Hej!
Min mand og jeg har købt et tømmerhus fra 1920, som vi er i gang med at renovere nu. I et af børnenes værelser er vi i gang med at sætte OSB-plader op, som vi derefter vil sætte gips (9mm) på. Over døren er der nu opstået en revne, og vi ved ikke rigtig, hvordan vi skal fortsætte. Væggen er uden reglar, så vi fastgør OSB-pladen direkte mod en tømmerstue. I værelset er der også en del af murstokken, som vi dækker med en OSB-plade, men vi har svært ved at få skruerne til at hæfte i murstokken. Vi har brugt betonplug, men det hæfter ikke.
Tips modtages med taknemmelighed.
Min mand og jeg har købt et tømmerhus fra 1920, som vi er i gang med at renovere nu. I et af børnenes værelser er vi i gang med at sætte OSB-plader op, som vi derefter vil sætte gips (9mm) på. Over døren er der nu opstået en revne, og vi ved ikke rigtig, hvordan vi skal fortsætte. Væggen er uden reglar, så vi fastgør OSB-pladen direkte mod en tømmerstue. I værelset er der også en del af murstokken, som vi dækker med en OSB-plade, men vi har svært ved at få skruerne til at hæfte i murstokken. Vi har brugt betonplug, men det hæfter ikke.
Tips modtages med taknemmelighed.
I gamle huse er det ofte lettere at sætte en mere fleksibel plade, lerklæde, pudse eller papirspænde væggene, da de sjældent er helt lige.E Eva Lundberg1 sagde:Hej!
Jeg og min mand har købt et tømmerhus fra 1920, som vi nu er i gang med at renovere. I et af børneværelserne er vi i gang med at sætte OSB-plader op, som vi derefter vil sætte gips (9mm) på. Over døren er der nu opstået en sprække, og vi ved ikke rigtig, hvordan vi skal fortsætte. Væggen har ikke regler, men vi fastgør OSB-pladen direkte mod en tømmerstue. I værelset er der også en del af murstocken, som vi sætter for med en OSB-plade, men vi har svært ved at få skruerne til at fæstne sig i murstocken. Vi har brugt betonplug, men det fæstner ikke.
Tips modtages taknemmeligt.
Ellers må man have et langt vaterpas og lægge imellem der, hvor der bliver en sprække.
Risikoen er dog, at huset bevæger sig og det revner.
Så tilbage til grundtipset, mere fleksibelt materiale.
Med det sagt, og da jeg kan lide bygningspleje, har jeg selv sat gips på nogle vægge, hvor jeg har lavet regler for at kunne trække el bagved... i et hus af stående plank fra 1909...
Klik her for at svare