Hej!

Vi har lige renoveret vores badeværelse i vores lejlighed. Før renoveringen gik i gang, foreslog entreprenøren at dække alt med tekstiler (lagner, håndklæder) i stedet for plast, da det fanger alt støv bedre. De satte derefter plastbarrierer, så der kun blev en lige gang fra hoveddør til badeværelse.

Da vi kom tilbage, var det selvfølgelig støvet og beskidt i næsten hele hjemmet (lejligheden er 38 kvm), så vi vaskede loft, vægge og tørrede samtlige møbler og overflader af. Derefter har vi vasket gulvene cirka 4 gange.

Nu nager det stadig i mig, at vi måske skulle have fået et rengøringsfirma til at gøre jobbet, da dette støv ikke virker som det mest sunde. Et eller andet sted får jeg følelsen af, at støvet er der, uanset hvor meget vi rengør, og at vi udsætter os for dette usunde støv helt unødvendigt.

Er min bekymring berettiget eller overtænker jeg?

E exos sagde:
Hej!

Vi har lige renoveret vores badeværelse i vores lejlighed. Før renoveringen startede, foreslog entreprenøren at dække alt med tekstiler (lagner, håndklæder) i stedet for plastik, da dette bedre opfanger alt støv. De satte derefter plastbarrierer, så der kun blev en lige gang fra hoveddøren til badeværelset.

Da vi kom tilbage, var der selvfølgelig støvet og snavset i næsten hele hjemmet (lejligheden er 38 kvm), så vi aftørrede loft, vægge og tørrede alle møbler og overflader af. Derefter har vi vådtørret gulvene typisk 4 gange.

Nu nager det alligevel mig, at vi måske burde have hyret et rengøringsfirma til opgaven, da dette støv ikke ser ud til at være det mest sunde. På en eller anden måde får jeg følelsen af, at støvet er tilbage lige meget hvor meget vi end gør rent, og at vi udsætter os for dette usunde støv helt unødvendigt.

Er min bekymring berettiget eller overreagerer jeg?
Kvartstøv er langt fra sundt, men du har gjort, hvad der er nødvendigt og sandsynligvis mere end det. Faren er primært for dem, der professionelt udsættes for større mængder, for eksempel skærer kvartsindholdigt materiale uden beskyttelse.

• Synes
exos og 2 andre
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin sagde:
Kvartsdamm er langt fra sundt, men du har gjort det, der er nødvendigt og formodentlig mere dertil. Faren er primært for dem, der erhvervsmæssigt udsættes for større mængder, for eksempel skærer materiale med kvartsindhold uden beskyttelse.
Tak for svar! Så det, der er tilbage, kan betragtes som forsumbare mængder? Synes jeg finder støv på nye steder hele tiden, og det lægger sig som en næsten usynlig film lidt hist og her.

J
E exos sagde:
Tak for svar! Så det der er tilbage kan ses som ubetydelige mængder? Synes jeg finder støv nye steder hele tiden og det lægger sig som en næsten usynlig hinde her og der.
Det vil tage tid og mange rengøringer, før I er fri for støv, men som andre allerede har sagt, er det enkelte hændelser, så der er ikke noget at bekymre sig om.

• Synes
exos
  • Laddar…
Spøg til side er kvartspris på el langt værre end kvartsslam 😂.

Du behøver ikke bekymre dig det mindste, det er som sagt langvarig eksponering i høje koncentrationer, der kan være farligt.

Har renoveret meget derhjemme og netop betonslam har en lille irriterende evne til at føles som om det stadig er der. Nu ved jeg ikke rigtig, hvilket rengøringsudstyr I har, men mikrofiberklud og sæbevand synes jeg fungerer godt.

• Synes
exos
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Det vil tage tid og mange rengøringer, før I er helt fri for støv, men som andre allerede har sagt er det enkeltstående hændelser, så det er ingenting at bekymre sig om.
mexitegel mexitegel sagde:
Spøg til side, kvartpriser på el er meget værre end kvartsstøv 😂.

Du behøver ikke at bekymre dig det mindste, det er som sagt langvarig eksponering i høje koncentrationer, der kan være farligt.

Har renoveret meget derhjemme og netop betonstøv har en lille irriterende evne til at føles som om det bliver ved med at være der. Nu ved jeg ikke rigtigt hvilket rengøringsudstyr I har, men mikrofiberklud og sæbevand synes jeg fungerer godt.
Tak fordi I beroligede mine nerver! Så er det bare at fortsætte med at smårengøre lidt hele tiden, så forsvinder det nok med tiden.

• Synes
Bitterhetsakademin og 1 anden
  • Laddar…
E exos sagde:
Tak for at berolige mine nerver! Så er det bare at fortsætte med at rydde lidt op hele tiden, så forsvinder det nok med tiden.
Ikke for at stresse dig, men jeg ville være mere bekymret for evt. asbest. I badeværelser op til midten af 80'erne er der risiko for asbest i fix/fuge/rørtærning/lim/isolering/etc. Nu er kvartstøv på den anden side heller ikke helt ufarligt. Man skal undgå at blive udsat for kvartstøv så vidt muligt. Både asbest og kvartstøv har problemet med, at fibre/partiklerne som er farligst - er dem vores øje ikke kan se. Luft ud (krydstræk) og vådtør er nok bedste løsning for dig. For at gøre dig lidt roligere kan du tænke, at du synes at være bevidst om risiciene og dermed sandsynligvis har beskyttet dig/familien bedre end mange andre. Tips til næste renovering, test for asbest inden start og gør det klart for håndværkeren, at intet byggestøv må spredes. Det er muligt at arbejde med luftrensere og sluser, sandsynligvis lidt dyrere - men du slipper for støvet og muligvis en besværlig rengøring af hele lejligheden. Held og lykke!

HovPatrik HovPatrik sagde:
Ikke for at stresse dig, men jeg ville være mere bekymret for evt. asbest. I badeværelser frem til midten af 80'erne er der risiko for asbest i fix/fuge/rørsamling/lim/isolering/etc.
Nu er på den anden side ikke kvartstøv helt ufarligt heller. Man skal undgå at blive udsat for kvartstøv så meget som muligt. Både asbest og kvartstøv har det problem, at de fibre/partikler, der er farligst, er dem, vores øje ikke kan se.
Luft ud (krydstræk) og tør af med en våd klud er nok den bedste løsning for dig.
For at gøre dig lidt roligere kan du tænke, at du tilsyneladende er bevidst om risiciene og dermed sandsynligvis har beskyttet dig/familien bedre end mange andre.
Tips til næste renovering, test for asbest inden start og tydeliggør for håndværkeren, at intet byggestøv må spredes. Det er muligt at arbejde med luftrensere og sluser, sandsynligvis lidt dyrere - men du slipper for støvet og evt. en problematisk rengøring af hele lejligheden.
Held og lykke!
Hej!

Ja vi har luftet ud (og frosset, hehe) samt tørret af med en våd klud et antal gange. Asbest er jeg ikke meget bekymret for, badeværelset blev renoveret senest i '96 og jeg må vel håbe på, at en seriøs entreprenør selv ville foreslå en asbestprøve ved den mindste mistanke, det ville jo være katastrofalt for dem, hvis de lader deres håndværkere arbejde uafskærmet mod asbest.

Ikke for at stresse dig, men jeg ville være mere bekymret for evt. asbest. I badeværelser frem til midten af 80’erne er der risiko for asbest i fix/fuge/rørtærning/lim/isolering/etc.
Nu er kvartstøv på den anden side ikke helt ufarligt heller. Man skal undgå at blive udsat for kvartstøv så vidt muligt. Både asbest og kvartstøv har den udfordring, at de fibre/partikler der er farligst - er dem som øjet ikke kan se.
Luft ud (krydstræk) og vådtør er nok den bedste løsning for dig.
For at gøre dig lidt roligere kan du tænke, at du virker til at være bevidst om risici og dermed sandsynligvis har beskyttet dig/familien bedre end mange andre.
Tips ved næste renovering, test for asbest inden start og tydeliggør for håndværkeren, at intet byggestøv må sprede sig. Det er muligt at arbejde med luftrensere og sluser, sandsynligvis lidt dyrere - men du slipper for støvet og evt. en problematisk rengøring af hele lejligheden.
Held og lykke!
At blive udsat for asbest en enkelt gang, hvis man ellers er sund og rask, øger ikke risikoen for relaterede sygdomme. Så der er ingen som helst grund til at skræmme folk op. Der er mange tråde her på forummet, hvor folk er helt hysteriske uden grund. Desuden er det faktisk huse bygget før 1977, man skal være opmærksom på. Fordi den asbest der var tilladt 1977-1982 var betydeligt mindre farlig.

Det er netop langvarig/gentagen eksponering, man skal være opmærksom på.

• Synes
TRJBerg
  • Laddar…
At blive udsat for asbest en enkelt gang, hvis man ellers er rask, øger ikke risikoen for relaterede sygdomme. Så der er ingen som helst grund til at skræmme folk. Der findes adskillige tråde her på forummet, hvor folk er helt hysteriske, helt unødvendigt. Desuden er det egentlig huse bygget før 1977, man skal være opmærksom på. Da den asbest, der var tilladt 1977-1982, var betydeligt mindre farlig.

Delvist sandt, men ved du ikke, at grænseværdien for asbest sænkes til en tiendedel af den tidligere grænseværdi netop fordi det er et problematisk stof? At sygdomme tager 20-40 år om at udvikle sig? At alle reagerer forskelligt afhængigt af mængde og forudsætninger? At netop "cocktail-effekten" af alle de forskellige kemikalier/kvarts/radon/støv/asbest/etc, vi dagligt udsættes for, er en stor usikkerhedsfaktor, men at eksponeringen bestemt øger risikoen for "luftvejsrelaterede problemer" over tid.

Ifølge Arbejdstilsynet er utroligt mange (jeg mener, det er 78 %) af alle anerkendte arbejdsrelaterede kræfttilfælde i Sverige en forbindelse til eksponering af støv fra asbest.

Problemet er, at vi ikke ved, hvor meget og hvor ofte vi udsættes for stoffer, der forringer vores helbred. Derfor bør hver eksponering anses som én gang for meget og undgås i det længste (hvis man nu ønsker at stræbe efter størst mulig chance for godt helbred).

Derfor bør indlæg, der forsøger at give indtryk af, at asbest er en bagatel, ikke spredes. Derimod bør indlæg oplyse om risici, så den rette viden formidles, og så gode valg kan træffes af boligejere ved renoveringer. Både for deres egen og omgivelsernes skyld.

• Synes
grovspacklarn
  • Laddar…
Magnus E K
At blive udsat for asbest en enkelt gang, hvis man ellers er rask, øger ikke risikoen for relaterede sygdomme. Der er derfor ingen som helst grund til at skræmme folk op. Der findes adskillige tråde her på forummet, hvor folk er helt hysteriske uden grund. Desuden er det egentlig huse bygget før 1977, man skal være opmærksom på. Da den asbest, der var tilladt 1977-1982, var betydeligt mindre farlig.

Byggeriet blev enige om at stoppe med at bruge asbest i byggematerialer fra årsskiftet 1975/1976; blå asbest blev samtidig fuldstændig forbudt, men var forhåbentlig ikke særlig almindelig i boliger. Så huse med byggeår 1976 og senere er normalt set fri for asbest, medmindre enkelte stædige eller uinformerede håndværkere fortsatte f.eks. med at blande det i fliseklæber. F.eks. har jeg aldrig set et bolighus med byggeår 1976 med eternittag (eller facade), mens dette er almindeligt på huse med byggeår 1975. (I Sverige naturligvis.)

Delvis sant, men visst vet du att grænseværdien for asbest sænkes til en tiendedel af tidligere grænseværdi netop fordi det er et problematisk stof? At sygdomme tager 20-40 at udvikle sig? At alle reagerer forskelligt afhængigt af mængde og forudsætninger? At netop "cocktail-effekten" af alle forskellige kem/kvarts/radon/støv/asbest/etc vi udsættes for dagligt er en stor usikkerhedsfaktor, men at eksponeringen bestemt øger risikoen for "luftvejsrelaterede problemer" over tid.

Ifølge Arbejdsmiljøværket er utroligt mange (jeg mener det er 78 %) af alle anerkendte arbejdsrelaterede kræfttilfælde i Sverige en forbindelse til eksponering af støv fra asbest.

Problemet er, at vi ikke ved, hvor meget og hvor ofte vi udsættes for stoffer, der forværrer vores sundhed. Derfor bør hver lejlighed for eksponering betragtes som én gang for meget og undgås i længst mulig tid (Hvis man nu vil stræbe efter den størst mulige chance for god sundhed).

Derfor bør indlæg, der stræber efter at give indtryk af, at asbest er en bagatel, ikke udbredes. Derimod bør indlæg oplyse om risici, så den rette viden formidles, og gode valg kan træffes af boligejere ved renoveringer. Både for ens egen og omgivelsernes skyld.
Jeg vil påstå, at for hjemmefiksere er risiciene ikke-eksisterende - hvis man ellers er rask.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.