2,692 læst ·
1 svar
3k læst
1 svar
Letbeton, omkostninger, byggeproces, links osv
Hej
Fulgte tråden "Træ vs. Sten" men har et par spørgsmål mere.
Vi har "næsten" bestemt os for at bygge et hus i letbeton og havde tænkt os at bruge Ytongs vægelementer (600mm eller 900mm brede).
Desværre fremstilles disse ikke længere, og vi leder derfor efter alternativer.
Findes der andre producenter som fremstiller ovennævnte elementer?
Links, adresser, tlf. nummer til producenter ville være fantastisk!
Er det muligt/anbefalelsesværdigt for en normalt handy (ingeniør dog ikke bygnings-) person at mure væggene i letbetonblokke på egen hånd?
Cirka hvor lang tid tager det / typ pr. kvm eller en anden målelig værdi
Links som beskriver en sådan byggeproces ville være fantastisk!
Tilsyneladende limer man letbetonblokkene sammen. Er der nogen problemer/komplikationer med dette?
Cirka hvilken retningspris får jeg, hvis jeg hyrer murere til at gøre jobbet?
Super taknemmelig for svar
/Fredrik
Fulgte tråden "Træ vs. Sten" men har et par spørgsmål mere.
Vi har "næsten" bestemt os for at bygge et hus i letbeton og havde tænkt os at bruge Ytongs vægelementer (600mm eller 900mm brede).
Desværre fremstilles disse ikke længere, og vi leder derfor efter alternativer.
Findes der andre producenter som fremstiller ovennævnte elementer?
Links, adresser, tlf. nummer til producenter ville være fantastisk!
Er det muligt/anbefalelsesværdigt for en normalt handy (ingeniør dog ikke bygnings-) person at mure væggene i letbetonblokke på egen hånd?
Cirka hvor lang tid tager det / typ pr. kvm eller en anden målelig værdi
Links som beskriver en sådan byggeproces ville være fantastisk!
Tilsyneladende limer man letbetonblokkene sammen. Er der nogen problemer/komplikationer med dette?
Cirka hvilken retningspris får jeg, hvis jeg hyrer murere til at gøre jobbet?
Super taknemmelig for svar
/Fredrik
Hej,
Godt valg at bygge i sten, synes jeg.
Andre leverandører er H+H Celcon (www.hhcelcon.se), jeg synes desuden, at de har et lidt mere udviklet letbetongprogram.
Jeg tilføjede lidt om vores byggeri i træ vs sten tråden.
Det tog 9 dage for 9 vægge i 1-plan for en murer med 40 års erfaring og en håndlanger (mig). Jeg lavede mest afskæringer af blokkene, ringede rundt og fik kranbiler, vaskede, bar, bar, bar, bar, etc.
Vi arbejdede dog fra solopgang til solnedgang. Jeg kan huske, at der var et andet byggeri i nærheden, som var mindre (cirka 120m2) og det tog 3 murere 2-3 uger at mure. Hvad de koster i timen ved jeg dog ikke.
Nu, når man har gennemført et projekt, er det MULIGT, jeg ville kaste mig ud i noget lignende selv med nogen anden lige så uerfaren, dog med betydeligt mere tid. Jeg ville dog aldrig tage et sådant projekt første gang uden en erfaren murer i det mindste. Der er alt for stor økonomisk risiko, hvis man fejler.
Jeg kan stadig huske, når jeg stod ude på pladen med hundredevis af paller letbetong rundt omkring tidligt en aprilmorgen og stille undrede ... hvad i alverden har jeg kastet mig ud i. Da var det rart med svigerfars rolige stemme; "ok, så starter vi."
Forholdet var lidt stramt et par dage i begyndelsen, inden jeg kom over og fra akademiker/ingeniør tankegangen og mere ind i bygge stilen ...
Godt valg at bygge i sten, synes jeg.
Andre leverandører er H+H Celcon (www.hhcelcon.se), jeg synes desuden, at de har et lidt mere udviklet letbetongprogram.
Jeg tilføjede lidt om vores byggeri i træ vs sten tråden.
Det tog 9 dage for 9 vægge i 1-plan for en murer med 40 års erfaring og en håndlanger (mig). Jeg lavede mest afskæringer af blokkene, ringede rundt og fik kranbiler, vaskede, bar, bar, bar, bar, etc.
Vi arbejdede dog fra solopgang til solnedgang. Jeg kan huske, at der var et andet byggeri i nærheden, som var mindre (cirka 120m2) og det tog 3 murere 2-3 uger at mure. Hvad de koster i timen ved jeg dog ikke.
Nu, når man har gennemført et projekt, er det MULIGT, jeg ville kaste mig ud i noget lignende selv med nogen anden lige så uerfaren, dog med betydeligt mere tid. Jeg ville dog aldrig tage et sådant projekt første gang uden en erfaren murer i det mindste. Der er alt for stor økonomisk risiko, hvis man fejler.
Jeg kan stadig huske, når jeg stod ude på pladen med hundredevis af paller letbetong rundt omkring tidligt en aprilmorgen og stille undrede ... hvad i alverden har jeg kastet mig ud i. Da var det rart med svigerfars rolige stemme; "ok, så starter vi."
Forholdet var lidt stramt et par dage i begyndelsen, inden jeg kom over og fra akademiker/ingeniør tankegangen og mere ind i bygge stilen ...
- Hvis det på tegningen står, at en væg skal være 21000mm, så er det det +/-0.5mm
- For ikke at tale om, når jeg rendte rundt med tommestok og lidt forsigtigt målte fugerne.
- Hmm. Lad det ligge thomas, bare jeg kender tendensen, så justerer jeg det undervejs ...
- Hør lige svigerfar, hvad er længdeudvidelseskoefficienten på et metaltommestok henholdsvis glasfiber med hensyn til kulden i dag.
Klik her for at svare