Hej,

Kan man gøre som billedet i vedhæftet dokument viser?

Huset er et hus med brudt tag og spær som fig. 1 viser. Min undren er, om det går at gøre som fig. 2 viser for at skabe plads i huset. Dvs. at man lægger en kile ind ifølge billedet (grøn på fig. 2) og derefter kan fjerne dele af spæret (blå stykker på fig. 1). Hvad jeg forstår, så er det netop belastningen på dette område ned i væggen.

Eftersom der går en trappe op til etage 2 langs den ene væg i huset, og at der er lavet en eller anden løsning som skaber plads ifølge fig. 2. Kan det være sådan, de har gjort engang ved opførelsen af huset, eller skal man gøre på en anden måde for at få det ok uden at risikere noget?

Tak på forhånd!

Først tænkte jeg at holde mund, det er bedre, hvis du får svar fra nogen mere kyndig, men da ingen har ytret sig endnu så...

Jeg er lidt skeptisk.
Støttebenet som du vil fjerne er vel mest til for at forhindre tagstolen i at kollapse indad. Din kile skal gøre det samme, men da den sidder langt nede bliver det en meget lang momentarm ovenover den, så den burde vel få meget større kræfter på sig end støttebenet har?
Så har du tegnet det som om kilen skal sidde mod toppen af væggen et stykke over loftet. Er du sikker på, at der er en bærende støtte der? Det er lidt forskelligt, hvordan mansardtagstolene er lavet.

Det er i og for sig almindeligt, at der mangler et og andet støtteben i sådan nogle huse, men så er der ofte en slags afveksling. I vores hus (fra tyverne med mansardtag) mangler der to støtteben på grund af trappehusets placering, men der er i stedet en indre støttende væg parallelt med trappehuset.

Det var lidt overvejelser...håber at nogen som virkelig ved det kan kommentere...

Tak for svar.

Jeg har tilføjet et nyt billede, hvor jeg har forsøgt at tegne lidt mere præcist, hvordan det er konstrueret i dag. Måske kan det give et bedre grundlag for, hvordan det er nu, samt råd i spørgsmålet, dog gælder stadig tanken om, hvordan kilen skulle placeres, dvs. billede i tidligere indlæg.

Det jeg ikke helt er med på angående momentet og belastning ved fx blæst, er at den del, jeg vil fjerne, sidder i en og samme del, som holder taget oppe. Dermed har jeg fået indtrykket af, at den horisontale og korte del er til for at bære spærret på den bærende ydervæg, og at de øvrige dele dermed er som støtte for denne?

Desuden, eftersom der er bjælker, som går fra den ene side til den anden (loftspladsen), så er der vel af disse en støtte for de ydre påvirkninger, der kan opstå? Disse har vel også en bærende og aflastende effekt på ydervæggene, da de hviler på den bærende væg i midten af huset?

Præcis som du beskriver det, er det også i min trappeopgang. Jeg kan også se, at den horisontale væg der går længere op end der, hvor spær er intakte, dvs. at der bag væggen findes en form for kile eller lignende, der forlængerer den horisontale væg lidt opad som det ville være, hvis jeg gjorde som jeg har tænkt. Jeg oplever ikke, at de har tilføjet en "ekstra" og støttende væg.

Det jeg har set, er i et andet hus hos nogle venner, hvor de har brudt tag, men hvor de vistnok slet ikke har mange af disse dele tilbage på deres spær, som jeg er spørgende omkring. Jeg kunne forestille mig, at der i deres hus måske mangler 4-5 ud af 7 spær (bortset fra dem, der er i selve gavlen), og de er på begge sider, men måske har de enorme afvekslinger der?

Som sagt, jeg er taknemmelig for al hjælp og råd jeg kan få, da jeg føler, det måske ikke er så smart at begynde at skære løs.

Tak på forhånd

Off topic men hvis du uploader billeder i stedet for word-dokumenter, der stoppes pga. risiko for virus, så er der nok håb om flere råd.

/Kent

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.