Netop hjemkommet fra husbyggeriet og begynder at blive lidt betænksom om det vil holde sammen.
Håber nogen kyndig kan give svar på mine bekymringer, jeg vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud lige nu.
Sagen er den, at før jordarbejdet gik i gang, sagde man, at man var nødt til at bruge L-støtte af beton på 1,5 m med tanke på det tryk, der kommer oppefra fra masserne og den hældning, der er på grunden (10 m fald på 45 m), men som det ses på billedet, har man besluttet sig for en anden løsning, nemlig leca-blokke, indtil videre er der 8 omgang med 19 cm høje og 25 cm dybe blokke.
Ifølge min kone, som kom forbi og spurgte dem, der arbejdede med murningen, så vil der ikke være noget tryk, hvilket lyder meget mærkeligt, jorden og grunden er jo stadig den samme.
Så mit spørgsmål er helt enkelt, kan man regne med, at en leca-mur har samme holdbarhed som L-støtte i beton?
De måske endda kommer til at mure yderligere omgange, lige nu har de altså muret højere, end hvad L-støtte havde bygget i højden.
Jeg har forsøgt at finde svar på nettet, men det eneste, jeg finder, er, at hvis det skal holde, så kræves det, at der fyldes også på den anden side og det ret så højt.
Jeg mener det er jo adskillige ton med masser (hørte noget om 400 ton i en skråning) + et hus, der skal hvile på denne mur, så man vil virkelig gerne have, at det skal holde.
Håber nogen med mere viden kan give lidt mere klarhed i, om vi bekymrer os unødvendigt eller om det er berettiget.
Mvh! / J