Jeg har et gammelt hus, hvis udbygning er fra 1972. Da jeg nu skal bryde alle vægge op og skifte al syllen på denne "nybyggede" del, mødes jeg af betænkeligheder med hensyn til ydervægskonstruktionen.
I dag ser det sådan ud (indefra og ud):
1. spånplade 20mm, 2. isolering 95mm, 3. råspont, 4. asfaltplade, 5. hængtegl (en vedligeholdelsesfri teglbeklædning, der hænges op på facaden).
Min plan er, at om to år, i forbindelse med en udbygning, rive hængteglet ned og efterisolere yderfacaden samt opsætte en flottere træfacade. Men i og med at alle pladerne inde i huset ryger ned, tænkte jeg eventuelt at se på væggene indefra. Jeg havde tænkt mig følgende konstruktionsprincip: (endnu en gang indefra og ud)
1. Gips, 2. OSB-plade, 3. dampspærre, 4. eksisterende isolering, 5. Råspont og asfaltplade skal fungere som luftrum, 6. hængteglet skal fortsat fungere som vind- og vejrbeskyttelse.
Om to år tænker jeg at rive hængteglet ned, sætter nye regler op på asfaltpladen og råsponten, lad os sige, at jeg bygger på med 120 regler, vindtætning og ny træfacade.
Hvordan lyder min skitserede plan Er der noget, der lyder helt hen i vejret #@ //*! Så er det velkomment, hvis I råber op, inden jeg overarbejder eller fejlbearbejder
Med stor tak for al den hjælp jeg ved, at jeg vil få
Hm, tror at du bør fjerne asfaboarden i forbindelse med det ekstra isolering senere.
Den er ganske vist ikke en homogen fugtbremse/spærre, men sandsynligvis stor nok til ikke at være ønskværdig i og med at du har fugtspærre på indersiden og vindspærre på ydersiden.
Der findes måske flere synspunkter på dette.
Interessant at se, at der ikke synes at være nogle fugtproblemer i ydervæggen trods mangel på dampspærre.
Jeg tror ikke, det er så mærkeligt, at der ikke er fugtproblemer som Oldboy skriver.
I dag har væggen "bare" 95 mm isolering, hvilket giver fugten mulighed for at vandre ud og tørre.
Dagens (eller gårsdagens) fugtproblemer som følge af manglende dampspærre skyldes i høj grad, at vi har høje energiomkostninger og derfor isolerer væggene til den grad, at de ikke tørrer ud af sig selv i en tilfredsstillende takt.
Men det er som Oldboy siger, nemlig interessant... Stenull er mig bekendt vandafvisende, hvilket uanset tykkelse bør besværliggøre fugtvandring og udtørring.
Men uanset hvad, så vil manglen på fugtspærre snart være en saga blot
Et spørgsmål... Isoleringen ligger direkte mod råspånpladen, og nogle steder er isoleringen helt sort. Jeg antager, at dette skyldes, at fugt udefra er kommet i kontakt med isoleringen. Hvad synes I, skal jeg fjerne al isoleringen og sætte ny op, eller skal jeg lade den gamle blive siddende?
Jeg skal være ærlig og sige, at hvad angår sort i isolering, er mine erfaringer og viden begrænsede.
Men her har du en tråd, som belyser emnet.
[link]
Mvh: Torpalainen
Tak så meget Torpalainen!
Jeg har læst og føler mig noget tryggere efter at have læst din linkede tråd... Med tanke på at tilbygningen helt manglede dampspærre finder vi en tydelig forklaring til det sorte i isoleringen...
Først nu har jeg fået tid til at genopbygge mine vægge! Syll og gravearbejde har taget sommeren i anspråk 😐
Jeg vil ikke rive al spånplade ned fra væggene, men har tænkt mig at lægge fugtspærren direkte mod denne... Dvs. 1. Gips, 2. dampspærre, 3. spånplader, 4. isolering, 5. råspont, 6. Asf.board og endelig hængetegl.,,
Hvad synes I om det? Er det dumt at placere dampspærren på nævnte sted?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.