2,616 læst ·
30 svar
3k læst
30 svar
Kuleformet træskrue 4,0x20 mm fastgør ikke i ubehandlet panel 22 mm.
Et alternativ kan være at du bruger skrue og mutter for at fastgøre taljerne i panelet. Bor lidt i gipsen for at få plads til mutteren, så panelet ligger tæt op mod loftet.
Under alle omstændigheder skal panelerne fastgøres i træmateriale, gips vil aldrig kunne modstå de kræfter, der opstår, når vådt tøj hejses op og hænger i ramme/liner.
Under alle omstændigheder skal panelerne fastgøres i træmateriale, gips vil aldrig kunne modstå de kræfter, der opstår, når vådt tøj hejses op og hænger i ramme/liner.
Jeg har et fladt loft, så kaldes det for en tagregel? Uanset hvad, så burde jeg prøve at bore ved 30 cm fra væggen op i lægten og håbe på, at der sidder en regel bagved? Og så sidder der yderligere en regel ved 90 cm fra væggen? Altså cc 60?H Hybro sagde:Panel? Er det en enkelt panelbrædt?
Og hvordan har du fastgjort den mod gipsen?
Jeg tror, et par billeder kunne være til hjælp.
Altså. Du skal finde ud af, hvad der er ordentligt at skrue i opad.
Idealet er vel noget i stil med spær eller en støbt loft, hvis det er en lejlighed.
Gipsen er skruet i lægter, der er fastgjort mod disse.
Lægterne kan ikke klare at bære nogle tungere belastninger.
Jeg havde jo tænkt mig at fastgøre panelet i træmateriale. Men selve taljerne vil kun sidde på panelet, hvor der er gips bagved. Er det så ikke bedre at bruge en form for ekspanderende gipspløk? Altså at skruen først går igennem panelet og derefter ind i gipspløkken?E etompau sagde:Et alternativ kan være at du bruger skrue og møtrik til at fastgøre taljerne i panelet. Bor lidt ud i gipsen for at få plads til møtrikken, så panelet ligger tæt op mod loftet.
Under alle omstændigheder skal panelerne fastgøres i træmateriale, gips vil aldrig kunne modstå de kræfter, der opstår, når vådt tøj hejset op og hænger i ramme/liner.
Alternativt følger jeg nok dit forslag. Men at jeg så bruger maskinskrue med forsenket hoved. Så behøver jeg ikke at bore hul i gipsen.
Senest redigeret:
Hvis du har reglar i loftet med 600mm centrum afstand, foreslår jeg, at du vælger længere træ end 1100 mm, hvis du har til hensigt at montere det på tværs af det eksisterende træ, mindst 1200mm langt, så du kan fastgøre til to reglar.K kia2 sagde:
Selv ville jeg vælge noget grovere end 22mm for at få det mere stabilt, mit forslag er, at du vælger 45*70*1250mm lange stykker og monterer dem på pladen tværs over regelværket, der bærer gipsen.
1100 mm går over to spær. 1200 ville gå over tre spær. Eller misforstår jeg dig?F fribygg sagde:Hvis du har spær i loftet med 600mm centerafstand, foreslår jeg, at du vælger længere træ end 1100 mm, hvis du agter at montere det på tværs af det eksisterende træ, mindst 1200mm langt, så du kan fastgøre i to spær.
Selv ville jeg vælge noget tykkere end 22mm for at få det mere stabilt, mit forslag er, at du vælger 45*70*1250mm lange stykker og monterer dem på pladen på tværs af konstruktionen, der bærer gipsen.
Tak for hjælpen!
Kan jeg (udover at fastgøre panelet til reglarne) desuden fastgøre det til gipsen? Altså der, hvor taljerne sidder, skruer jeg gennem panelet og op i gipsen, måske med ekspanderende gipsplugg? Eller er det dumt? Fordelen ville i så fald være, at taljerne sidder fast rigtig godt OG at panelet får yderligere fastgørelsespunkter.
Kan jeg (udover at fastgøre panelet til reglarne) desuden fastgøre det til gipsen? Altså der, hvor taljerne sidder, skruer jeg gennem panelet og op i gipsen, måske med ekspanderende gipsplugg? Eller er det dumt? Fordelen ville i så fald være, at taljerne sidder fast rigtig godt OG at panelet får yderligere fastgørelsespunkter.
Det som du kalder "panel" ligner jo en almindelig spånplade med hvidt laminat (dvs sådan noget man bygger hylder, garderobe eller skabe af). Hvad er det for et materiale, almindelig hylde? Det plejer at holde ret dårligt at skrue i med almindelig træskrue (tjek fx køkkenskabens hængsler, eller hylder i garderobe som snarere er glatte pigge der holder oppe med volumen i hullet end gevind.
Panelbrædder er jo af massivt træ, det kan gå at skrue i.
Jeg tror nok, at du kan få din spånplade op i loftet mod reglerne, men det er nok mere tvivlsomt at fastgøre træskrue, som skal tåle trækbelastning i pladen?
Panelbrædder er jo af massivt træ, det kan gå at skrue i.
Jeg tror nok, at du kan få din spånplade op i loftet mod reglerne, men det er nok mere tvivlsomt at fastgøre træskrue, som skal tåle trækbelastning i pladen?
Det er denne jeg har købt:Spikbjörn sagde:
Det som du kalder "panel" ser jo ud som en almindelig spånplade med hvid laminat (dvs sådan noget man bygger hylder, garderobeskabe eller skabe af). Hvad er det for et materiale, almindelig hylde?
Det plejer at holde ret dårligt at skrue i med almindelig træskrue (se køkkenskabenes hængsler fx, eller hylde i garderobe som mere er glatte pinde, der holder oppe med volumen i hullet end gevind.
Panelbrædder er jo af massivt træ, det kan godt lade sig gøre at skrue i.
Jeg tror nok, at du kan få op din spånplade i loftet mod reglerne, men det er nok mere tvivlsomt at fastgøre træskrue, der skal tåle trækbelastning i pladen?
22X195 YDERPANEL Finsågad gran
https://www.byggmax.se/22x195-ytterpanel-p08021195
Bør vel kunne skrues i?
Angående trækbelastning så overvejer jeg at trække skrue gennem både pladen og gipsen, ved hjælp af ekspanderende gipsplug. Kan det fungere?
Burde gå aldeles udmærket at skrue i.K kia2 sagde:
Dog er brættet ganske tyndt, og for at kunne belastes med et tørrestativ har du nok brug for noget grovere. Hvis du hænger vådt tøj, risikerer du, at skruen, som kun sidder 16mm i brættet, løsner sig, og stativet og tøjet falder ned.
Tak. Det er derfor, jeg overvejer, om jeg kan skrue igennem både brættet og gipsen. Gips plejer at kunne tåle ret meget belastning, hvis man bruger ekspanderende gipsplugs. Det er min erfaring, men jeg har i hvert fald kun hængt tunge ting op på væggen...F fribygg sagde:
Selvom gipsen ikke bidrager så meget for at holde skruen, vil det blive meget bedre med en helgevindet skrue, der går igennem hele brættet, end dem du har valgt nu.K kia2 sagde: