Ny købt hus. 1 plan med kælder bygget -74. Har en stor interesse for til sommer at gå i gang med diverse projekter som dræning, bygge hundegård, slå op og tage ned vægge, skifte vinduer, for at nævne nogle ting.

Har stor interesse i at lære og gøre det meste selv. Hvad har I af tips? Hvad gjorde I? Tips til gode bøger, kurser at tage?

Jeg har gået på erhvervsskole men det er ikke der man lærer ting, det er gennem at teste selv. Man kan begynde med at læse, spørge andre om råd men til sidst må man alligevel tage fat og teste. Det kan blive lidt lærepenge i starten.

Hvis du googler, kan du nok finde "gør-det-selv" ting både i filmform og tekstform. Der er også nogle kurser om, hvordan man laver forskellige ting, som fx reparere vinduer osv osv. Jeg kender ingen navne eller links, for jeg har selv haft ret mange folk inden for forskellige erhverv omkring mig, men google og du skal finde!!!

M
Begynd dog med en ting ad gangen og afslut hvert projekt, før et nyt påbegyndes. Og husk, at alt tager mindst dobbelt så lang tid, som man tror. Men det er sjovt!

• Synes
slirsnorkel
  • Laddar…
Nogle tips:
Vær unødvendigt grundig i begyndelsen. Du lærer med tiden, hvor du kan spare tid.

Hold rent på arbejdspladsen og ryd op i skrald og ting, du ikke har brug for, og gør det ofte.

Bedste måde er bare at gå i gang og lave et projekt. Jo mere du gør, jo mere lærer du.

Lidt tips på vejen:
Logistik påvirker meget, hvor lang tid det tager at gennemføre et projekt. Tænk over, hvor du skal lægge materialer, værktøj, skrald. Hvordan undgår jeg at flytte ting mere end én gang?

Tænk over, hvilket materiale du har, hvad du kommer til at have brug for, osv. Beregn gerne nøjagtigt, så du ikke får for meget tilovers, som du skal returnere/lægge i "godt at have" kassen, men køb heller ikke for lidt. Sørg for altid at have lidt 45x45 reglar, OSB-plader, gipsplader osv. hjemme. Der går enorme mængder af skruer til. Sørg for at have lidt forskellige slags skruer, jeg har 16, 25, 30, 40, 50, 65, 80 mm hjemme.

Tænk også over, hvilket værktøj du får brug for, og køb hjem lidt strategisk. Jula f.eks. kører mange kampagner.

Hold ordentlig orden, sæt alt på sin plads, marker gerne hvor hammeren skal hænge osv.

Sjusk aldrig med underarbejdet, det er det, der påvirker slutfinishen mest. Men vær ikke for omhyggelig, hvor det ikke kan ses eller mærkes, da tager det bare lang tid.

Køb et par rigtige snedkerbukser fra f.eks. Blåkläder, sørg for at have høreværn, åndedrætsværn og beskyttelsesbriller.

Brug flere penge, end du tror er fornuftigt, på det værktøj, du har brug for, med for dårligt værktøj bliver man aldrig glad, når man arbejder. Vaterpas, koben, hammer, tommestok, målebånd bør du ikke spare på, men køb f.eks. Hultafors, Bahco eller bedre.

Gå til biblioteket og lån nogle årgange af bladet "Gör det själv". Så lærer du en masse. Eller få et abonnement, så kan du læse gamle artikler på deres hjemmeside.

Learning by doing er bedst synes jeg, det gælder om at starte med mindre projekter, så man gradvist lærer mere og mere, jeg har lært mest ved at spørge dem i netværket, der kan give råd og nogle gange også om håndgribelig hjælp på stedet.
En perfekt svigerfar og en kyndig far har også været guld værd.
Men mest af alt kræves modet til at turde prøve og evnen til at håndtere, når man har lavet fejl ;) for fejl laver man :)

Man bliver aldrig perfekt. Så det er bare o køre på o tage lærdom af sig selv.
Tipset med GDS abonnement og adgang til deres webside er godt, ok alt de gør er måske ikke det optimale men de har meget mere ret end forkert.
Selv når jeg ser tilbage på alle ting jeg har gjort så ser man efterhånden at der altid er ting man burde have gjort anderledes.
Derefter har du brug for gode værktøjer, forsøg at undgå at købe lige inden projektet for da plejer det at blive dårlige køb.

Er enig med de fleste talere. Gode værktøjer, med vægt på en stabil skruemaskine, stik- & rundsav. Planlæg materialeforbrug nøje, og måske vigtigst, hav en buffer til uforudsete hændelser, så pengene ikke løber tør midt i et projekt. Afslut før den næste ting, så hele huset ikke bliver en arbejdsplads.
Learning by doing. Hvis du støder på problemer, er der masser af dygtige folk her på forummet, du kan rådføre dig med. Held og lykke!

Spørg her på byggahus ! Du vil få hurtige svar....der er så utroligt meget viden her.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.