Jeg er ikke nogen ekspert på området, men jeg har lavet nogle mindre overflader med egen letklinkerbeton; og da tog jeg 1 del cement, 3-4 dele sand og 3-4 dele lecakugler, altså ret meget volumen kugler. Jeg har ikke lavet nogen trykstyrkemålinger, men det virker ok. Det tricky med letklinkerbeton er, hvis man skal få en fin overflade på gulvet, da kuglerne gerne flyder op og lægger sig øverst. Jeg måtte flydespartle.
"jawen
Fuldt medlem
Aktiv: apr 2007
Region: Uppsala
Indlæg: 223
Hej eestere
Lyder som et spændende projekt generelt, så jeg vil forsøge at give dig nogle råd.
Beton er betegnelsen, når sand/sten/vand og cement er blevet blandet, altså det færdige produkt, når du for eksempel støber.
Det hedder cement og er bindemidlet.
svar på spørgsmål.
1) Hvilken cement du bør bruge er sandsynligvis Murcement A, og kalk plejer at være i cement, byggecement for eksempel indeholder mellem 13-21% kalk.
2) Blandingsforholdene skal være 70% letklinker, 16% cement og 14% vand, det bør så svare til ca. 3mpa, altså samme styrke som standard Leca/letklinker-blokkene.
3) Letklinker, som du køber i sække, indeholder så vidt jeg ved intet andet end at de er lidt støvede på grund af friktion mod hinanden. (findes i storsække)
OBS! Gør ikke letklinkerkuglerne våde før blandingen, bland derefter cementen/vandet og hæld derefter blandingen i små portioner. Lad blanderen (som en tombola) køre i flere minutter, før du langsomt hælder mere cementblanding i, og fortsæt indtil de ser lidt klistrede ud.
Det er meget let at få mere cementblanding i bunden af din støbeform, da tyngdekraften får cementen til at søge nedad.
Held og lykke og vend tilbage med resultatet.
MvH Jawen"
Jeg tænkte mig beton med en høj andel af lecakugler men med Jawen's råd får man jo lecablokstruktur.
/ATW
Fuldt medlem
Aktiv: apr 2007
Region: Uppsala
Indlæg: 223
Hej eestere
Lyder som et spændende projekt generelt, så jeg vil forsøge at give dig nogle råd.
Beton er betegnelsen, når sand/sten/vand og cement er blevet blandet, altså det færdige produkt, når du for eksempel støber.
Det hedder cement og er bindemidlet.
svar på spørgsmål.
1) Hvilken cement du bør bruge er sandsynligvis Murcement A, og kalk plejer at være i cement, byggecement for eksempel indeholder mellem 13-21% kalk.
2) Blandingsforholdene skal være 70% letklinker, 16% cement og 14% vand, det bør så svare til ca. 3mpa, altså samme styrke som standard Leca/letklinker-blokkene.
3) Letklinker, som du køber i sække, indeholder så vidt jeg ved intet andet end at de er lidt støvede på grund af friktion mod hinanden. (findes i storsække)
OBS! Gør ikke letklinkerkuglerne våde før blandingen, bland derefter cementen/vandet og hæld derefter blandingen i små portioner. Lad blanderen (som en tombola) køre i flere minutter, før du langsomt hælder mere cementblanding i, og fortsæt indtil de ser lidt klistrede ud.
Det er meget let at få mere cementblanding i bunden af din støbeform, da tyngdekraften får cementen til at søge nedad.
Held og lykke og vend tilbage med resultatet.
MvH Jawen"
Jeg tænkte mig beton med en høj andel af lecakugler men med Jawen's råd får man jo lecablokstruktur.
/ATW
"Citat"
Larsa
Fulldværdigt medlem
Aktiv: sep 2005
Alder: 40 år
Indlæg: 493
Ups, jeg huskede vist forkert.... Har en bog om dette og dobbeltcheckede nu.
Opskriften:
8 dele leca, 1 del pudssand, 1 del cement
1 liter vand / kilo cement
"Slutcitat"
Aha, der skal tydeligvis måske være lidt sand i blandingen.
Min eventuelt fejlagtige fremgangsmåde:
1, 60 liter lecakugler i tombolaen.
2, Blande vand og cement i en spand med en omrører til konsistens som grød.
3, Hælde cementgrøden i roterende tombola, indtil klæbrig konsistens opnås.
4. Hælde cement/leca-blandingen i formen.
Jeg håber, at jeg får en vis styrke, men den, der lever, får se
/ATW
Larsa
Fulldværdigt medlem
Aktiv: sep 2005
Alder: 40 år
Indlæg: 493
Ups, jeg huskede vist forkert.... Har en bog om dette og dobbeltcheckede nu.
Opskriften:
8 dele leca, 1 del pudssand, 1 del cement
1 liter vand / kilo cement
"Slutcitat"
Aha, der skal tydeligvis måske være lidt sand i blandingen.
Min eventuelt fejlagtige fremgangsmåde:
1, 60 liter lecakugler i tombolaen.
2, Blande vand og cement i en spand med en omrører til konsistens som grød.
3, Hælde cementgrøden i roterende tombola, indtil klæbrig konsistens opnås.
4. Hælde cement/leca-blandingen i formen.
Jeg håber, at jeg får en vis styrke, men den, der lever, får se
/ATW
Lecakuglerne ser ud til at holde sammen.
Jeg slammade tidligere og har i dag lagt puds udenpå, det ser godt ud.
Konklusion:
Det er ikke billigere end at mure med lecablokke, men hvis det er et mindre og uregelmæssigt sted, der skal fyldes, synes jeg stedstøbte lecakugler er et alternativ.
/ATW
Jeg slammade tidligere og har i dag lagt puds udenpå, det ser godt ud.
Konklusion:
Det er ikke billigere end at mure med lecablokke, men hvis det er et mindre og uregelmæssigt sted, der skal fyldes, synes jeg stedstøbte lecakugler er et alternativ.
/ATW
Klik her for at svare