Har bygget et rum ud og har nu i løbet af efteråret opdaget en del kuldeindtrængen på forskellige steder og taget dette op med snedkeren. Jeg fik lov til at låne et varmekamera af en ven og fandt flere områder, hvor det er betydeligt koldere (forskel på 5 grader eller mere sammenlignet med de øvrige vægge). Jeg tog også dette op med snedkeren, som så spurgte, hvad der er acceptabelt og ikke. Jeg har selvfølgelig ingen anelse og undrer, om der findes nogen form for byggestandard, der kan hjælpe med, hvad der skal udbedres, og hvad der er acceptabelt?
Stiller spørgsmålet her, inden jeg kontakter et inspektionsfirma.
Det er en tilbygning på ca. 15 kvm til et eksisterende rum, så det bliver næsten 30 kvm. Nye vægge på den udvidede del men under det eksisterende tag (fjernede opbevaring/bod). I princippet er samtlige afvigelser der, hvor tag & væg mødes, men nogle andre steder også (f.eks. større område i taget og nogle steder ved dørene, der er bygget). Isoleringen i taget er også ændret i den gamle del af rummet. Fra det jeg sendte til tømreren:
1. Kuldenedslag i tag (FLIR101)
2. Koldtræk hjørne tag/væg (FLIR102)
3. Koldtræk smig ved skydedør. (FLIR103)
4. Koldtræk tag/væg (FLIR104)
5. Koldtræk Tag/væg, (FLIR106)
6. Koldtræk hjørne tag/væg (FLIR107)
7. Koldtræk hjørne tag/væg (FLIR108)
8. Koldtræk smig ved dør (FLIR 109a & FLIR109b)
9. Varmetab badeværelse som ligger væg i væg med det udbyggede rum. (FLIR110)
Ser ikke godt ud.....noget er definitivt galt, har set ældre huse hvor det blæser lige igennem med lignende, men hvis det er nyrenoveret så skal det ikke se sådan ud...
Vi har brug for mere info om huset i sig selv, byggeår fx, og hvordan han har bygget det nye og med hvilke materialer.....
Tilbygningen er lavet i sommer. Træhus bygget 2010, men det er kun det udvidede rum, vi har disse problemer. Hvordan... reglar, isolering panel, gips på indersiden. Usikker på hvad man skal skrive
Hvis man kigger på billedet flir1 & 2, ville det være almindelig kulderas på grund af en kuldebro typ hammerbånd mellem væg og tag, så havde den været lineær. På dit billede ser det ud som om, der mangler isolering, hvor kold luft kommer ind. En så stor flade med den form kan også tyde på fugt. Du bør undersøge dette, tag op på loftet og se efter. En bygningssagkyndig kan nok anbefales.
Kan være svært at kræve snedkeren for det uden initialt kan du blive nødt til at tage omkostningen, men senere ud fra inspektionsresultat evt. kunne kræve handling og da inkludere inspektionen som en del af det (går ud fra at snedkeren ikke initialt gør det).
Og det vigtige her er også, hvad du har bestilt af snedkeren, hvilket jeg ikke kan læse mig til i tråden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.