13,136 læst ·
27 svar
13k læst
27 svar
Lægge gulvspånplader, kan instruktionen virkelig passe?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,915 indlæg
Hvordan i alverden skal jeg få dette til at hænge sammen?
"Samlingsskjøt imellem sektionerne er tilladt, mindste længde er 900 mm, og hver plade skal fastgøres i mindst to bjælker."
Gulvet er 510 cm langt, og hvis jeg starter med en hel plade, bliver det 180+180+180=540. Så kan jeg ikke starte næste række med det stykke, hvis mindste længde er 90 cm. Deler jeg en plade i halve, bliver det 90+180+180=450 cm, så den sidste del bliver 60 cm, hvilket er for kort ifølge instruktionen. Har de skrevet forkert, eller? Ifølge Elitgolvs instruktioner er mindste del 200 mm, hvis jeg forstår det rigtigt. Gulvet er fra Hornbach, Kronospan. Samme som Byggmax, tror jeg.
"Samlingsskjøt imellem sektionerne er tilladt, mindste længde er 900 mm, og hver plade skal fastgøres i mindst to bjælker."
Gulvet er 510 cm langt, og hvis jeg starter med en hel plade, bliver det 180+180+180=540. Så kan jeg ikke starte næste række med det stykke, hvis mindste længde er 90 cm. Deler jeg en plade i halve, bliver det 90+180+180=450 cm, så den sidste del bliver 60 cm, hvilket er for kort ifølge instruktionen. Har de skrevet forkert, eller? Ifølge Elitgolvs instruktioner er mindste del 200 mm, hvis jeg forstår det rigtigt. Gulvet er fra Hornbach, Kronospan. Samme som Byggmax, tror jeg.
Du får 30cm spild per række.
30/510 giver 5,8% spild.
180 + 180 + 150 = 510
150 + 180 + 180 = 510
Står det sådan i anvisningen, så er det jo det, der gælder.
Så hvis du bygger til dig selv, kan man jo altid gøre afvigelser.
Men har du regnet på, hvor mange plader du ville spare på det gulv ved at gøre "fejl"?
Findes der 240 plader fra samme leverandør?
30/510 giver 5,8% spild.
180 + 180 + 150 = 510
150 + 180 + 180 = 510
Står det sådan i anvisningen, så er det jo det, der gælder.
Så hvis du bygger til dig selv, kan man jo altid gøre afvigelser.
Men har du regnet på, hvor mange plader du ville spare på det gulv ved at gøre "fejl"?
Findes der 240 plader fra samme leverandør?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,915 indlæg
Sådan bliver det med denne opdeling. Bliver kun 6cm på sidste række, så måske skal man begynde med at længdekløve første række? ved ikke, hvad den mindste bredde er.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,915 indlæg
Her er anvisningerne
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 indlæg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2,915 indlæg
Som jeg ser det, så er det ikke hele tanken, men det er godkendt og fuldt muligt.Peter_K sagde:
I et moderne bygget hus kører man normalt cc600, og så lægger man selvfølgelig alle samlinger over strøerne. I et ældre hus er det sjældent nøjagtigt cc600 over samtlige strøer, og så bliver det best effort.
Men som sagt, det er fuldt muligt at lægge samlinger mellem strøerne også ved behov, men jeg synes ikke, det hverken er ønskværdigt eller "hele tanken". Det er bare muligt for at gøre det nogenlunde praktisk, økonomisk og hurtigt at lægge gulvspånpladerne i de fleste tænkelige rum.