Hej!

Jeg har et Mockfjärdshus/Modulhus bygget i 1975. Da vi forleden dag begyndte at planlægge at tapetsere et af rummene, opdagede vi et par fugtpletter på tapetet helt nede ved gulvlisten. Vi begyndte at overveje, hvad det kunne skyldes, da det ikke kan være kommet indefra (direktevirkende el og en møbel, der stod foran). Vi tog en runde omkring huset og opdagede, at det indfældede elskab havde sprækker på 1-2 cm, hvor mørtelen var smuldret væk. Skabet sidder lige overfor, hvor pletten blev opdaget. Det er altså en murstensfacade og sydvæg. Da vi vil løse problemet og se, hvor meget skade det kan have forårsaget, tænkte vi først at tætne sprækkerne og derefter åbne væggen indefra. Da jeg ikke er en tømrer, men dog handy, overvejer jeg alligevel at gøre alt arbejdet selv.

Nu undrer jeg, om der er noget specielt, man skal tænke på, dels når jeg tager væggen ned, og når jeg skal genopbygge den? Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er en ydervægs bestanddele set indefra rummet: rumplade (gips eller lignende), dampspærre, isolering og derefter vindpap. Derefter luftspalte og murværket. Derudover er der jo et regelværk hist og her :P Jeg har også set et sted, at der er isolering mellem gipsen og dampspærren, hvad er mest korrekt? Er der noget, jeg har misset? Jeg vil også se på, hvordan væggen er opbygget i forbindelse med, at jeg tager den ned, men det er altid rart med tips på forhånd, så man ved, hvad man har at vente sig :)

Ydervægge har jeg aldrig beskæftiget mig med, men derimod indervægge, deraf mine overvejelser. Det vi vil gøre er at tjekke, om regelværket og isoleringen er blevet beskadiget og derefter udskifte det. Desuden overvejer vi måske at sætte en affugter ind i rummet, der får lov at køre i nogle dage for at tørre ud. En tanke, der slog mig før, er, at da elskabet er indfældet i væggen, er der måske betydeligt dårligere isolering mellem det og indervæggen. Dette kan måske skabe en kuldebro og muligvis forårsager en vis mængde kondens, der er løbet ned på syllen og derefter trængt gennem boarden, hvilket har givet misfarvning i tapetet, det i forbindelse med sprækkerne, hvor regn og sne kunne trænge ind. Dog ser man det først, når væggen begynder at tages ned.

Tak på forhånd
Stefan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.