31,142 læst ·
17 svar
31k læst
17 svar
Længde på skrue til at fastgøre 70 lægter i loft?
Side 1 af 2
Hej
Jeg er i gang med at ordne indersiden af min garage, og jeg overvejer, hvor lange skruer jeg skal bruge til at fastgøre 70*45 reglar i loftet? Reglarne vil stå på højkant, så jeg kommer til at skrue gennem den side, der er 70mm. Jeg har et lavt hældende tag, ca. 3 cm per meter.
Tagets opbygning er følgende: tagpap, råspont, 45*45 (luftspalte), 220*45, og så vil jeg sætte 70*45 under det.
Jeg vil isolere hele 220*45 reglarne og derefter plast, så vil jeg sætte 70*45 og isolere den også. Derefter bliver det OSB og loftsgips.
Off topic
Væggene er opbygget med 145*45, som derefter skal have en 45*45, så OSB og gips.
Jeg er i gang med at ordne indersiden af min garage, og jeg overvejer, hvor lange skruer jeg skal bruge til at fastgøre 70*45 reglar i loftet? Reglarne vil stå på højkant, så jeg kommer til at skrue gennem den side, der er 70mm. Jeg har et lavt hældende tag, ca. 3 cm per meter.
Tagets opbygning er følgende: tagpap, råspont, 45*45 (luftspalte), 220*45, og så vil jeg sætte 70*45 under det.
Jeg vil isolere hele 220*45 reglarne og derefter plast, så vil jeg sætte 70*45 og isolere den også. Derefter bliver det OSB og loftsgips.
Off topic
Du bør eventuelt forbore 70-reglerne så de ikke sprækker. Havde taget en 90 eller 100 lang.
ah, tænkte 70 høj men så blev skruen regnet på 45 regel.... selvfølgelig bør man have typ 50 mm ind i næste regel for at få det til at holde godt.
ah, tænkte 70 høj men så blev skruen regnet på 45 regel.... selvfølgelig bør man have typ 50 mm ind i næste regel for at få det til at holde godt.
Senest redigeret:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Forboring kan være godt, men måske unødvendigt da "rigtige" skruer har selvborende spids.
Men længere skruer! Mindst 120 mm. Taget bliver jo ret tungt.
Men længere skruer! Mindst 120 mm. Taget bliver jo ret tungt.
Godt valg, jeg har netop bygget et helt hus, som har vægge med korsreglede 70x45 på højkant, både på ud- og indersiden.
Samtlige er skruet med biltemas 6x120mm torx-skruer, skruerne er trukket så skallerne forsænkes ca 10mm i reglen. Ikke en eneste regel er sprækket.
Samtlige er skruet med biltemas 6x120mm torx-skruer, skruerne er trukket så skallerne forsænkes ca 10mm i reglen. Ikke en eneste regel er sprækket.
Jeg har bestilt skruer fra Wurth, og det blev 6*140 lange til at fastgøre 45*70 reglerne i loftet og 5*100 til at fastgøre 45*45 på væggene. derefter bliver det almindelig plyfa skruer til at fastgøre osb på både vægge og loft og almindelige gipsskruer til gipsen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Det kommer sikkert til at holde!
Et spørgsmål: Hvorfor skal du sætte OSB i loftet?
Et spørgsmål: Hvorfor skal du sætte OSB i loftet?
Garagen er sammenbygget med huset, så vi var nødt til at have dobbeltgips, men så spurgte jeg KA, om vi kunne have osb og gips i stedet, og ifølge ham havde der for nylig været en test, der viste, at det var lige så sikkert som dobbeltgips. En anden fordel er jo, at man kan skrue ting op hvor som helst uden problemer, godt nok kan man ikke hænge alt for tunge ting op, men man kan i hvert fald have tungere ting, end hvis det havde været gips.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
OK, tak!
Tænkte ikke på brandklassificeringen, kun at man normalt ikke hænger så tunge ting i loftet
Tænkte ikke på brandklassificeringen, kun at man normalt ikke hænger så tunge ting i loftet
I en tidligere episode af "Arga snickaren" fik husejeren en ordentlig omgang skældud, da det viste sig, at han havde brugt tid på at sætte OSB i loftet. Dette var i øvrigt i villaen, jeg kan godt købe dit argument, når det gælder en garage.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ja Voima, hvad skal man sige?
Overkill er det, der sniger sig ind på mig i hvert fald.
Men OK, hvis TS vil (og har råd til at) bygge et nyt fort Knox, så hvorfor ikke.
Overkill er det, der sniger sig ind på mig i hvert fald.
Men OK, hvis TS vil (og har råd til at) bygge et nyt fort Knox, så hvorfor ikke.