Hej!

Jeg har været og købt klinker til min gang, der er på 4,2 km.

Bor i et betonghus fra slutningen af 60'erne. Så min tanke var genial, jeg river masonitgulvet op og lægger klinkerne direkte på betonggulvet.

Sagt og gjort, nu har jeg revet masonitgulvet op, og under det ligger der 6 cm med grus/sand som en slags udjævning/lydisolering.

Min tanke nu er, hvordan jeg skal gå videre, hvad ville I have gjort?

De alternativer, jeg kan komme på, er:

Fjerne alt gruset og fylde op med beton/flydespartel til det rette niveau og lægge klinkerne på.
Denne metode vil koste mig 1500 kr eller mere.

Alternativ 2 er at afrege gulvet og lægge krydsfiner/gipsplader? Så klinker på dette? Fungerer det?

Alternativ 3 er, at jeg helt enkelt erstatter masoniten med krydsfiner/gipsplader uden regler og derefter lægger klinkerne direkte på dette? Ville det fungere?

Eller er der en anden enkel metode?

Jeg har været på K-rauta, Hornbach og Bauhaus og talt med dem, men alle bliver lige rystede, når jeg siger, at der er grus under gulvet og mener, at det må være en slags polsk byggeri. Men jeg har googlet og set, at dette var almindeligt i 60'erne.

Taknemmelig for alle mulige svar!
//Kristian

Byt gruset mod EPS, så flydespartler du og lægger evt. gulvvarme i det. Bland ikke noget træ ind i det hele.

Stefan N sagde:
Byt gruset mod EPS, så flydespartler du og lægger evt. gulvvarme i det. Bland ikke noget træ i det hele.
d^_^b

Tak for hurtigt svar!

EPS er det flamingoblokke? skal man bare lægge dem ud på gulvet og så på med spartel over det?

// Kristian

Nej, EPS er en slags beton blandet med flamingokugler.

Ingen "polsk byggemetode" men almindelig i flerfamiliehuse i -60'erne, bare inkompetence fra dem, du mødte i byggemarkederne. For du bor i et flerfamiliehus, ikke? Hvis det er tilfældet, så tjek med ejendomsadministrationen/beboerforeningen, altid godt. Og selvfølgelig støber/flydespartler du op til det rigtige niveau, dvs. den gamle gulvhøjde minus klinker/lim.

Selv en meget almindelig metode i villaer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.