Hej alle!
Er i valget og kvalet... Bygger 25 m2 Attefallshus. Skal lige til at sætte op vægpanel (hvid). Indendørs.
Hvad er pænest, liggende eller stående panel? Hvilket indtryk giver de respektive valg?

Kan tilføje, at huset har stort skydedørsparti i glas på forsiden og mindre loft.
Huset har stor rum, ret højt til loftet.

Taknemmelig for jeres synspunkter! :)

Senest redigeret:
H
S Slottsfrun sagde:
Hej alla!
Är i valet och kvalet... Bygger 25 m2 Attefallshus. Ska precis til at sætte op vægpanel (hvid).
Hvad er flottest, liggende eller stående panel? Hvilket indtryk giver de respektive valg?

Kan tilføje at huset har stort skydedørsparti i glas på forsiden og mindre loft.
Huset har stor rummelighed, ret højt til loftet.

Taknemmelig for jeres synspunkter! :)
Stående panel, når det regner løber vandet lettere af væggen. Flottere med stående panel synes jeg, men det er jo en smagssag.

H HEM2121 sagde:
Stående panel, når det regner løber vandet lettere af væggen. Pænere med stående panel synes jeg, men det er jo en smagssag.
Glemte at skrive at det er indendørs jeg taler om! :)

H
S Slottsfrun sagde:
Glömte at skrive, at det er indendørs, jeg taler om! :)
Ja, så bliver det en anden sag:crysmile: Vil I have, at rummet skal se bredere ud, liggende panel, vil I have, at rummet ser højere ud, stående panel. Husk på at træet bevæger sig, mest på brættets bredde. Har panel et stykke i trappen, det eneste der fungerede for sprækkerne, som vi har prøvet, er overmalbar Casco malerfugemasse. Desuden den der var lettest at bruge for at få fugerne flotte.
Der kan jo være metoder, når man sætter panelet op, som modvirker sprækker, når man sætter dem op, spørg i butikken eller spørg Villaägarnas byggetekniske afdeling. I skal dog være medlem ca 400,00/år, I får en del rabatter i den pris også. Kan være værd, når I er i gang med at renovere. Gå ind på deres hjemmeside og læs villaagarna.se

Senest redigeret:
A
H HEM2121 sagde:
Stående panel, når det regner løber vandet lettere af væggen. Pænere med stående panel synes jeg, men det er jo en smagssag.
Dog skal man have med sig at liggende panel er meget bedre fra vind og vand synspunkt

H
A Aunty sagde:
Dog skal man have med sig, at liggende panel er meget bedre med hensyn til vind og vand
Nu er det indendørs skrev TS nu. Så er jeg ikke enig med dig i forhold til vandsynspunktet. Vandet løber nedad, og med liggende panel har du meget større risiko for, at vandet løber ned på en meget større overflade end ved stående panel. Det er næsten umuligt at få tæt med maling. Træ bevæger sig, og vejr, varmt, koldt, frost og vind påvirker træet, også malingen.

Senest redigeret:
  • Synes
Garwin82
  • Laddar…
S
H HEM2121 sagde:
Nu er det indendørs skrev TS nu. Så er jeg ikke enig med dig med hensyn til vand. Vandet løber nedad, og med liggende panel har du meget større risiko for, at vandet løber ned på et meget større område end ved stående panel. Det er næsten umuligt at få tæt med maling. Træ bevæger sig, og vejr, varmt, koldt, frost og vind påvirker træet, også malingen.
Der er forsket i emnet, og liggende endetræ suger mindre end stående endetræ. Derfor er det faktisk mere velegnet med hensyn til råd. https://www.traguiden.se/konstrukti...g/utvandig-bekladnad/liggande-utvandig-panel/

On topic: som tidligere nævnt, giver liggende et lavere og bredere indtryk, så det ville jeg vælge med nævnte forudsætninger. Det handler om, hvad man visuelt mangler; mangler man loftshøjde, så vælg stående, og mangler man bredde, vælg liggende.

H
S Söne sagde:
Der er forsket i emnet, og liggende endetræ suger mindre end stående endetræ. Derfor er det faktisk mere hensigtsmæssigt med hensyn til råd. [link]

On topic: som nævnt tidligere, liggende giver et lavere og bredere indtryk, så det ville jeg vælge med nævnte forudsætninger. Det handler om, hvad man visuelt mangler; mangler man lofthøjde, så vælg stående, og mangler man bredde, så vælg liggende.
Hvad jeg kan se, nævner de kun endetræet og ikke hele brædderne. Endetræet kan jeg være enig i.

• Synes
skogaliten
  • Laddar…
S Slottsfrun sagde:
Hvad er pænest, liggende eller stående panel? Hvilket indtryk giver de respektive valg?
Da vi byggede i 2010 blev det liggende paneler, både indendørs og ude. For udseendet mest.
Ude, Valborgsmässafton:
Personer sidder omkring et bål på Valborgsaften i en have med et hvidt hus i baggrunden. Nogle rister skumfiduser eller brød på pind.
Og et par billeder inde:
Lyst køkken med lyse træpaneler, træbord og stole, samt glaspendel over bordet. Store vinduer viser udsigt til have.
Et soveværelse med liggende træpaneler, seng, bogreoler og udsigt gennem vinduet til frodige træer udenfor.

Liggende passer på indersiden (y)
Udenfor har vi liggende, men vil sætte stående ved skift.

A
H HEM2121 sagde:
Nu er det indendørs skrev TS nu. Så holder jeg ikke med dig fra et vandperspektiv. Vandet løber nedad, og med liggende panel har du meget større risiko for, at vandet løber ned på en meget større overflade end ved stående panel. Det er næsten umuligt at få tæt med maling. Træ bevæger sig og vejr, varmt, koldt, frost og vind påvirker træet, også farven.
Du behøver ikke være enig, men det er fakta.

bare kig på alle anbefalinger for eksempel træ guiden som linkes til i indlægget ovenfor.
liggende panel anbefales i udsatte områder.

kig fx på gamle huse så er det ofte liggende panel på den mest udsatte facade og stående på de øvrige.

Vi har valgt stående panel indendørs, ville mindske sommerhuskänslan.
For øvrigt, hvilken fornøjelse det er at sætte ting op indendørs med panel, bare dreje en skrue med skruetrækkeren :D

• Synes
brfbo
  • Laddar…
Et alternativ jeg har set er at have liggende panel et stykke op ad væggen og resten stående, det giver lidt ekstra "liv" til rummet.
Da jeg selv satte pärlspont op derhjemme, limede jeg den fast for at undgå uønskede sprækker, og det har fungeret i flere år nu, men jeg ved dog ikke, om der er nogen risici ved at lime?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.