Har haft skorstensfejeren hjemme hos mig med kameraer og hele tjillevippen i et antal timer nu. Summa-summarum; rørene går på kryds og tværs efter alle års ændringer af fyring og ventilation. Så den eneste mulighed for at finde ud af, hvordan jeg skal tilslutte en kommende pilleovn, er at grave mig ind i den og se, hvordan det ser ud i virkeligheden.

Er det bare at tage cowboy-hatten på og finde boremaskinen (naturligvis med normal omtanke) eller er der noget, man skal tænke på, når man går diagonalt igennem halve skorstenen?

Noget specielt mørtel og mursten der skal bruges, når jeg murer det sammen igen?

Det lyder mærkeligt, at skorstensfejeren ikke kunne sige mere end det. For hver kanal kan du vel i det mindste lodde længden ind. I stedet for at bryde meget ned kan du vel starte med at bore et lille hul med slagboremaskinen (cirka 6-8 mm) ind, hvor du tror, der er en kanal, som du vil bruge, og så lede videre med lys (sænk en 100 W ledningslampe ned i kanalen, og sluk al belysning i kælderen) eller brug en røggranat, tæt foroven, og se, om det siver ud i hullet. Eller så kan du vel ryge cigar og puste ind i hullet og lade nogen snuse i skorstenen på taget. Ja, der er mange måder. Du må kunne kortlægge på en bedre måde end at begynde at bryde ned uden omtanke i hvert fald. Murværk laver man vel siden med helsten (ikke hul) og C-brug.

Jo da, vi har moret os med alt det, du har nævnt. Røgetesten gav ikke så meget, der kom røg ud af stort set alle rør, uanset hvor vi stoppede røgpulveret ind ;D

Tricket er, at jeg har to kanaler at vælge imellem:
- den ene går sandsynligvis (!) til to ventilationshuller, hvoraf det ene munder ud i det nye fyringsrum samt en sodluge, alle stort set så langt fra hinanden som de kan være... Vi har ikke formået at finde ud af, hvor de forbinder til hinanden og hvordan, kameraet har kun givet ledetråde og lodmålingerne stemmer ikke overens med hinanden
- den anden er sandsynligvis den gamle skorsten til den koksovn, der skal have været i huset tidligere. Den er i dag muret til, og jeg kan ikke komme til den på en fornuftig måde i øjeblikket, der står en el-kedel, rør osv. i vejen...

Kort sagt, må jeg bruge en mejsel op for at lave en okulær besigtigelse for at finde ud af sandheden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.