Har skaffet en bunke limtræsbjælker (helt friske), som var på vej til losseren.
Jeg havde nemlig tænkt mig at bygge en brændefyret sauna i haven og tænkte, at disse kunne komme godt til nytte.

Når jeg ser på den "lille" bunke og regner lidt på det, opdager jeg, at jeg har nok til at "tømre" saunaen.

Mit spørgsmål, kan man TØMRE med limtræsbjælker?
Tænkte, at det ville blive rigtig pænt, hvis man kunne lave det med rigtige samlinger og det hele.

Tja, rent økonomisk også, når jeg allerede har alle bjælkerne på plads.

Lyder det tåbeligt, eller kunne det fungere?
Har søgt på nettet og ikke set nogen, der har gjort det, men det føles som om, man kunne få en solid hytte/sauna ud af disse bjælker.

Taknemmelig for svar, gerne hvis nogen har et link til en side.

MvH

Jagger

Klart at du kan tømre med bjælkerne. Det ligner det, som mange producenter af tømmerhuse gør, de har også limet tømmer.

Men er det ikke mere økonomisk at sælge bjælkerne? Mange, der har brug for limtræ til deres huse.

Jeg har solgt dem, der kan sælges, og tog mig af dem, der blev tilbage. Tror jeg "mættede markedet" i vores lille by.

Overvejede også at tage en rundsav og skære kanterne lidt, så de bliver mere som tømmer. Derefter maler man dem med noget, der ligner Falurød.

Skal man have en eller anden form for isolering/drev mellem bjælkerne, tror I? Tænkte, at man måske ikke behøvede det, da de jo er helt lige og glatte.

Tak for svaret.

Jagger

Jeg ville nok fuge lidt i hvert fald. Træ er jo et levende materiale, så lidt vil det nok bevæge sig alligevel på sigt.

tak for hurtige svar.

Nogen der ved om der findes en side hvor man ser hvordan man tømrer?

Typ, "Trin for trin" ligesom.

Jagger

Slamfarve (falurød) bruges normalt kun på uhøvlet træ. Virker nok ikke på limtræ.

malet trykimprægneret med falurød, og det synes at gå godt. man skal være lidt omhyggelig med at fortynde den første strygning.

Jeg må nok afvige lidt fra de øvrige småhuse (som alle er malet med Falurødfarve) og male i "Falurødlignende" oliefarve helt enkelt.

MvH

Jagger

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.