Hej

Jeg skal udskifte min defekte varmekedel og er nødt til at lave et hul i kældervæggen. Jeg overvejer at sætte en dør i husets kortside, nu hvor der alligevel skal laves et hul. Jeg har søgt overalt, men kan ikke finde ud af, hvordan man gør, om det behøver at blive understøttet på nogen måde udover karmen.
Der er vindue på langsiden, men det er tæt på fiberkabel og desuden falder der jo en masse sne ned der om foråret. Jeg synes, det er bedst at sætte døren på kortsiden, hvor der desuden er mere plads, og drænet kan trækkes ned i et lille 10 m bredt skovområde.

Huset er bygget i 1952, eternithus med kælder.
Så hvordan laver man åbningen sikrest nemmest og bedst?

Med venlig hilsen
Brittinger

Senest redigeret:
Jeg skal lave et hul i en tidligere ydervæg og vil gøre det sådan her:

1. Save en rille med vinkelsliberen, hvor jeg skal have kanten på det nye hul. Så er det lettere at få en pæn kant på hulkanten.
2. Bredden på hullet bliver dørens modulmål + 10 cm cirka, så der er plads til at forme og lave en støbning på siderne, hvor det er nemt at forankre døren.
3. Hvis der var behov for at bære kræfter ovenfra, ville jeg også lave en støbning der, alternativt lægge en stålbjælke. Skal du have hul på kortsiden, er lasten beskeden (i hvert fald hvis du har træhus), og det er muligt at bygge med træregler eller en enklere støbning (siger 15 cm med fire armeringsjern i).

Måske kan du få nogle idéer fra dette, som du så kan tilpasse til din situation.

• Synes
eternithus
  • Laddar…
Hej og velkommen til Byggahus forum!

Hvis huset er bygget i 1952, er kældervæggene sandsynligvis muret med betonhulsten. At åbne op på gavlen er klogt, da det sandsynligvis ikke kræver en aflastning. Det nemmeste er at få hjælp fra en betonskærer. Der findes mange virksomheder, der kun beskæftiger sig med det. Slutresultatet plejer at blive meget flot.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.