Sidder og grubler lidt over, hvordan lastfordelingen bliver på det kommende byggeri og har delvist brugt Moelvens lagrebjælke-beregning. Konstruktionen bygger på en i princippet selvbærende tagkonstruktion med en limtræsbjælke i kip og derefter limtræs-søjler, der bærer dette. Jeg endte i en samtale med min konstruktør, som mener, at jeg skal forstærke ordentligt for midtersøjlen, der skal tage en last på 104kN. Denne søjle står (skal stå) på en Lecamur, som er muret på en grundsokkel, der bliver forstærket under denne mur.

Konstruktørens forslag var at erstatte øverste skifte af lecavæggen med stålbjælke, helstøbt bjælke tilsvarende for at fordele trykket. Når jeg kigger på Webers produktblad for 200mm lecablok siger man, at disse har en nominel trykstyrke på 3N/mm2.
Når jeg regner på midtersøjlen, har den et areal på 4,14dm2 (115*360mm) og bærer en last på 104kN. Dette burde betyde, at jeg får et tryk på ca. 2,5N/mm2.
Jeg forstår også, at en forstærkning kan være passende for ikke at ligge så tæt på grænseværdien, men mit spørgsmål er, om jeg er helt ude i skoven eller på rette spor?

• Diagram af byggekonstruktion med limtræsbjælke og lecavæg, viser dimensioner og belastninger. Væggen understøtter 104kN pelaren, diskuteret i forumindlæg.
Din konstruktør har ret.
Du bør forstærke.
Det kan være nok med en lille armeret støbning oven på lecan.
Ellers et lille bjælke stykke.
Egnet størrelse er dobbelt så stor som søjlens sektion.
Placér søjlen centrisk på underlaget.
Så får cirka halvdelen af trykket det du regnede frem.

anaitis sagde:
Din konstruktør har ret.
Du bør forstærke.
Det kan være nok med en lille armeret støbning oppe på lecablokkene.
Ellers et lille stykke bjælke.
Passende størrelse er dobbelt så stor som søjlens sektion.
Placér søjlen centralt på underlaget.
Så får ca. halvdelen af trykket mod det, du regnede frem.
Hvorfor ville søjlens placering på underlaget kunne mindske trykket?

sixten88 sagde:
Hvorfor skulle søjlens placering på underlaget kunne mindske trykket?
Sjusket skrevet af mig. Den linje skulle have kommet højere op.

Sådan her:

Passende størrelse er dobbelt op mod søjlens sektion.
Så får ca. halve trykket mod det, du regnede frem.

Placér søjlen centrisk på underlaget.

Nu blev det lidt inexakt af en anden grund også. Jeg valgte TS betegnelse "tryk", når det egentlig handler om spænding.

Når det kommer til placeringen, har den faktisk stor indvirkning. Hvis man stiller søjlen ved den ene kant af underlaget, bliver spændingsfordelingen trapezformet, med den højeste spænding lige ved kanten.

Prøver at tilføje opfølgende spørgsmål i min gamle tråd.
Nu er byggeriet blevet en realitet, og min tanke var, at man skulle springe det øverste lag på den højre støttevæg på billedet nedenfor over og i stedet støbe et trin, som limtræssøjlen/stolpen skulle stå på for at fordele trykket.

Bygge med støttevægge af betonblokke, træstakke i forgrund og synlige hvide rør. Manglende blok på højre side i fokus.

Nu blev dette ikke gjort, men samtidig ser jeg, at der mangler ca. 50-100 mm i højde på denne væg for at få den i niveau med ydervæggen. Kan det være nok at støbe et trin med denne højde, eller bør det være højere for at klare presset (spændingen)?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.