Jeg har indkøbt vægfliser til opsætning i en veldrænet kælder bygget i 1969, biografrummet skal have en tiltrængt ansigtsløftning. Væggen består indvendigt af letbeton (blåbeton?) i dimensionerne 700x200x50mm.
Efter at have fjernet det gamle fyrretræspanel, som har siddet på væggen, har jeg spørgsmål om, hvorvidt det - i sin nuværende form - kan holde til flisearbejde? Letbetonen virker ikke helt fastgjort mod hulstenen under, når jeg banker, lyder det, som om de fleste blokke ikke har solid fatning, men at der er bom. Samtidig synes letbetonen at sidde fast rimeligt godt. Spørgsmålet er altså, om jeg skal fjerne alt og lave arbejdet om med ny letbeton (f.eks. Multipor-plader). Letbeton blev måske ikke muret fast helt mod underlaget i 70'erne? Jeg bemærker for eksempel, at mine vægge har ret store fuger fyldt med mørtel, men at man i dag fastgør letklinker uden fuge og i stedet limer mod underlaget. Jeg gætter på, at metoden til opsætning af letbeton har ændret sig over årene, så måske er det sådan, at min kælders blokke er korrekt monterede trods alt?
Jeg har været i kontakt med Kiilto, som har anbefalet mig at spartle væggen med en fiberspartel (Kiilto KL), inden jeg fliser. Uanset om den nuværende letbeton er korrekt monteret og tilstrækkeligt holdbar, eller om jeg skal gøre alt om fra starten, har jeg forstået, at man skal spartle en form for (glasfiber?)armering ind, inden flisearbejde, for at undgå sætningrevner eller lignende? Er det korrekt eller unødvendig overkurs?
Så, hvad siger ekspertisen?
1. Skal jeg fjerne den nuværende letbeton og erstatte den med ny?
2. Skal jeg spartle fuldt dækkende armering, inden jeg fastgør fliser?
3. Er det sundhedsskadeligt selv at fjerne den nuværende letbeton, hvis det er blåbeton?
Jeg har taget et par billeder, der viser pladernes tilstand, og optaget en film, hvor man kan høre, hvordan det lyder, når jeg slår på væggene (undskyld min grove gotlandske, som af en eller anden grund altid kommer frem, når jeg skal indtale lydmateriale):
Konen er bange for radon, så det ser ud til, at jeg bliver nødt til at rive ned og lave nyt.
Så kommer der nogle nye spørgsmål:
1. Risici ved at rive letbetonen ned? Hvad jeg har læst, kræver det en god åndedrætsbeskyttelse. Men nogle siger, at der er risiko for asbest i konstruktionen, nogle siger, at radonet frigives ved nedrivning, og at et saneringsfirma skal hyres. Selv er jeg skeptisk...
2. Er det et alternativ at bygge op med metalprofiler og plader i stedet for at montere ny letbeton? Fordele og ulemper? For mig føles det enklere og billigere at sætte plader op (vådrumsgips?) i stedet for at mure nye letbetonplader op?
Uklart om det er radonholdig letbeton. Jeg har en radonmåler og den viser radonværdi den seneste uge på 286ppm og vi har ingen jordradon i området, så gissningsvis er det blåbetonen der er radonkilden. Uanset så sad jo blåbetonen ikke fast så godt så vi skifter for sikkerheds skyld.
Jackoboard kunne måske være et alternativ i et badeværelse i kælderen, men for dette rum er det måske lidt overkurs? Jeg skal tage og læse lidt op.
Du skriver, at du har radonniveau fra den seneste uge, betyder det, at du har en elektronisk radonmåler?
I så fald kan du jo kapsle den ind mod væggen ved at tape en plastikboks eller lignende fast mod væggen for at sikre, at det virkelig kommer fra materialet i den væg.
Eftersom jeg har fjernet tre fjerdedele af blåbetongen allerede, vil jeg foretage en sammenlignende måling med min elektroniske radonmåler i løbet af efteråret.
Et alternativ kan jo ellers være at lægge sådanne færdigkaklede plader til vådrum, hvis du er bekymret for vægten. Du bør dog have ventilationskanaler, så evt. fugtvandring kan komme ud.
Det er jo kun godt at få så meget blåbetong ud som muligt (om ikke andet for værdien!).
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.