Hej.

Jeg har en lade med bølgeblik, hvor en lille del af taget blæste af i den seneste storm (ca. 2m²).
Pladerne klarede sig godt, og der blev ikke nogen større huller, hvor flækkesømmet tidligere sad, men enkelte revner blev lidt større (ca. 1-1.5cm).

At der ikke er nogle større skader i pladerne, får mig til at tro, at der ikke var så mange søm tilbage, der holdt den fast på taget, og jeg har set, at sømmene begyndt at krybe ud på andre dele af taget også, så tanken er at gennemgå hele taget til sommer og erstatte det, der er løst.

Eftersom der absolut ikke er økonomi til at lægge hele taget om, overvejer jeg at erstatte flækkesømmene, der er trukket ud, med skruer i stedet.

Eftersom der kommer til at være nogle steder, hvor der er større revner, og en almindelig bondeskrue ikke vil dække hele hullet, overvejer jeg, om man ikke skulle kunne lave en egen variant, der er lidt større.

Overvejer, om man kunne kombinere disse to (se billeder nedenfor) for at få en god dækning af hullerne?

Jeg har også kigget på Renoveringsskrue 6,5x75, men der har man et hoved, der stikker højere op, og så føles det som om, der er risiko for, at sne og andet begynder at trække skruerne ud?

De skruer, jeg havde tænkt på at bruge, er Træskrue WAF 6 x 80, og skiverne er 6.3x19x2.8, det virker til at være samme størrelse som renoveringsskruen, forskellen er, at der er mindre, der stikker op.

Hvad tror I, er det en god idé, eller skal man bruge renoveringsskruerne direkte?

347331.png
6b74cd46-1f8c-4ebb-8cbd-de7de0749c22

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
A Albireo sagde:
Hvordan gik det?
Den første tanke er, at der mangler gevind nærmest hovedet.
Bliver denne løsning billigere?
Jeg overvejer selv den tykkere variant (6,5 mm i stedet for 4,8 mm) af farmaskrue.
Længden er jeg usikker på - men så lang som muligt, måske er godt?
f.eks. [link]
Det ville være blevet billigere at købe skive og skrue separat, og for mit vedkommende er det gamle tag skruet i toppene, så det ville ikke have gjort noget, at det ikke var gevind nærmest hovedet.
I mit tilfælde endte det med, at jeg købte en 100-pack skrue hos kbygg, da lift var booket, og jeg ikke kunne vente på en bestilling, men jeg tror, renoveringsskruen er et godt alternativ og ikke så meget dyrere i sidste ende.

• Synes
Albireo
  • Laddar…
Jeg står over for samme udfordring, dog er pladen ikke blæst ned endnu, men adskillige klokkespiger har rejst sig, og da jeg allerede har slået dem ned én gang tidligere, er det tid til noget andet.

Jeg købte 1000 stk. renoveringsskruer 6,5x75 med 19 mm skive, nu mangler jeg bare at komme op på taget.

Angående at skruerne skulle blive trukket op af sne, så er risikoen helt ubetydelig, da har man større problemer med tømrerarbejdet under pladen.
En renoveringsskrue med gevind og sekskantet hoved, udstyret med en 19 mm skive. Velegnet til tagpladefastgørelse.

TorpAnders TorpAnders sagde:
Jeg står overfor samme udfordring, dog er pladen ikke blæst ned endnu, men adskillige kellsøm har rejst sig, og da jeg allerede har slået dem ned én gang tidligere, så er det tid til noget andet.

Jeg købte 1000 renoveringsskruer 6,5x75 med 19 mm skive, nu mangler jeg blot at komme op på taget.

Med hensyn til at skruerne skulle trækkes op af sne, så er risikoen helt ubetydelig, så har man større problemer med tømrerværket under pladen.
[billede]
Sådan cirka 1 år senere - Hvordan gik det for dig? Jeg skal fixe et utæt pladetag på sommerhuset, og jeg antager, at det er denne type skruer, jeg har brug for.

Husker du, hvor du købte disse?

Klabbarparn Klabbarparn sagde:
Såhär godt 1 år senere - Hvordan gik det for dig? Jeg skal reparere et lækkende pladstag på sommerhuset, og jeg antager, at det er denne type skrue, jeg har brug for.

Husker du, hvor du købte disse?
Skruerne fejler intet (så det er bare at gå i gang) bortset fra at prisen indikerer, at der er guld i dem😆

Købte dem her, hurtig levering og ingen problemer
https://www.heri.se/sv/articles/2.145.4390/renoveringsskruv-65x75-stor-bricka.

TorpAnders TorpAnders sagde:
Skruerne er der intet galt med (så det er bare at køre på) end at prisen indikerer, at der er guld i dem😆

Købte dem her, hurtig levering og ingen problemer
[link].
Ja... Og de ser ud til at bruge en slags værditransport for disse guldskruer. 250 (!) kroner i fragt!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.