To rustne rør set oppefra mod en sløret baggrund.

Nogle gange bliver man opmærksom på forskellen mellem nu og dengang. Det var svært at få den slidte fukssvans igennem den gamle og gik på et par sekunder med den nye.

Hvad er det for noget skidt, vi producerer nu til dags? Bare det holder garantitiden...

Det er i øvrigt et orange markrör 110mm på billedet (i hvert fald det venstre)

Det store spørgsmål er jo, hvordan du ved, at det nye rør holder dårligere. Behøvedes virkelig alt gods på det ældre rør, eller var det overdimensioneret? Er det overhovedet det samme materiale i rørene?

• Synes
vilpi
  • Laddar…
Det kan du have ret i, men det føles ikke sådan. På det nye er der en hvid kerne med orange folie på begge sider. Jeg kan flexe den lidt oval kun med håndkraft.
Nej, jeg føler mig overbevist om, at den ældre har en betydeligt længere levetid.

Dette er jo ikke kun et scenarie for markrør. Alt muligt produceres i dårligere stand. Pladetykkelse på tagrender, 1 tommes brædder er nede på 20mm, o.s.v.

I mange tilfælde er jeg enig med dig, meget af det der sælges nu er skrøbeligt skrammel som knap nok holder til at blive læsset ud af bilen. Men i høj grad handler det om at bruge den rette kvalitet i stedet for den højeste kvalitet.
Hvis jeg finder på nogle tal: Det venstre rør har måske en levetid på 200 år, det højre holder i 50 år. Er det virkelig økonomisk forsvarligt at have en levetid på 200 år? Er det miljømæssigt korrekt?

Sammenlign med biler. En amerikaner fra 70'erne kan sikkert holde i 100 år, forudsat at du ikke banker for meget metal eller laver for aggressive burnouts udenfor kiosken. Men hvem har en bil i hundrede år?

S
nimhed sagde:
Detta er jo ikke kun et scenario for markrør. Alt muligt produceres i dårligere stand. Pladetykkelse på tagrender, 1-tommer brædder er nede på 20mm, osv.
var noget nyt 1 tomme =20mm hvad gælder for noget

SBH sagde:
var noget nyt 1 tomme =20mm hvad gælder for noget
Først var det 1 tommes brædder, så blev det f.eks. 95x22 og nu er det nede på 95x20. Selv når det stadig markedsføres som 95x22

nimhed sagde:
Først var det 1 tommes brædder, så blev det fx. 95x22 og nu er det nede på 95x20. Selv om det stadig markedsføres som 95x22
Nåja, en tomme angav tykkelsen før høvling.
Så efter høvling blev det 22 mm.

Det samme gjaldt regeldimensionerne 45, 70 og 95 mm fx. hvilket svarer til 2", 3" og 4" uhøvlet.

Men nu har de altså begyndt at stjæle af disse 22mm. Men som sagt, bare en ting i mængden.

Hvad skal vi kalde det, Morbus Byggmaxius?

À propos, var til den nyåbnede Byggmax-"butikken" i Stenalyckan i Halmstad i går.
Købte intet. De få regler (skulle have lidt trykt) som lå tilbage inden for "plukafstand" var skæve som jeg ved ikke hvad.

Nye lige regler lå i deres stakke fem meter oppe.

N
I dag spares der overalt mest pga økonomiske årsager, som ofte begrundes med miljøårsager. Tyndere gods i rørene giver lettere transporter og mindre materialeforbrug. Det samme med tyndere brædder, man får lidt mere ud af den samme stamme og får lidt flere med i samme transport.
22 mm brædder er jo uhøvlede, så målet kan vel ikke komme fra, at de skal høvles?

Betaler hellere ekstra for et rør som holder i 200 år, ikke særlig sjovt arbejde at skifte rør efter 50 eller 100 år under en støbt plade for den der skal gøre det. Har huset allerede passeret 100 år, så skal det nok kunne stå i 100 år til (tidligere tross bund, nu isoleret og drænet plade på jord).

S
nimhed sagde:
Men nu har de altså begyndt at nasse på disse 22mm. Men som sagt, bare en ting i mængden.
en tomme er mest et samlebetegnelse.
så er der ikke mange, der bruger tommemål længere

Uanset, præcis som TS mistænker, så er meget af det standardmateriale, der sælges i dag, skrammel som ingen anstændig bygger eller konstruktør ville røre med en tang førhen.

Hvad der er overdimensioneret tåler at diskuteres.

Selv bliver jeg mest irriteret over, at dagens metaldele er så jammerligt tynde, at min pladesaks bukker dem i stedet for at klippe. Plastlagene er jo tykkere end metallet. Præcis som på billige fiskepinde, hvor paneringen er tykkere end fiskeresterne i midten.

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.