Er i gang med at bygge vores spisestue om til køkken, men har altid synes at gulvet føles lidt gyngende og svajende.
Det er 4m spændvidde og ca c/c 60 mellem gulvreglarne som er 195 mm høje. Tror I, det vil blive mere stabilt med limet og skruet gulvspån ovenpå, eller bør jeg lave yderligere forstærkninger med krydskolvninger? findes nogen i dag.
Vil du opnå "byggnormsmässig" gulvstivhed kræves skrue-limet gulvspånplade plus at gulvbjælkerne fordobles dvs min 90x195. Krydsafstivning kan være svært at udføre, og effekten bliver desuden dårligere, når træet tørrer fra hinanden. Brug fuldhøjdeblokninger og skru med vinkelbeslag i stedet.
Har det forresten nogen betydning, hvilken rækkefølge man sætter gulvspån og vægpladerne i? Kigger man på Parocs hjemmeside, står vægpladerne mod gulvreglarne og gulvspånet indenfor, men det føles mere naturligt at skrue gulvspånet først, så man har noget at stå på, når vægpladerne skal skrues op.
cc600 eller cc300 spiller ingen rolle, så længe gulvspånpladen er mindst 22 mm, fordi den så opfylder svajkravet, selv for belastning mellem gulvstrøerne, hvis disse ligger på maks 22 mm. At lægge gulvspånet først synes naturligt, kender ikke til hvorfor Paroc har tegnet det modsat, det kan muligvis have med lydisolering at gøre, dvs. man ønsker, at gulvpladerne ikke fortsætter ind i det næste rum. Dette kan undgås med en gennemgående rille i gulvspånpladen, men så kræves ekstra korte lægter for at støtte pladekanterne.
Ja, føles rigtigt! Har for øvrigt aldrig set en tegning vedrørende krydsskovling med tilhørende vurdering/beregning af reduceret svaj. Ville være interessant at vide mere om, hvor meget mindre nedbøjning man får med en professionel metode.
Ifølge denne tabel burde jeg klare mig med c24 træ i dimensionen 45x195mm, hvis undergulvet er limet spånplade. Mine gulvbjælker er 205x55mm, men kvaliteten er måske ikke c24.
Nu har jeg endelig ryddet op og gjort rent, så det er muligt at måle. Jeg vil starte fra døråbningen, hvor billedet er taget, men målt med laseren ligger reglen nede i venstre hjørne ca. 2 cm højere. Jeg overvejer, om det er lettest at skrue en ny regel på den eksisterende og afveje efterhånden, og hvor den gamle ligger for højt, må jeg simpelthen høvle ned i højde med den nye regel.
Er der nogen, der har gjort noget lignende? Jeg vil absolut ikke hæve gulvet ved døren, for så kommer det højere end de øvrige gulve i gangen.
Skruet og limet reglar i dag. Der var en del forskel i højden på de gamle reglar. Afrettet med laseren, og det er nu maksimalt 5 mm forskel. Det må vel være godkendt? Det føles betydeligt mere stabilt end før. Har også købt vinkeljern, som jeg havde tænkt at fastgøre ved hver ende, men ved ikke om det gør nogen nytte? De gamle reglar står jo alligevel på syllen.
Jo der måske de gør mere nytte. Kom i tanke om, at der skal sidde kortlinger langs siderne for at gulvspånpladen skal få støtte. Bliver lidt mere savning og skruning 😀
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.