Hej
Jeg som har studeret i flere måneder, og så gik det alligevel galt.
Jeg tog frem en 100 år gammel murstensvæg, fræsede fugerne ud og satte ny kalkmørtel. Rengjorde murstenene maskinelt med en stålbørste.
Da dette rum skal blive et cigarværelse, som skal holde 65% relativ fugtighed, købte jeg 2k mat klarlak på spraydåse, for at murstenene og fugerne ikke skal suge fugt fra rummet.
Da jeg testede at lakere en mursten, kom der grå pletter frem på stenen, som ikke kunne ses, før jeg lakerede. Jeg googlede fænomenet, og flere skriver, at dette skete, når de lakerer biler, og at det er kalk. Jeg hentede under alle omstændigheder eddikesprit og tørrede 2 mursten af med det. Læste på spraydåsen, at rummet skal holde mindst 80% relativ fugtighed, når man lakerer, så jeg hentede min luftfugter, som jeg har stillet på 80% nu.
Jeg tænker at teste at lakere disse 2 mursten om et par timer for at se, om det bliver bedre med høj fugtighed og efter eddiken.
Så til spørgsmålet, tror I det er kalkpletter, der kommer frem af klarlakken? Hvorfor? Tips til hvordan jeg skal gøre nu?
Tak på forhånd :)

George M George M sagde:
Hej
Jeg som har studeret i flere måneder og så gik det galt alligevel
Fandt frem en 100 år gammel murstensvæg, fræsede fugerne ud og satte nyt kalkstensmørtel. Rengjorde murstenene maskinelt med stålbørste.
Da dette rum skal blive et cigarrum som skal holde 65% relativ fugtighed, købte jeg 2k mat klarlak på spraydåse, for at mursten & fuger ikke skal suge fugt fra rummet.
Da jeg testede at lakere en mursten, kom der grå pletter frem på stenen, som ikke var synlige før jeg lakerede. Jeg googlede fænomenet og flere skriver, at dette er sket når de lakerer biler, og at det er kalk. Jeg hentede under alle omstændigheder eddikesprit og tørrede 2 mursten af med det. Læste på spraydåsen, at rummet skal holde mindst 80% relativ fugtighed når man lakerer, så jeg hentede min luftfugter, som jeg har sat på 80% nu.
Jeg tænker at teste at lakere disse 2 mursten om et par timer for at se om det bliver bedre med høj fugtighed og efter eddiken.
Så til spørgsmålet, tror I det er kalkpletter som kommer frem af klarlakken? Hvorfor? Tips til hvordan jeg skal gøre nu?
Tak på forhånd :)
så blev det efter at have syret murstenene med eddikesprit, og klarlak 2k

• Murstensvæg efter behandling med eddikesyre og klar lak, med en persons arm synlig i højre del af billedet.
  • Person med maske foran en rød murstensvæg, murstenene er behandlet med eddikesyre og klarlak.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.