Hej!

Jeg er begyndt at fikse min entré, og jeg er ved at fjerne tapetet. Der sidder både et elskab og en eller anden kåbe til et stik, jeg ikke kender, så jeg er ret nervøs for, om jeg kan dampe/bruge vand omkring disse. Jeg spekulerer specifikt på, hvad jeg skal gøre omkring det grimme gule dæksel og den forfærdelige ledning, der går ind i en eller anden rund metalplade?! Jeg forstår ikke, hvad det er for ledninger, jeg undrer mig over, om de hænger sammen med ledningerne, der stikker ud over døren? Der sad en boks før, som jeg gætter var en gammel ringeklokke. Den smed jeg ud, og min plan er at klippe ned, tape op og spartle over disse ledninger.

Bygningen er fra 1943, og hele entréen har generelt set altid set rigtig grim ud, men det er aldrig blevet til noget med at renovere den, da jeg aldrig har orket at tage fat på tapetet. Køkkenet blev totalrenoveret, og alle andre rum fik nye gulve og vægge, da jeg flyttede ind i 2016.

Meget taknemmelig for alle råd, jeg googler mig stort set frem til alt, hvad jeg gør med dette projekt og regner med, at det ikke vil blive perfekt, men uanset hvad en brutal opgradering mod tidligere beskidte tapethelvede!

• Elektrisk skab med mørk front monteret på væg ved siden af en hvid dørkarm. To farvede ledninger stikker ud fra væggen.
  • Stikkontakt med tilsluttet adapter ved siden af gult dæksel med ledning og en router på en beskidt væg i gang.
  • Væg med eludtag, eksponeret ledning og rund metalplade i gang fra en bygning fra 1943 under renovering.
  • Stikontakt på væg med beskadiget tapet og udsatte ledninger. En gul plastramme og løs ledning synlig ved revnet maling og mørtel.
  • Revne tapetstykker med ledninger, der stikker frem fra en væg, hvoraf en er forbrændt. Væggen ser beskadiget og gammel ud.
A Alex Andersson. sagde:
Hejsa!

Jeg er begyndt at fixe min gang, er i gang med at fjerne tapetet. Der sidder både et elskab og en eller anden kappe til et stik jeg ikke kender, så jeg er ret nervøs for, om jeg kan dampe/bruge vand omkring disse. Jeg undrer mig specifikt over, hvad jeg skal gøre omkring den hæslige gule kappe og den modbydelige ledning, der går ind i en eller anden rund metalplade?!
Jeg forstår ikke, hvad det er for ledninger, undrer om den hænger sammen med ledningerne, der stikker ud over døren? Der sad en boks der før, som jeg gætter på var en gammel dørklokke. Den smed jeg ud, og min plan er at klippe ned, tape op og spartle over disse ledninger.

Bygningen er fra 1943, og hele gangen har generelt set rigtig nasty ud altid, men det blev aldrig til at den blev renoveret, da jeg aldrig orkede at tage mig af tapetet. Køkkenet blev totalrenoveret og alle andre rum fik nye gulve og vægge, da jeg flyttede ind i 2016.

Meget taknemlig for alle råd, jeg googler mig stort set frem til alt jeg gør angående dette projekt og regner med, at det ikke vil blive perfekt, men uanset hvad en brutal opgradering mod tidligere beskidte tapethelvede!
Ser jo unægteligt ud som en gammel teleledning. Kan meget muligt have gået til en ringeklokke. Den runde metalplade er måske en koblingsdåse? Og den gule kappe er jo et fiberudtag. Den vil du være forsigtig med, for hvis der sker noget med den, bliver du nødt til at ringe efter en tekniker. Anskaff en elpen så du kan kontrollere inden du klipper nogle tråde, så du ikke klipper i en elkabel.

Du må absolut ikke bruge vand eller damp omkring et elcentral, eller el overhovedet. Det er bare at skrabe tapetet væk mekanisk med en spartel / kniv eller lignende. På øvrige flader hvor du ikke risikerer noget med elen, kan du med fordel bruge tapetloss, et middel du ruller på så tapetet løsner lettere. Så kan du spartle og male, så behøver gangen ikke se ud som en junkiekvart længere!

• Synes
Alex Andersson. og 1 anden
  • Laddar…
A Albans doktor sagde:
Ser jo unægteligt ud som en gammel teleledning. Kan meget muligt have gået til en ringeklokke. Den runde metalplade er måske en koblingsdåse? Og den gule kåbe er jo et fiberudtag. Den vil du være forsigtig med, for sker der noget med den, skal du ringe efter en tekniker. Få fat i en elpen, så kan du kontrollere, før du klipper nogle tråde, så du ikke klipper i nogen elkabel.

Du skal absolut ikke bruge vand eller damp omkring en elcentral, eller el overhovedet.. det er bare at skrabe tapetet af mekanisk med en spartel / kniv eller lignende. På øvrige overflader hvor du ikke risikerer noget med elen, så kan du med fordel bruge tapetlos, et middel du ruller på så tapetet løsner lettere. Så kan du spartle og male, så behøver gangen ikke se ud som en narkokvart længere!
Tak for svar!

Elpen i stil med "spændingsdetektor" til 99,90 på biltema? Min el og metalldetektor fra bosch gav ingen udsalg overhovedet på ledningerne over døren. Tænkte måske at sætte nogle kabelgømmer på de beskidte ledninger, der går ind i den runde metalplade, men ved ikke helt, hvordan jeg skal gøre det "pænt". Kan vel ikke spartle helt over metalpladen?

Det øverste lag tapet er meget let at trække løs og da jeg var i gang med det, dukkede en ny ledning op. Denne ledning gik langs med en døråbning, (under tapetet lidt sjusket) og ned til den anden side af døråbningen, hvor den bare sluttede. Er det almindeligt at tapetsere ledninger sådan her? Den sad ikke engang tæt mod dørkarmen. Hvad kan det være for en ledning?

Haha, narkokvart er sørgelig nok en god beskrivelse... Væggen mod naboen ser ud til at have flere huller/propper end beton, tape og ledninger uden funktion, og hver tapetbane skjuler en ny spændende opdagelse.

• Væg med afrevet tapet og synlige ledninger, en hånd holder en sort ledning, elektrisk stikdåse synlig.
  • Rodede kabler og løst tapet under en dørkarm, med synlig træliste og en rund metalplade ovenfor.
Ja præcis, en sådan pen. Det er ikke sandsynligt, at der er strøm i nogen af dine ledninger, men det skader jo ikke at være på den sikre side.

Hvordan ser det ud bag metalpladen, kan den løsnes? Hvis der ikke er noget fornuftigt deri og kun løse tråde, der ikke har nogen funktion, så ville jeg lukke hullet. Hullet kan fyldes med f.eks. gips/mørtel/væggips eller lignende, og så kan man finspartle det bagefter.

Det er almindeligt, at små ledninger som telefon/dørklokke er blevet tapetseret ind, da disse ledninger ofte er klamret efter sokler/lister. Ledningen, du har fundet nu, er sandsynligvis noget andet, måske en højttalerledning eller noget lavvolt-belysning? Uanset så opfylder den ingen funktion i dag i hvert fald.

A Albans doktor sagde:
Ja præcis, sådan en pen. Det er ikke sandsynligt, at der er strøm i nogen af dine ledninger, men det skader jo ikke at være på den sikre side.

Hvordan ser det ud bag metalpladen, kan den løsnes? Hvis der ikke er noget fornuftigt derinde og kun løse tråde, der ikke opfylder nogen funktion, ville jeg have lukket hullet. Hullet kan fyldes op med f.eks. gipsmørtel/murværk/husfix eller lignende, så kan man finspartle på det bagefter.

Det er almindeligt, at småtråde som telefon/dørklokke er blevet tapetseret ind, da disse ledninger ofte er fastgjort efter sokler/indfatninger. Ledningen, du har fundet nu, er sandsynligvis noget andet, måske en højttalertråd eller nogen lavvoltsbelysning? Uanset hvad, opfylder den ingen funktion i dag i hvert fald.
Jeg skruede den gulnede fiberkappe op, fordi jeg ville se, hvorfor der stak sølvtape ud, og den ledning går også ind bag metalpladen. Sølvtapen så ikke ud til at have nogen funktion. Lugten, der kom ud, da jeg fjernede den, er ikke fra dette århundrede...

Den nuværende internetkilde/routerlignende boks sidder delvist ovenpå metalpladen, hvilket har forhindret mig i at fjerne pladen. Der er en advarselstekst om, at den ejes af ejendommen, og man må ikke demontere, og skader på den debiteres, så jeg tør ikke trække for hårdt i hverken den eller pladen, da jeg ikke ved, hvordan den er fastgjort.

Jeg skal skaffe en pen, og forhåbentlig kan jeg klippe de beskadigede ledninger alligevel. Hvis jeg slipper for dem, bliver hovedpinen betydeligt mildere. Men som du sagde, burde jeg være forsigtig med fiberboksen (jeg havde allerede skruet den op, inden jeg læste din advarsel), så jeg må vel bare male den i samme farve som væggen(?)

• Fiberboks med gulnet dæksel, synlige ledninger og påsat sølvpapir. Orange pile viser mod væggen bagved. Skruetrækker i forgrunden.
Kan det være, at der er løbet kondensvand via datakablet i udtaget, og at man har forsøgt at tætne det med sølvtapen? Listen under udtaget ser fugtskadet ud.

Nja, tager tilbage mit tidligere svar, ser nu at netværkskabelen kommer fra metalpladen.

A Alex Andersson. sagde:
Jeg skruede den der gulnede fiberkappe op, fordi jeg ville se, hvorfor der stak sølvtejp ud, og den ledning går også ind bag metalpladen. Sølvtejpen så ikke ud til at have nogen funktion. Lugten, som kom løs, da jeg fjernede den, er ikke fra dette århundrede...

Den nuværende internetkilde/routerlignende boks sidder delvist oven på metalpladen, hvilket har forhindret mig i at fjerne pladen. Der sidder en fin advarselstekst om, at den ejes af ejendommen, og man ikke må demontere samt indgreb på den debiteres, så jeg tør ikke trække så hårdt i hverken den eller pladen, da jeg ikke ved, hvordan den sidder fast.

Jeg skal finde en tang og forhåbentlig kan jeg klippe de ødelagte ledninger alligevel. Hvis jeg slipper af med dem, bliver hovedpinen betydeligt mildere. Men som du sagde, burde jeg være forsigtig med fiberboksen (jeg havde allerede skruet den op, inden jeg læste din advarsel), så jeg må vel bare male den i samme farve som væggen(?)
Ja hvis det er tilfældet, er nok eneste mulighed at male lortet over bare. Hvis du ikke vil involvere bestyrelsen/ejendomsejeren for eventuelt at få tilladelse til at demontere noget af det, der sidder, men det er ikke særlig sandsynligt, at et sådant indgreb ville blive godkendt. Men har du god kontakt med nogen "som bestemmer i ejendommen" kan du jo altid tage emnet op.

• Synes
Alex Andersson.
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.