Hej

En lille overvejelse angående at sætte ting op på væggene.

I vores vægge er der 13mm gipsplade + 11mm OSB.
Hvor lang skrue bør man have for at hænge tungere ting op på disse vægge? Er det nok, hvis der er 24 mm af skruen, der er i væggen, selvom den inderste del af skruen så er den tilspidsede spids? En gipsplade i sig selv er jo ret stærk og kan klare en del vægt, så længe det er korrekt opsat. De fleste ting man sætter op, kan teknisk set også sættes op i gips. Så kan man så se OSB'en som en simpel måde at sætte skruen fast på?

Fordelen med 24 mm skrue er jo, at man slet ikke behøver bekymre sig om, hvad der er bag pladerne. Oftest er det jo kun isolering bagved, hvilket ikke gør noget, hvis der kommer en skrue ind i, men har man uheld kan det jo være noget el, vand eller ventilationsrelateret.

Eller bør man have en skrue, der går gennem OSB-pladen, så den skrue-del, der sidder i OSB-pladen, har fuld diameter?

Hvor stor forskel tror I, at der bliver i bæreevne mellem de forskellige tilfælde?
 
A AochF sagde:
Hej

En lille overvejelse angående at sætte ting op på vægge.

I vores vægge er der 13mm gipsplade + 11mm OSB.
Hvor lang skrue bør man have for at hænge tungere ting op på disse vægge? Er det nok, hvis der er 24 mm af skruen, der er i væggen, selvom den inderste del af skruen så er den tilspidsede ende? En gipsplade i sig selv er jo ret stærk og kan klare en del vægt, så længe den er korrekt opsat. De fleste ting, man sætter op, kan teknisk set sættes op selv i gips. Så kan man så se OSB'en som en let måde at fæstne skruen?

Fordelen ved 24 mm skruer er jo, at man slet ikke behøver at bekymre sig om, hvad der findes bag ved pladerne. Ofte er der jo bare isolering bag, hvilket ikke gør noget, hvis det kommer en skrue ind i, men er man uheldig kan det jo være noget el, vand eller ventilationsrelateret.

Eller bør man have en skrue, der går gennem OSB-pladen, så den del af skruen, der sidder i OSB-pladen, har fuld diameter?

Hvor stor forskel tror I, at der bliver i styrke mellem de forskellige tilfælde?
Længere end 24mm er nok godt.
Det, du skruer fast, tager jo en del af skruens længde.
 
  • Synes
pokerman39
  • Laddar…
Rickard.
Jeg har ingen tal, men for den bedste styrke skal hele skruespidsen (man plejer at sige 10mm som universalregel) gå igennem osb, og forskellen er bestemt mærkbar, selvfølgelig kan du stadig hænge lettere ting op uden den bedste styrke.
 
Senest redigeret:
brug gipsskruer til træ 30mm
 
Tak for svarene og tipsene!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.