Hej,
I vores hus (1 1/2 plan) skal vi have gulvvarme både oppe og nede, og det var i hvert fald planlagt at have laminatgulv deroppe. Nu er det sådan, at vores tømrer - meget kompetent - har advaret os lidt og siger, at der er risiko for, at det bliver "svajigt".
Gulvvarmen på øv. består af frigolitblokke, som man monterer slingorna i. Frigolit i sig selv er jo halv-blødt, så jeg kan forstå, at det kan blive lidt svajigt.
Jeg prøvede at gå på en nabos gulv med samme konstruktion forleden dag, og man kunne mærke, om man trådte på en samling eller ej, men kunne ikke sige, at det var "svajigt".
Så, hvad er jeres meninger og erfaringer. Skal man holde sig væk fra laminat på gulvvarme på øv. eller skal man hoppe på det tog.
Årsagen til, at vi vil have laminat og ikke parket, er, at vi skal have fyrretræ på gulvet på øv., og en fyrreparket er for blød til det slid, vi vil udsætte det for.
/Marcus
I vores hus (1 1/2 plan) skal vi have gulvvarme både oppe og nede, og det var i hvert fald planlagt at have laminatgulv deroppe. Nu er det sådan, at vores tømrer - meget kompetent - har advaret os lidt og siger, at der er risiko for, at det bliver "svajigt".
Gulvvarmen på øv. består af frigolitblokke, som man monterer slingorna i. Frigolit i sig selv er jo halv-blødt, så jeg kan forstå, at det kan blive lidt svajigt.
Jeg prøvede at gå på en nabos gulv med samme konstruktion forleden dag, og man kunne mærke, om man trådte på en samling eller ej, men kunne ikke sige, at det var "svajigt".
Så, hvad er jeres meninger og erfaringer. Skal man holde sig væk fra laminat på gulvvarme på øv. eller skal man hoppe på det tog.
Årsagen til, at vi vil have laminat og ikke parket, er, at vi skal have fyrretræ på gulvet på øv., og en fyrreparket er for blød til det slid, vi vil udsætte det for.
/Marcus
Jeg tænker selv at bygge med gulvvarme både på ov og bv. Vi løser det med betonbjælkelag for ov.
For træbjælkelag bør du supplere med spånplade eller gulvgips over frigoliten, hvis du "bare" lægger laminat. Se hvad producenten anbefaler.
Ellers går det fint med laminat og trægulv ligesom parket. Vær opmærksom på ikke at bruge bøg eller ahornparket, da disse indeholder mere fugt og dermed lettere får revner. Det går dog fint at bruge bjergahorn, som er en europæisk ahorn, der ikke indeholder så meget vand. Når man lægger trægulv (homogent) fyr, skal dette være maks 14 mm og skrues i 14 playwood. Dette er fordi brædderne bevæger sig meget og sandsynligvis vil revne med store revner som følge, hvis de limes. Hvis de skrues, vil hver planke bevæge sig individuelt, hvilket medfører, at alle samlingerne bevæger sig lidt, men lige meget.
Lidt om den viden, jeg har indhentet til vores byggeri.
For træbjælkelag bør du supplere med spånplade eller gulvgips over frigoliten, hvis du "bare" lægger laminat. Se hvad producenten anbefaler.
Ellers går det fint med laminat og trægulv ligesom parket. Vær opmærksom på ikke at bruge bøg eller ahornparket, da disse indeholder mere fugt og dermed lettere får revner. Det går dog fint at bruge bjergahorn, som er en europæisk ahorn, der ikke indeholder så meget vand. Når man lægger trægulv (homogent) fyr, skal dette være maks 14 mm og skrues i 14 playwood. Dette er fordi brædderne bevæger sig meget og sandsynligvis vil revne med store revner som følge, hvis de limes. Hvis de skrues, vil hver planke bevæge sig individuelt, hvilket medfører, at alle samlingerne bevæger sig lidt, men lige meget.
Lidt om den viden, jeg har indhentet til vores byggeri.
Klik her for at svare