Behøver et fastgørelsespunkt til træklina, bl.a. for at trække broen op. En mulig løsning - i mangel af stubbe - er at sætte en øje i husets fundament, som er bygget af Leca-blokke. Der findes robuste øjer, som man foreslåeligt sætter fast med ankerlim, men hvor meget belastning tør man trække med? I praktiske termer?

Jeg ville ikke turde trække med mere end Ganske Lidt i en lecamur. Har du ingen sten at bore det fast i?

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Desværre ikke - havegrund, vi fjernede alle sten på overfladen, da vi byggede. Men det er måske i så fald bedre at støbe et betonanker?... lidt mere arbejde, men det er måske det værd?

Jeg havde støbt et betonanker.

Jo, samme her.

Er det for at reducere arbejdstiden eller omkostningerne, at du kigger på en letklinkerblok?
Er det for at reducere arbejdstiden, findes der murbjælker i letklinker, som er armerede og dermed har god trækstyrke. Men omkostningerne for sådan én bliver urimelige i forhold til at støbe et eget fæste.

Går ikke trække i Leca.

tommib
Konsekvensen af at rive muren på huset ned er lidt for stor til, at det skal være acceptabelt. Således ville jeg også have løst det på en anden måde. Betonanker på grunden? Rundsling rundt om et træ? Banke et par solide vinkelprofiler ned (tænk teltpløk, bare større). Jordskrue?

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Lyder som et tydeligt "går ikke" (og ja, accepterer argumentet om ødelagt grundfundament). Måske er jeg lidt overrasket over, at jordskrue, selv i større model, skulle have bedre trækkapacitet? (har aldrig støbt noget, deraf tvivlen...)

Intet
Slog et jernrør ned.

Bedste svar

tommib
K Knegis sagde:
Lyder som en tydelig "går ikke" (og ja, køber argumentet om ødelagt grundmur). Muligvis er jeg lidt overrasket over, at jordskrue, selv i større model, skulle have bedre trækhållfasthed? (har aldrig støbt noget, derfor tvivlen...)
Der er stor forskel på udtrækkende kraft og tværkraft. Hvis du borer en jordskrue af større model, typ 70 cm ned i jorden og derefter belaster den til siden, vil den kunne bære ganske meget (men ikke uendeligt meget). Bedst er et par rør/vinkelprofiler med en plade i retningen for trækket. Eller bare et betonanker. Også det bør graves ned i det mindste en halv meter.

Køre ned bilen på græsplænen og binde i trækrogen? 😀

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
M MrJozk sagde:
Køre bilen ned på græsplænen og binde i anhængertrækket? 😀
Det testede jeg, da jeg skulle trække en rod fra en busk. Jeg trak bilen, ikke busken.

Ville jeg ikke støbe, så ville jeg grave tre eller fire plinter ned med plintjern i linje tværs over drageretningen og samle dem med reglar over jorden.

• Synes
Knegis
  • Laddar…
Bart Bart sagde:
Er det for at reducere arbejdstiden eller omkostningerne, du kigger på et letklinkerblok?
Er det for at reducere arbejdstiden findes der murbjælker i letklinker, som er armerede og dermed har god trækstyrke. Men omkostningerne for en sådan bliver urimelig i forhold til at støbe et eget fæste.
Tak for konstruktivt forslag, har du et link, man kunne kigge på? For det er ikke kun ved nybyggeri?
tommib tommib sagde:
Der er stor forskel på udtrækkende kraft og tværkraft. Hvis du borer en jordskrue model større typisk 70 cm ned i jorden og så belaster den til siden, vil den kunne bære ret meget (men ikke hvor meget som helst). Bedst er et par rør/vinkelprofiler med en plade i retningen for trækket. Eller bare et betonanker. Også det bør graves ned mindst en halv meter.
Lyder enkelt nok, skal eksperimentere lidt. Konstruktionen med længdegående plade lyder stabilt og smart, den burde man desuden kunne grave helt ned under græsplænen. Live test til efteråret :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.