Kiggede på en villa, der er under opførelse, og der havde de ca. 2tommer installationsrum bagved gips og osb. Rummet var helt tomt uden isolering og var placeret med cc 60.

Er det normalt, at det ser sådan ud? Troede, at der oftest var isolering i dette rum, men det er måske helt unødvendigt, da der jo bliver stillestående luft her, som også isolerer.

Det almindelige er nok, at man isolerer der også.

var de så i skillevægge eller/og ydervægge

noone70 sagde:
var de så i mellanväggarna eller/och ytterväggar
Ydervæggene. I mellemvæggene var det kun stamme og isolering. Ingen diffspærr at tænke på. Måske mærkes det ikke senere, når alt er på plads, men hvis man bankede på vægpladerne, føltes det som en tromme. Resonanslyd eller hul fornemmelse. Men som sagt, det mærkes måske aldrig.

Mikael_L
Jeg isolerer det rum, men tillader mig lidt sjusk lige der.
Ja først og fremmest omkring rør og doser så, hvor jeg ikke orker at pille for længe.

Er det isoleret, er det bedre. Ikke så mange kroner det handler om. Nogle gange er det dog bedre at lade være med at isolere. Det afhænger dog af om ydervæggen er af 70mm reglar. DVS sjældent.
Har en gang haft det uisoleret. Mærkede kraftigt træk fra eldosor.
Men det spiller måske ingen rolle?

Det er jo indefra set gips, osb, reglar, plast osv osv.
Burde jo ikke komme ind hverken fugt eller luft i dette rum.

Mikael_L
Suhagg sagde:
Det er jo indefra set gips, OSB, reglar, plast osv osv. Bør jo ikke komme ind hverken fugt eller luft i dette rum.
Eller omvendt måske ... :) Det kommer vel både ind luft og fugt der. + at du bygger det også, for det er vel næppe luft eller fugtfrit der, når du skruer på OSB'n? :cool:

Suhagg sagde:
Det er jo indefra set gips, osb, regler, plast osv osv.
Burde jo ikke komme ind hverken fugt eller luft i dette rum.
Ja. Du bygger fugten ind. :(

Der bygges ikke nogen fugt ind, du har jo bare plastikbeskyttelse, der forhindrer fugt i at komme ind udefra. Indadtil er der jo ingen spærring, altså bygger du ikke fugten ind.

Men den fugt, man vil forhindre, kommer jo indefra huset, ikke udefra, og dampspærren forhindrer den i at kondensere inde i isoleringen i væggen.

Det vigtige er, at det ikke er to fugtspærrer med f.eks. isolering imellem. For så låser du fugten inde mellem de to lag.

Mikael_L
Suhagg sagde:
Det er jo indefra set gips, osb, reglar, plast osv osv. Bør jo ikke komme ind hverken fugt eller luft i dette rum.
Undskyld. Jeg var bare helt unødvendigt petimeter ... :blushing: Du behøver ikke være bekymret, uanset om du isolerer der eller ej. Isoleret ville jeg mistænke, at din væg bliver lidt mere energibesparende. For i et luftspalte, der er 45mm bredt, tror jeg, at luften vil være i konvektion, dvs. det isolerer ikke som stillestående luft der. Men fugtproblemer får du ikke, så længe du ikke har diffusions-tæt længere ud i væggen. Jeg raljerede lidt, da der selvfølgelig altid vil være både luft og fugt i alle dele af væggen. Men rH vil være meget lavt lige bagved plasten (mod ydersiden altså). Så stiger rH langsomt jo tættere på udendørs du kommer (gælder i hvert fald, når det er koldt ude). rH på indersiden af plasten er relativt højt og bestemmes til dels af, hvor god ventilation du har i huset.

Mikael_L
noone70 sagde:
De vigtige er, at det ikke er to dampspærrer med fx isolering imellem. For så låser du fugten inde mellem de to lag.
Og det samme uden isolering også. Isoleringen forbedrer eller forværrer ikke dette.

Dette rum var præcis 28 mm. Hvis jeg vil isolere dette rum for at få lidt ekstra isolering og lydisolering, hvad vælger jeg? En 45a bliver vel for sammenpresset?

Færdigskåret stående el/sømlekt 28 mm på inderside ydervæg (forenkler el- og rørføring samt for at undgå unødvendige huller i dampspærren).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.