Hej,

Jeg spekulerer på, om der er nogen venlig sjæl her, der kunne skrive en simpel beskrivelse af, hvordan man beregner laster og dimensionerer i træ.

Vi kan tage et eksempel, hvor jeg har et hus, der er 8m i bredde, og hvor jeg har et almindeligt sadeltag. Jeg vil have den rigtige dimension på den bjælke, som jeg skal lægge fra væg til væg. Denne bjælke har en almindelig isoleret træfacade på oversiden og en glaseret underside med dør og vindue. Overkanten af glaspartiet er 2,4m, og afstanden fra overkanten af glaspartiet til kip er 2,9m. Beregn med, at sadeltaget starter omtrent i samme højde som glaspartiets overkant.
Det ville være rigtig godt, hvis nogen kunne vise, hvilke formler der bruges, og en forklaring til disse. Et hurtigt svar ville være supergodt.

Tak på forhånd
Daniel

Start med at lægge en tegning ud!
Svært at kommentere ellers.

her er en pdf... mvh /Daniel

Det grå på tegningen, hvad er det?

Gør dig ikke bekymre over det grå på tegningen, det symboliserer bare, at ydervæggene og taget krager ud fra gavlfacaden.

Er der en spær i gavlen?
Hvad har du for c/c på spærene?

Ja det er en tagstol med cc1200. Tagstolen er allerede dimensioneret af en anden person, det jeg leder efter er, hvordan man beregner den horisontale bjælke, der skal ligge ovenpå glaspartiet.

Daniel24 sagde:
Ja det er en tagstol med cc1200. Tagstolen er allerede dimensioneret af en anden person, det jeg leder efter er, hvordan man beregner den horisontale bjælke, der skal ligge ovenpå glaspartiet.
Hvis du har en tagstol også i gavlen, vil en bjælke over vinduespartiet ikke tage nogen nyttelast, medmindre loftet er indrettet.
Selv hvis der er belastning på loftsbjælkelaget, hænger dette sandsynligvis i tagstolen.

Dvs. bjælken over vinduespartiet vil være til for at fastgøre vinduerne, som en forstærkning mellem tagstolen og vinduerne.
Man vælger da en størrelse på bjælken, der passer passende i forhold til disse to dele. Den skal også stive op, styre, overkanten af partiet, så den kan ikke gøres alt for svag. Man kunne tro, at en 45 mm bred af passende højde kunne være passende.

Type 45x120 mm?

Har du nogen formler til, hvordan man regner ellers, med forklaringer til tegnene? Det ville være sjovt at lære.

Mvh /Daniel

spærkonstruktionen ligger 380 mm bag gavlvæggen.

Daniel24 sagde:
takstolen ligger 380mm bagved gavlvæggen.
Så måske skal du have nogle beslag at fastgøre med.

Daniel24 sagde:
Typ 45x120 mm?
Ja

Daniel24 sagde:
Du har nga formler för hur man räknar annars, med förklaringar till tecknen? Vore kul att lära sig.

Mvh /Daniel
Kräver lidt mere end en opregning af formler.
Sorry

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.