Hvem er ansvarlig for at den, der lejer en maskine, får korrekt info om drift m.m. på maskinen/værktøjet, hvis man er ansat i et firma, f.eks. Peab, er det udlejeren eller arbejdsgiveren?
Hej rifitiraf,rifitiraff sagde:
Jeg ved ikke helt, om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, men jeg tolker det som, at du undrer dig over, hvem der skal give korrekt information, når du lejer en maskine, udlejeren eller arbejdsgiveren (dvs. udlejerens chef).
Det er arbejdsgiverens (eller gruppechef, enhedschef osv. Nogen form for ansvarlig) ansvar, at udlejeren ved, hvad der skal videreformidles til kunden, men det er jo op til udlejeren selv at informere kunden ordentligt.
Dvs. udlejeren er ansvarlig for, at informationen når frem, men skal have fået direktiver fra chefen.
Det kan være, at informationen tages direkte fra produktblade, information fra producenten af udstyret eller andet sted, i sådanne tilfælde er det arbejdsgiverens ansvar at sikre, at udlejeren kan få adgang til denne information.
Håber jeg tolkede dit spørgsmål korrekt. Hvis ikke, så har vi brug for lidt mere information
Mvh
Stefan
Som sagt er det svært at tyde dit spørgsmål.rifitiraff sagde:
Mener du følgende:
Ansat A arbejder hos arbejdsgiver A, arbejdsgiver A lejer maskine/værktøj hos udlejer B, hvem er ansvarlig for, at den rette information når frem til ansat A, er det arbejdsgiver A eller er det udlejer B?
Med fx. Skylifts så skal udlejeren stå for information om den model (gætter pga. arbejdsgiveren ikke har detaljekendskab) som daglig test, batteritjek, funktion osv., mens arbejdsgiveren er ansvarlig for, at jeg er egnet til at køre og har den rette uddannelse.
Klik her for at svare