jon_h sagde:
Ifølge denne side er længdebevægelserne kun 0,01% per procentenhed fugtighedsindhold, ikke 0,06%, som det bliver med anaitis eksempel.

I øvrigt er der ikke særligt store variationer i fugtighedsindholdet i træet i et hus. Dette er ikke en vigtig faktor, men det er måske alle enige om.
Ups! Har min hukommelse svigtet mig?
Skal se, om jeg finder nogen oplysninger i litteraturen.

Siden føles ikke som den absolut bedste kilde iofs, men jeg fandt intet bedre gennem en flygtig søgning. Men tjek gerne, hvis du har litteratur tilgængelig.

Målinger og teorier i al ære; 5-metersplankerne i mit fyrretræsgulv har ikke bevæget sig, ikke engang målbart.

Fandt en reference:

Bevægelser i nåletræ ved tørring fra fibermætnad til absolut
tørt træ.
Tangentiel retning, langs åreringene cirka 8 %
Radiær retning, tværs åreringene cirka 4 %
Fiberretning, i stammens længderetning cirka 0,3 %

Det var altså fra 28% til 0% det skulle være!
Hukommelsen svigtede også angående den aksiale bevægelse.

Undskyld!

Hm, så var jeg alligevel ikke helt galt på den. Hvis jeg tolker jer korrekt, så er der en ubetydelig længdeudvidelse af træregler ved forhøjede temperaturer og fugtighedsforhold, men det er ikke noget, man tager hensyn til, når man bygger. Jeg er en glad amatør og hader at skråspike, mest fordi det bliver så forfærdeligt svært at korrigere. Jeg er i stedet storforbruger af spikplader, vinkeljern, som derefter skrues med ankerskruer. Let at fjerne og justere :).

MVH/Tigersaven

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.