Hej forumet
Vil gerne dele en god oplevelse.
Har ledt i mange tråde om letbeton og renoveringsgips, men har ikke rigtig fundet noget svar angående opsætning på letbetonvægge.
Historien begynder med, at jeg rev alle tapeterne ned og mursleb væggene, satte hjørnebeskyttere op omkring vinduer osv., et stort arbejde. Da alt var klart, opdagede vi, at der var kommet revner i væggene... ikke så sjovt, når man har brugt al den tid på at få det godt. Så derfor besluttede vi os for at sætte renoveringsgips op.
Synes det lød besværligt med montagelim/PL 400 med risiko for, at det kunne svigte, når man trykker på pladen pga. der er tomrum, hvor limen ikke er.
Besluttede mig derfor for fliseklæb, da partneren havde læst, at det ville fungere.
Først købte jeg cementbaseret fliseklæb, men syntes, det ville blive så besværligt at blande med vand og fedte med, unødvendigt arbejde, som tager endnu mere tid. Så jeg returnerede alle sække, da jeg så, at der findes færdigblandede fliseklæb. Disse er dog vandbaserede, men tænkte, hvad spiller det for en rolle på vægge over jorden. Man mursler med sandspartelmasse, som er vandbaseret, så jeg så ingen forskel.
Købte så fliseklæb fra Byggmax, se vedhæftet billede. Det blev rigtig, rigtig, rigtig godt. Let at lukke, når du har brugt det, du skal, dvs. intet unødvendigt spild som når man blander selv. Meget god konsistens, nemt at få ud på gipspladerne med kam. Fæstede direkte på væggen, behøvede ikke skrue for at få det til at fæste.
Jeg skruede dog pladerne for at få dem tæt mod væggen i samlingerne, der skal spartles. Dernæst sidder der en enkelt skrue, hvor jeg ville få pladen mere ind for at få væggen mere lige. Alle skruer, som ikke er i fordybninger, tages ud inden spartling.
Renoveringsgipsen udjævner ujævnheder i væggen meget godt. Man skal ikke blive snydt, når man trykker på pladen, og den giver efter, pladen er lige, og trykker man den ind, bliver den ujævn. Når fliseklæbet er tørt, er pladen helt stiv og mere lige end væggen var før.
Jeg anbefaler kraftigt dette fliseklæb og denne måde at montere renoveringsgips på letbetonvægge.
Fremgangsmåde:
1. Sørg for at fjerne de værste ujævnheder med grov/mediumspartel. Især fordybninger
2. Primer væggen, brug rulle og pensel i hjørner/kanter.
3. Mål gipspladen og skær til, så den passer. Dobbelttjek pasformen, inden du lægger fliseklæbet på, ellers bliver det klæbrigt og besværligt at rette til.
4. Påfør fliseklæb med en 4mm tandspartel.
5. Monter pladen på væggen. Sørg for at justere den korrekt, inden du trykker til, da den er svær at justere bagefter, når fliseklæbet har sat sig. Brug hånden eller gummiklubbe med træstykke for at få pladen ordentligt på plads.
6. Tag et vaterpas/retskinne og kontroller jævnheden. Skru skruer i, hvor pladen skal komme tættere mod væggen. Vær omhyggelig med at kontrollere retningen løbende. Almindelige gipsskruer duer fint.
7. Når fliseklæbet er tørt, fjern de skruer, der ikke er skruet i fordybningerne.
Det var virkelig nemt, og resultatet blev super godt.
Håber det hjælper nogen!
Godt nytår!
Vil gerne dele en god oplevelse.
Har ledt i mange tråde om letbeton og renoveringsgips, men har ikke rigtig fundet noget svar angående opsætning på letbetonvægge.
Historien begynder med, at jeg rev alle tapeterne ned og mursleb væggene, satte hjørnebeskyttere op omkring vinduer osv., et stort arbejde. Da alt var klart, opdagede vi, at der var kommet revner i væggene... ikke så sjovt, når man har brugt al den tid på at få det godt. Så derfor besluttede vi os for at sætte renoveringsgips op.
Synes det lød besværligt med montagelim/PL 400 med risiko for, at det kunne svigte, når man trykker på pladen pga. der er tomrum, hvor limen ikke er.
Besluttede mig derfor for fliseklæb, da partneren havde læst, at det ville fungere.
Først købte jeg cementbaseret fliseklæb, men syntes, det ville blive så besværligt at blande med vand og fedte med, unødvendigt arbejde, som tager endnu mere tid. Så jeg returnerede alle sække, da jeg så, at der findes færdigblandede fliseklæb. Disse er dog vandbaserede, men tænkte, hvad spiller det for en rolle på vægge over jorden. Man mursler med sandspartelmasse, som er vandbaseret, så jeg så ingen forskel.
Købte så fliseklæb fra Byggmax, se vedhæftet billede. Det blev rigtig, rigtig, rigtig godt. Let at lukke, når du har brugt det, du skal, dvs. intet unødvendigt spild som når man blander selv. Meget god konsistens, nemt at få ud på gipspladerne med kam. Fæstede direkte på væggen, behøvede ikke skrue for at få det til at fæste.
Jeg skruede dog pladerne for at få dem tæt mod væggen i samlingerne, der skal spartles. Dernæst sidder der en enkelt skrue, hvor jeg ville få pladen mere ind for at få væggen mere lige. Alle skruer, som ikke er i fordybninger, tages ud inden spartling.
Renoveringsgipsen udjævner ujævnheder i væggen meget godt. Man skal ikke blive snydt, når man trykker på pladen, og den giver efter, pladen er lige, og trykker man den ind, bliver den ujævn. Når fliseklæbet er tørt, er pladen helt stiv og mere lige end væggen var før.
Jeg anbefaler kraftigt dette fliseklæb og denne måde at montere renoveringsgips på letbetonvægge.
Fremgangsmåde:
1. Sørg for at fjerne de værste ujævnheder med grov/mediumspartel. Især fordybninger
2. Primer væggen, brug rulle og pensel i hjørner/kanter.
3. Mål gipspladen og skær til, så den passer. Dobbelttjek pasformen, inden du lægger fliseklæbet på, ellers bliver det klæbrigt og besværligt at rette til.
4. Påfør fliseklæb med en 4mm tandspartel.
5. Monter pladen på væggen. Sørg for at justere den korrekt, inden du trykker til, da den er svær at justere bagefter, når fliseklæbet har sat sig. Brug hånden eller gummiklubbe med træstykke for at få pladen ordentligt på plads.
6. Tag et vaterpas/retskinne og kontroller jævnheden. Skru skruer i, hvor pladen skal komme tættere mod væggen. Vær omhyggelig med at kontrollere retningen løbende. Almindelige gipsskruer duer fint.
7. Når fliseklæbet er tørt, fjern de skruer, der ikke er skruet i fordybningerne.
Det var virkelig nemt, og resultatet blev super godt.
Håber det hjælper nogen!
Godt nytår!
Jeg brugte almindelige gipskruer 48mm, det fungerede fint. Det er ikke skruerne, der skal holde pladen, men flislimen. Skruerne er kun til for at fastholde der, hvor det er nødvendigt.Z ZipLock sagde:
Jeg tog gipskruer for at undgå, at gipspladen skulle blive revet i stykker
Dejligt at tipsene bliver værdsat!
I dette tilfælde spiller det ingen rolle, om man overtrækker, da kakelfixen bider. Pladen vil blive trykket imod uanset hvad, testede at overtrække og ikke overtrække, det blev ingen forskel, da skruerne alligevel er så pass langeC corre sagde:
I yderhjørner bruger jeg mig af hjørnebeskyttere i metal.
Gipsskiverne er sat med den fasede kant udad for at kunne få et jævnt hjørne, som flugter med de øvrige gipsskiver.
Et tip ved montering er at tage en 30 cm spartel, som du trækker langs væggen og ud over hjørnet. Når spartelmassen flugter med hjørnebeskytteren, fastgør du den i positionen.
For at fastgøre disse bruger jeg mig af galvaniserede hæfteklammer.
Jeg vil ikke bruge lim, for det skal alligevel fikseres, og jeg vil ikke bruge papspiger/gipsskruer, for jeg vil ikke risikere, at det sprækker/bliver store huller så det bevæger sig. Men måske er det sådan, man bør gøre? Hæfteklammer var meget gode i hvert fald.
Samlinger spartles først let med finsparkel, derefter pensles der rigeligt med vådrumslim.
Derefter i med en papirstrimmel og pensel yderligere vådrumslim ovenpå strimlen.
Spreder ud med fingeren, så alle luftbobler forsvinder, samt så strimlen følger gipsskiven og evt. hulrum præcist.
Gipsskiverne er sat med den fasede kant udad for at kunne få et jævnt hjørne, som flugter med de øvrige gipsskiver.
Et tip ved montering er at tage en 30 cm spartel, som du trækker langs væggen og ud over hjørnet. Når spartelmassen flugter med hjørnebeskytteren, fastgør du den i positionen.
For at fastgøre disse bruger jeg mig af galvaniserede hæfteklammer.
Jeg vil ikke bruge lim, for det skal alligevel fikseres, og jeg vil ikke bruge papspiger/gipsskruer, for jeg vil ikke risikere, at det sprækker/bliver store huller så det bevæger sig. Men måske er det sådan, man bør gøre? Hæfteklammer var meget gode i hvert fald.
Samlinger spartles først let med finsparkel, derefter pensles der rigeligt med vådrumslim.
Derefter i med en papirstrimmel og pensel yderligere vådrumslim ovenpå strimlen.
Spreder ud med fingeren, så alle luftbobler forsvinder, samt så strimlen følger gipsskiven og evt. hulrum præcist.
Hvilken god tråd! Skal påbegynde renovering med præcis samme forudsætninger.kapten_krok sagde:
Hej forumet
Vill dela med mig av en bra efarenhet.
Letat i många trådar angående lättbetong och renoveringsgips men inte riktigt hittat något svar gällande uppsättning på lättbetongväggar.
Historien börjar med att jag rivit ner alla tapeter och bredspacklat väggarna, satt på hörnskydd runt fönster osv, ett jäkla jobb. När allt var klart upptäckte vi att det blivit sprickor i väggarna.. inte så kul när man lagt all tid på att få det bra.
Så då bestämde vi oss för att sätta renoveringsgips.
Tyckte att det lät bökigt med montagelim/PL 400 med risk för att det kunde svikta när man trycker på skivan pga. det är tomrum där limmer ej är.
Bestämde mig därför för kakelfix då sambon läst sig till att det skukle fungera.
Först köpte jag cementbaserat kakelfix, men tyckte att det skulle bli så bökigt att blanda med vatten och kladda, onödigt arbete som tar endnu mer tid. Så jeg afleverede alle sække tilbage, da jeg så, at der findes færdigblandet kakelfix.
Disse er dog vandbaserede, men tænkte hvad spiller det for en rolle i vægge over jord. Man bredspartler med sandspartel som er vandbaseret så så ingen forskel.
Købte da kakelfix fra Byggmax, se vedhæftet billede. Det blev rigtig, rigtig, rigtig godt.
Let at forsegle når du har brugt det du skal, dvs. intet unødigt spild som når man blander selv.
Rigtig god konsistens, enkelt at få ud på gipspladerne med kam. Fæstede direkte på væggen, behøvede ikke skrue for at få det til at sidde fast.
Jeg skruede dog pladerne for at få dem tæt mod væggen i samlingerne, der skal spartles.
Derefter sidder der en enkelt skrue der hvor jeg ville få pladen mere ind for at få væggen mere lige.
Alle skruer som ikke er i samling tages bort inden spartling.
Renoveringsgipset udjævner ujævnhederne i væggen meget godt.
Man skal ikke blive narret når man trykker på pladen og den giver efter, pladen er lige og trykker man den ind så bliver den ujævn.
Når kakelfixet har tørret er pladen helt stiv og mere lige end hvad væggen var før.
Jeg anbefaler stærkt dette kakelfix og denne måde at montere renoveringsgips på letbetonvægge.
Fremgangsmåde:
1. Sørg for at tage de værste ujævnheder med kraftig/medium spartel. Især hulrum.
2. Prime væggen, brug rulle og pensel i hjørner/kanter.
3. Mål gipspladen og skær til så den passer.
Dobbeltkontroller pasformen inden du påfører kakelfixet, ellers bliver det snasket og besværligt at rette.
4. Påfør kakelfixet med en 4mm fixkam.
5. Monter pladen på væggen. Sørg for at placer den korrekt inden du trykker til, da den er svær at justere senere når kakelfixet har bidt.
Brug hånden eller gummiklubbe med træstykke for at få pladen ordentligt på plads.
6. Brug vaterpas/retskinne for at kontrollere jævnheden. Skru i skruer hvor pladen behøver at komme tættere mod væggen. Vær nøje med at tjekke ligeheden løbende.
Almindelige gipsskruer er ganske udmærket.
7. Når kakelfixet er tørret, træk de skruer ud, som ikke er skruet i forsænkningerne.
Det var rigtig enkelt og resultatet blev kanon.
Håber det hjælper nogen!
Godt nytår!
Et spørgsmål, hvad brugte du for primer?
Fedt at tråden kom til nytte!J Jakbob sagde:
Jeg brugte Probau fra Bauhaus bare. Billig og god.
Et andet tip:
Min opfattelse efterfølgende er, at når du limer gipspladerne op, behøves der ikke papirstrimmel i samlingerne.
Det bliver ikke samme bevægelse som i en væg bygget med trælægter.
Specielt ikke hvis huset ikke er nybygget for den del heller.
I fremtiden vil jeg bruge almindelig glasfiberstrimmel i samlingerne. Det sparer meget tid.
Hvis du vil insistere på papirstrimmel, så brug vådrumslim.
Dette så du kan føle dig tryg med, at du slipper for bobler, som kan opstå, virkelig irriterende at skulle gøre det om.
Bemærk at ovenstående kun gælder, hvis du limer eller fastgør gips direkte mod letbetonen.
Ellers er papirstrimmel et must.
Klik her for at svare









