Jeg skal samle en køjeseng til min kommende lejlighed. Den nederste seng vil stå på sine egne ben, og den øverste vil hvile på de røde dele. Det bliver mig, der skal sove i den øverste seng (og forhåbentlig en til), så den skal kunne bære 200-300 kilo i vægt.
Jeg har lavet en enkel skitse i Sketchup over, hvordan jeg har tænkt konstruktionsdesignet. Jeg har også tænkt mig at fastgøre nogle skruer ind i væggen, så den sidder rigtig fast.
Jeg havde tænkt mig at bruge limtræsbjælker, da de holder meget og ser ud til at kunne males uden at skulle slibes ned for ujævnheder osv.
Jeg har tænkt mig at bruge 90x90mm limtræ til de fire hjørnestolper og de øvrige dele af selve konstruktionen. Bortset fra de to røde stykker, hvor jeg havde tænkt mig at bruge 90x225mm limtræ, da min boxmadras skal hvile på dem, og de skal gå under sengens kanter.

Er mine dimensioner fornuftige? Hver centimeter i højden er jo vigtig at spare på, derfor tænkte jeg 90x90, jeg ved, det ville blive meget mere stabilt at have 90x225mm bjælker i højden, men så forsvinder der også 135mm i loftshøjden :\ Og mange "almindelige" køjesenge er jo skruet sammen med nærmest almindelige brædder.

Har jeg brug for noget mellem mine røde stykker for at fordele vægten fra sengen?

Hvordan fastgør jeg de røde stykker til limtræsstolperne, der står lodret op? Er det nok at skrue to skruer skråt, eller har jeg brug for noget mere stabilt?

Tak!

• Sketchup-design af en køjeseng med røde bjælker til støtte, der viser konstruktionen med limtræsstolper og en trappe til adgang til den øverste seng.
  • En skitse af en køjesengrammekonstruktion med røde bjælker til den øvre seng, fire lodrette stolper og en stige, bygget af limtræ.
To limtræsbjælker 90x225 på lavkant klarer 300 kg last uden at bøje ned særligt meget. Du kan gå ned til 90x180 uden at det bliver mærkbart dårligere. Derimod synes jeg, at du bruger stolperne forkert, dvs. ikke overhovedet andet end som dekoration. Fire limtræsstolper kan bære en let kampvogn. Jeg synes, du skal tegne om, så dine sengebjælker hviler på stolper. Overvej om det så er pænest med kvadratisk tværsnit på stolperne. Du kan altid skjule stolpekonstruktionen på ydersiden med planhøvlede fyrretræsbrædder.

Føles rent spontant utroligt overdimensioneret. Du kunne bruge 45x45 som stolper og bytte den liggende limtræsbjælke ud med en stående 45x90. Bjælken mod væggen bliver jo ikke noget problem, fordi du skal skrue den i væggen, og den anden kan du stive yderligere op ved at skrue en planke/plade på forkanten, måske i størrelsen 20x145 eller noget i den stil. Ikke fordi jeg tror, du har brug for det, men hvis du vil være sikker, eller bare skjule reglen med noget pænere materiale. Kommer sengen helt ud til ydersiden? Ellers skal du skrue en ekstra 45x90 indenfor eller alternativt sætte tværregler af 45x90 for at have et underlag at stille sengen på.

Siger som jujusuandersson, du kan jo altid skjule en konstruktion af regler med andet materiale foran. Bliver i hvert fald meget billigere på den måde.

K
Skal du have en resårmadras, behøver den jo kun støtte i hjørnerne eller der, hvor den ellers har ben. Klarer sengen 300 kg, når den står på gulvet, skal den jo gøre det uanset hvor den står.

• Synes
toolman77 og 1 anden
  • Laddar…
Tak for input! Ved at stolperne ikke rigtig fylder deres rigtige funktion uden er meget for udseendet :)
Må skitsere lidt mere og se om jeg måske skal gå ned lidt i dimension, skal alligevel gipse over meget af siderne så reglerne kan skjules hvis man vil. Takker!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.