Hej til jer!
Har et lille spørgsmål herhjemme. Vi er lige flyttet ind i et sutterænghus fra -68 (desværre ytong). På kælderplan skal jeg bygge et dedikeret biografrum, og tanken er at lave et såkaldt rum i rummet.

Man har tidligere haft en kamin på første plan, og støtten til denne findes i Hobbyrummet, kælderplan. (Se vedhæftet billede)

Mit spørgsmål er, nu hvor kaminen er væk, tør man forkorte disse kortvægge til højre i billedet ca. 300mm af de totale 800mm, som de er på nuværende tidspunkt.

Der er ingen stålbjælke eller lignende, der holder bjælkelaget, det er kun letbeton.

Bjælkelaget selv er også letbeton, første plan er letbetonblokke. Fladt tag.

Jeg vil bare få lidt mere ud af rummet, og hvis det kunne lade sig gøre at fjerne lidt af disse vægge, ville jeg blive meget glad.

Forstår, at det er svært at bedømme, men alle tips og erfaringer værdsættes!

• Rum i kælder med sofa, værktøj og byggeudstyr; kortvægge på 800mm og 520mm markeret med pile og tekst til forandring i et kommende biorum.
  • Stue i kælderen med hvide vægge, glasblok vindue, brune sofaer og byggeudstyr. Ønsker at reducere væggenes længde for at udvide rummet.
  • Rum med værksted, ser man en sav på et stativ, værktøjsboks på gulvet, kabelspoler på hylder og en kortvæg der skal ændres ifølge inlæget.
  • Kort væg i kælder, med gule hylder og kobberrør. En træplade står op ad væggen og en seddel med tekst er synlig på reolen.
  • Bygningstegning af sutterænghus i hobbyrummet med cirkel omkring kortvæg. Viser placering af tidligere kamin og vægstrukturer i muligt biografprojekt.
H
Tvivlsomt, der ligger sikkert en bjælke på de vægstumper, og som set så ligger nok bjælkelaget, (en samling) ovenpå den, så at fjerne en del er nok risikabelt for bæreevnen af bjælkelaget, kan også være en letbetonbjælke med en masse armering i.

Tak for svaret!
Jeg tænker, om man skulle sætte en limträ bjælke eller HEA bjælke i midten mellem disse to og støtte op.
Havde det været en idé?

• En væg med markering for en mulig limtræ/HEA-bjælke og en ny regel mellem hylder i et rum, med notat "Tapet suger for lidt".
H
Den del at regne på er ikke rigtig mit bord, men der er flere her, der kan, ser det lidt som overkurs at sætte en ekstra aflastning der. Det er til sidst og syvende som den eksisterende bjælke bærer oppe bjælkelaget (letbeton blokkene i loftet) og hvis der tages noget af støtten væk, så er det måske ikke godt. Ved du hvor langt ind på væggen bjælken ligger, 'hele vejen helt ud til væggen eller ud og ligger på væggen. ingenting jeg kan svare på fjern.

H Hjulbent sagde:
Den del at regne på er ikke rigtig mit bord, men der er flere her, der kan, ser det lidt som overkurs at sætte en ekstra aflastning der. Det er til syvende og sidst den eksisterende bjælke, der bærer etagedækket op (letbetonblokke i loftet), og hvis der fjernes noget af støtten, er det måske ikke godt. Ved du, hvor langt ind på væggestykket bjælken ligger, hele vejen udefra til væggen eller ud og ligger på væggen. Noget jeg ikke kan svare på på afstand
Hvad jeg kan udlede af den gamle tegning, så står der Bjælke 330. Hvilket hvis det passer, så ligger en bjælke 15 cm ind på hver side af de korte vægge. Føles lidt for kort, men hvad ved jeg...

Rickard.
Nu måske ser/tænker jeg helt forkert men burde der ikke være en samling på letbetonen ovenfor den bælke?

Hvis det er sådan, vil dit forstærkningsforslag altså kun støtte op halvvejs.

H
Kan ikke verificere det du siger, men ligger der en bjælke hvilende på de vægvinger, så er det ingen god idé at kappe en bit af.
At lægge en ny ved siden af? Så kunne bjælkelaget måske komme ned.

Tak for svarene! Bare at bide i det sure og arbejde med hvad man har, det bliver for omstændigt at rette for egentlig blot 30 cm ekstra!

• Synes
Hjulbent
  • Laddar…
Hvis man skulle satse på en HEA bjælke og fjerne væggene helt..

Hvad er rimeligt at dette skulle koste?
4m bjælke + arbejde?
Det er kun for selve opsætningen af en ny bærende bjælke..

Der kan ikke være nogen principielle problemer med at erstatte letbetonen med stål. En 4 m lang HEA 160 bjælke koster ca. 3000 kr. Skal du have HEA 160 profiler som søjle, tilkommer 3000 kr. Nøglespørgsmålet er, om pladen tåler de punktlaster, der opstår?

Når du siger punktlaster. Mener du da, at HEA bjælken er smalere og dækker mindre område over bjælkelaget sammenlignet med letbetonbjælken? Derfor højere last?

Nej. Det er søjlerne, der skal bære bjælken, som udgør punktlastene. Det er ikke sikkert, at kælderens plade kan klare disse. Det skal kontrolleres.

Hej igen, jeg har nu været i kontakt med et borefirma samt en bygningskonstruktør.

Har fået en pris på 55.000 efter ROT og svært at vurdere om dette er rimeligt for jobbet, da tilbuddet ikke specificerer materialeomkostning samt timer.

Vedhæfter tegninger fra bygningskonstruktøren.
Hvad siger I?

• Bygningstegning med to sektioner, A og B, viser understøttende stålbjælker (HEA180 og HEA120) og detaljer om svejsning af fod- og topplader til betonsokkel.
  • Byggetegning med dimensioner for bjælker og søjler, viser HEA120 og HEA180, samt detaljer om top- og fodplader. Inkluderer målinger og montagedetaljer.
Tilføje at bråte/betong bortkøres af mig samt gipsning af HEA balken.

tommib
Tja, det er jo et ikke uanseligt arbejde. Desuden risikerer du, at beton"kagen" sætter sig, hvis de ikke er forsigtige, når de skifter af. Mellem de to vægstykker, der står tæt på hinanden og lidt til venstre, er der en betonstøbning (Billedet i #3). Spørgsmålet er, hvordan den samarbejder med letbetonbjælkerne ved siden af den, dvs. yderligere til venstre i billedet.

Du kan jo fornøje dig med at tage imod et ekstra tilbud.

Jeg ville nok have ladet væggene være og integreret dem i konstruktionen. Måske vægfaste skabe?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.