Hej til jer!
Har et lille spørgsmål herhjemme. Vi er lige flyttet ind i et sutterænghus fra -68 (desværre ytong). På kælderplan skal jeg bygge et dedikeret biografrum, og tanken er at lave et såkaldt rum i rummet.
Man har tidligere haft en kamin på første plan, og støtten til denne findes i Hobbyrummet, kælderplan. (Se vedhæftet billede)
Mit spørgsmål er, nu hvor kaminen er væk, tør man forkorte disse kortvægge til højre i billedet ca. 300mm af de totale 800mm, som de er på nuværende tidspunkt.
Der er ingen stålbjælke eller lignende, der holder bjælkelaget, det er kun letbeton.
Bjælkelaget selv er også letbeton, første plan er letbetonblokke. Fladt tag.
Jeg vil bare få lidt mere ud af rummet, og hvis det kunne lade sig gøre at fjerne lidt af disse vægge, ville jeg blive meget glad.
Forstår, at det er svært at bedømme, men alle tips og erfaringer værdsættes!
Har et lille spørgsmål herhjemme. Vi er lige flyttet ind i et sutterænghus fra -68 (desværre ytong). På kælderplan skal jeg bygge et dedikeret biografrum, og tanken er at lave et såkaldt rum i rummet.
Man har tidligere haft en kamin på første plan, og støtten til denne findes i Hobbyrummet, kælderplan. (Se vedhæftet billede)
Mit spørgsmål er, nu hvor kaminen er væk, tør man forkorte disse kortvægge til højre i billedet ca. 300mm af de totale 800mm, som de er på nuværende tidspunkt.
Der er ingen stålbjælke eller lignende, der holder bjælkelaget, det er kun letbeton.
Bjælkelaget selv er også letbeton, første plan er letbetonblokke. Fladt tag.
Jeg vil bare få lidt mere ud af rummet, og hvis det kunne lade sig gøre at fjerne lidt af disse vægge, ville jeg blive meget glad.
Forstår, at det er svært at bedømme, men alle tips og erfaringer værdsættes!
Tvivlsomt, der ligger sikkert en bjælke på de vægstumper, og som set så ligger nok bjælkelaget, (en samling) ovenpå den, så at fjerne en del er nok risikabelt for bæreevnen af bjælkelaget, kan også være en letbetonbjælke med en masse armering i.
Den del at regne på er ikke rigtig mit bord, men der er flere her, der kan, ser det lidt som overkurs at sætte en ekstra aflastning der. Det er til sidst og syvende som den eksisterende bjælke bærer oppe bjælkelaget (letbeton blokkene i loftet) og hvis der tages noget af støtten væk, så er det måske ikke godt. Ved du hvor langt ind på væggen bjælken ligger, 'hele vejen helt ud til væggen eller ud og ligger på væggen. ingenting jeg kan svare på fjern.
Hvad jeg kan udlede af den gamle tegning, så står der Bjælke 330. Hvilket hvis det passer, så ligger en bjælke 15 cm ind på hver side af de korte vægge. Føles lidt for kort, men hvad ved jeg...H Hjulbent sagde:Den del at regne på er ikke rigtig mit bord, men der er flere her, der kan, ser det lidt som overkurs at sætte en ekstra aflastning der. Det er til syvende og sidst den eksisterende bjælke, der bærer etagedækket op (letbetonblokke i loftet), og hvis der fjernes noget af støtten, er det måske ikke godt. Ved du, hvor langt ind på væggestykket bjælken ligger, hele vejen udefra til væggen eller ud og ligger på væggen. Noget jeg ikke kan svare på på afstand
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der kan ikke være nogen principielle problemer med at erstatte letbetonen med stål. En 4 m lang HEA 160 bjælke koster ca. 3000 kr. Skal du have HEA 160 profiler som søjle, tilkommer 3000 kr. Nøglespørgsmålet er, om pladen tåler de punktlaster, der opstår?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej. Det er søjlerne, der skal bære bjælken, som udgør punktlastene. Det er ikke sikkert, at kælderens plade kan klare disse. Det skal kontrolleres.
Tja, det er jo et ikke uanseligt arbejde. Desuden risikerer du, at beton"kagen" sætter sig, hvis de ikke er forsigtige, når de skifter af. Mellem de to vægstykker, der står tæt på hinanden og lidt til venstre, er der en betonstøbning (Billedet i #3). Spørgsmålet er, hvordan den samarbejder med letbetonbjælkerne ved siden af den, dvs. yderligere til venstre i billedet.
Du kan jo fornøje dig med at tage imod et ekstra tilbud.
Jeg ville nok have ladet væggene være og integreret dem i konstruktionen. Måske vægfaste skabe?
Du kan jo fornøje dig med at tage imod et ekstra tilbud.
Jeg ville nok have ladet væggene være og integreret dem i konstruktionen. Måske vægfaste skabe?
Klik her for at svare