Min sambo og jeg har lige købt vores første hus, en fin villa med mansardtag fra 1942 på ca. 90 kvm + 56 kvm kælder.
Har planer om i fremtiden at gøre kælderen beboelig, med vaskerum, wc/relax og gæsteværelse.

I dag er kælderens ydervægge asfalterede (originaludførelse), der mangler dræning, klassisk kælderlugt, lidt puds der er faldet af væggene osv., men ellers i ok stand, ifølge ejeren, der har boet der i 50 år, har der aldrig været problemer.

Har tænkt mig at isolere og dræne udvendigt, tage det eksisterende kældergulv op, grave ud, isolere og støbe nyt gulv.
Jeg undrer mig over, om det er muligt at udføre lerklining på kældervægge indvendigt. Med lerklining bliver vægpudsen diffusionsåben og kan bufferere fugt, hvilket jeg tænker er en god kombination i en kælder, tænker jeg rigtigt, eller er det kalkpuds, der gælder?
 
Tillykke med huset. Den eneste grund til ikke at køre med lerklining er vel tørretiden, antager jeg.
 
  • Synes
Appeplan
  • Laddar…
U
Nej kør typ kc-puds eller lignende i stedet.
 
  • Synes
Appeplan
  • Laddar…
S Småbrukaren sagde:
Tillykke med huset. Den eneste grund til ikke at bruge lerklining er vel tørretiden, formoder jeg.
Tak så meget! God input, tænkte lidt det samme. Kan dog ikke finde en eneste tråd om folk, der har lerklinjet kældervægge. Måske er det bedst at henvende sig til firmaer, der sælger lerkliningprodukter og spørge.
 
U Utsliten och utdömd sagde:
Nej kør typ kc-puts eller lignende i stedet.
Tak for input! Hvad kunne være en ulempe ved at lerklæde kældervægge? Det ser ud til at være en uprøvet metode, finder ingen info om det.
 
Skulle have brugt puds. Risikoen er, at leret holder på fugten i kældermiljøet i stedet for at det ventileres væk.
 
  • Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Den største fordel ved ler er, at det bevæger sig ret ligesom træ, så man kan få en glat overflade og nogenlunde lufttæthed uden risiko for, at det revner i en tømmer/plankekonstruktion.
At lettpudse sten- eller betonvægge forstår jeg ikke rigtig fordelen ved. Har du kælderlugt i dag, tyder det på dårlig ventilation og høj fugtighed. Du risikerer bare at få skimmel med lerpudsning, der er forstærket med tagl, græs eller hø osv., i leret, som desuden lagrer fugt.
 
Som sagt tanken er at isolere samt dræne, inden jeg giver mig i kast med at renovere kælderen indvendigt. Med tanke på jeres svar så vil jeg lave almindelig KC-puds.
 
  • Synes
Småbrukaren
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.