Nogen sagkyndig der kan tydeliggøre både negative og positive tab og gevinster ved at efterisolere samt sætte ny panel direkte på den eksisterende pladefacade? Husets stolpeværk er i øvrigt planke væg 75mm.

En ulempe kunne være, at pladen fungerer som ventilation, så kold luft kan komme ind bag isoleringen. Desuden øger pladen (afhængig af typen) nogle cm i vægtykkelse helt unødvendigt. Ved efterisolering får man ofte problemer med, at det ser æstetisk underligt ud med små tagskæg og dybe vindueskarme udvendigt, unødvendigt at forværre det yderligere.

Den eneste fordel, jeg muligvis kan forestille mig, er, at pladen kunne bidrage til en noget mere vindtæt væg, men jeg ville absolut have fjernet den. Det er let at sætte vindfolie eller at isolere med et materiale, der er vindtæt.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Gabbe1 sagde:
En ulempe kunne være, at pladen fungerer som ventilation, så kold luft kan komme ind bag isoleringen. Desuden bygger pladen (afhængig af typen) nogle cm i vægtykkelse helt unødvendigt. Ved efterisolering får man ofte problem med, at det ser æstetisk mærkeligt ud med små tagsprækker og dybe vinduesnicher udvendigt, unødigt at forværre det unødigt.

Den eneste fordel, jeg muligvis kan forestille mig, er, at pladen kunne bidrage til en noget mere vindtæt væg, men jeg ville absolut have revet den ned, det er let at sætte vindtæt papir eller at isolere med et materiale, som er vindtæt.
Tak for tippet. At jeg overvejer spørgsmålet skyldes, at det er 550 kvm plade, der skal ned, og jeg ville gerne have undgået den manøvre, hvis det virkelig ikke giver added value eller hvordan man skal udtrykke det.

Riv pladen og sælg den til en skrotfirma.

hama65 sagde:
Riv plåten och sälj den till en skrotfirma.
Får ca 1400kr för plåten minus benzin et antal ture til skrotten minus det ekstra arbejde at tage den ned, det ser ikke ud til at være det værd. Havde været et godt forslag hvis kiloprisen var bedre.

Hvad er det for en plade? Hvordan ser det ud bagved pladen? Hvis du kan tætne / fylde rummene så der ikke kan cirkulere luft, kan der vel ikke være noget problem med at beholde pladen i væggen?

En risiko er, at den får en lavere temperatur (ved forskellige lejligheder og af forskellige årsager) end det omkringliggende materiale og dermed kan kondens dannes inde i væggen.

TimPellet sagde:
Hvilken type plade er det? Hvordan ser det ud bag pladen? Hvis du kan tætne / fylde rummet, så der ikke kan cirkulere luft, burde der vel ikke være noget problem med at lade pladen blive i væggen?
Almindelig galvaniseret og lakeret plade, ville jeg tro. At fylde rummet bag pladen indebærer mere arbejde end at rive den ned. Et alternativ kunne så være at skære pladen lige nedad og sætte en regel, der bygger mere end pladen, hvor reglen desuden kan fungere som indtrængningsbeskyttelse mod rotter og mus. Helt tæt bliver det så ikke.

Senest redigeret:
sblixten sagde:
En risiko er, at den får en lavere temperatur (ved forskellige lejligheder og af forskellige årsager) end det omkringliggende materiale, og dermed kan kondens dannes inde i væggen.
Forstår, hvordan du mener, mens kondens i væggen er noget, jeg vil undgå ind i det sidste.

Begynder at indse, at det vil betyde omtrent lige så meget arbejde, hvis jeg lader metalfacaden blive siddende, samt desuden en del fugtrisici. Hvis jeg alligevel skal aflevere metalfacaden til genbrug, kan jeg hurtigt tage den ned uden hensyn til skader på metallet. Spørgsmålet er, hvad den hurtigste måde er at fjerne bondeskruerne, der holder metallet, udover at skrue dem ud med skruemaskine i boringsfunktion?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.