Hej!

Bygger indvendige vægge med lecablokke og undrer mig over, hvad der er bedst at gøre over døre. Har talt med murere, der siger lecabjælke, men det ser ud til at være svært at få fat i. Dørene er 80 cm brede. Er der nogen, der har tips til, hvordan jeg kan gøre?
 
Tak, men kiggede på disse, mine vægge er 150mm brede og så skal bjælken vel have samme mål. Desuden syntes jeg, de var dyre.
 
M mossanbo sagde:
Hej!

Bygger indervægge med lecablokke og undrer hvad er bedst at gøre oven dørene. Har talt med murere, som siger lecabjælke men virker svært at få fat på. Dørene er 80 cm brede. Er der nogen som har tips om hvordan jeg kan gøre?
Det går at gøre selv, save/hugge ud 2 lecablokke som et U, så derefter armering og beton deri
 
Tak, det var noget i den stil, jeg havde tænkt. Kan jeg så ikke købe lecablock, som allerede er skåret som et U?
 
Er det nye indervægge i et eksisterende rum, eller vil væggene bære nogen vægt ovenfra? Hvis det er det første, så skal kun lecablokkene ovenfor døren bære sig selv, og så kan man nok gøre som håndværkere gjorde hos en slægtning; bare lave en midlertidig ramme i dørhullet og mure lecablokkene ovenfor døren som vanligt - de sidder da bare muret i hinanden. Derefter vil de også hvile på dørkarmen, men det er ingen større vægt i det tilfælde.
 
Tak, det var jo en god løsning. Der vil ikke hvile noget bærende ovenfra.
 
Kommer du til at fylde oppefra så bliver det et godt resultat, hvis du lægger en passende stor jernbjælke og bygger en form rundt om den for derefter at vibrere beton ned.
Gjort sådan selv både i kælderen og ved garagebyggeriet. Rigtigt udført bliver det stærkere end lecabjælker.
 
Tak for alle de hjælpsomme tips. Der findes jo gode alternativer til dyre færdige bjælker.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.