3,560 læst ·
17 svar
4k læst
17 svar
Ledningsplads på ca 2 tommer bag vægplader?
Side 1 af 2
Kiggede på en villa, der er under opførelse, og der havde de ca. 2tommer installationsrum bagved gips og osb. Rummet var helt tomt uden isolering og var placeret med cc 60.
Er det normalt, at det ser sådan ud? Troede, at der oftest var isolering i dette rum, men det er måske helt unødvendigt, da der jo bliver stillestående luft her, som også isolerer.
Er det normalt, at det ser sådan ud? Troede, at der oftest var isolering i dette rum, men det er måske helt unødvendigt, da der jo bliver stillestående luft her, som også isolerer.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 indlæg
Det almindelige er nok, at man isolerer der også.
Ydervæggene. I mellemvæggene var det kun stamme og isolering. Ingen diffspærr at tænke på. Måske mærkes det ikke senere, når alt er på plads, men hvis man bankede på vægpladerne, føltes det som en tromme. Resonanslyd eller hul fornemmelse. Men som sagt, det mærkes måske aldrig.noone70 sagde:
Er det isoleret, er det bedre. Ikke så mange kroner det handler om. Nogle gange er det dog bedre at lade være med at isolere. Det afhænger dog af om ydervæggen er af 70mm reglar. DVS sjældent.
Har en gang haft det uisoleret. Mærkede kraftigt træk fra eldosor.
Men det spiller måske ingen rolle?
Har en gang haft det uisoleret. Mærkede kraftigt træk fra eldosor.
Men det spiller måske ingen rolle?
Undskyld. Jeg var bare helt unødvendigt petimeter ... :blushing: Du behøver ikke være bekymret, uanset om du isolerer der eller ej. Isoleret ville jeg mistænke, at din væg bliver lidt mere energibesparende. For i et luftspalte, der er 45mm bredt, tror jeg, at luften vil være i konvektion, dvs. det isolerer ikke som stillestående luft der. Men fugtproblemer får du ikke, så længe du ikke har diffusions-tæt længere ud i væggen. Jeg raljerede lidt, da der selvfølgelig altid vil være både luft og fugt i alle dele af væggen. Men rH vil være meget lavt lige bagved plasten (mod ydersiden altså). Så stiger rH langsomt jo tættere på udendørs du kommer (gælder i hvert fald, når det er koldt ude). rH på indersiden af plasten er relativt højt og bestemmes til dels af, hvor god ventilation du har i huset.Suhagg sagde:
Dette rum var præcis 28 mm. Hvis jeg vil isolere dette rum for at få lidt ekstra isolering og lydisolering, hvad vælger jeg? En 45a bliver vel for sammenpresset?