre akustikken i gildestuen ved at sætte op akustikpaneler i form af stående ribbepanel, sådan som er monteret på fiberplader. Pladerne er ca. 240x60 og skal monteres stående. Jeg tænkte også på at oprette væggen 45 mm og isolere under akustikpladerne med stenuld for også at dæmpe lavere frekvenser.

Væggen, som panelerne skal sidde på, skal derfor oprettes med liggende regler. Væggen er en indervæg i kælderen, men muret eller af beton. Det er selvfølgelig lettest at oprette med 45*45 træregel fastgjort med betonplug, men da det er kælder (som ellers er tør og fin og ikke har nogen organiske materialer i konstruktionen) så er det måske mere korrekt med stålregler.

Har ingen erfaring med stålregler, men overvejer hvordan man lettest monterer sådanne liggende? Overvejer om væggen bliver tilstrækkelig god, hvis man blot monterer u-profiler stående og derefter popnitter eller krymper reglerne i disse? Det ville jo være godt at slippe for en masse huller i betonvæggen og blot montere væggen fritstående, men det bliver måske ikke så godt holdfasthedsmæssigt med stålregler på den "forkerte" måde så at sige?

Er der nogen, der har input omkring dette? Ville det være okay med træregler på grund af blot indervæg, eller er stålregler bedst, og hvordan monterer man disse horisontalt i så fald?

Tak!

Ingen der har nogle tanker om at sætte stålreglar horisontalt på betonvæg?

Hvis du ikke er den som er den, så kan du altid fastgøre liggende reglar med en bultpistol eller lime med f.eks. ess tack xtrmom, hvis du tror, det ville hæfte godt.

Og angående træregler så ville jeg personligt ikke sætte det i en kælder men selvfølgelig kan det fungere men spørgsmålet er bare hvor længe, dog så har stålregler en tendens til at ruste over tid :confused:

Tak for svarene. Det blev sådan, at jeg satte træregler alligevel, med syllpapp mellem hver regel og væg for en sikkerheds skyld. Væggen er en indervæg, så det føles ikke som om der er nogen ekstreme fugtvandringer i væggen. Jeg brugte spigplugg til befæstningen, så det blev en pokkers masse hultagning, men reglerne sidder i hvert fald.

• Synes
Matlådan
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.