Nu er jeg kommet lidt længere i mine overvejelser omkring min megatakkarnap, som jeg skal bygge. Jeg vil fjerne tre tagspær og bygge et "hus på huset", vi har betonbjælkelag, der kan bære en masse, så denne konstruktion skulle ikke være nogen fare ifølge naboer, der har gjort lignende.
Tanken er at tilslutte til eksisterende tagspær på siderne, derfor snedvæggen "nærmest kameraet".
Jeg vedhæfter en jpg og en sketchup-variant, hvis nogen vil tage en tur rundt i min konstruktion.
"Tagspærene" består af 315x90 limtræsbjælker, forsynet med skråskårne 170-regler for at få tilstrækkelig taghældning til pladetag. Den stående 170-regel lige over er mere for stabilitet end for at bære.
De ydre vægge består af 145'ere, på lidt svære afstande, da vinduerne skal ind der, men jeg har forsøgt at lave så mange rum som muligt cc60 for at forenkle isoleringen. Øverst står en indfældet 220'er med en liggende hammerbånd ovenpå for at bære loftsbjælkerne, spændvidden er totalt 6 meter.
Ser det ud som om jeg har lavet nogle grove fejl? Jeg har forsøgt at beregne dimensionerne på limtræsbjælkerne, men er ikke 100 på, at jeg har dimensioneret rigtigt. Jeg vil lade en konstruktør kigge på det, men jeg vil minimere den type omkostninger, og dette er baseret på en nabos godkendte konstruktionsplaner, han har lavet en lignende variant.
Som I kan se, har jeg ikke tegnet alt, for det bliver så trangt så, konstruktionen er jo ens mod begge retninger så her burde man se, hvad der er nødvendigt.
Tak på forhånd!