Hej!

Jeg bor i en kold gavellejlighed (andelsbolig). Det er koldt på gulvene, og væggene mod gavlen er iskolde. Måler man temperaturen midt i rummet, holder den præcis det, den skal, ca. 21 grader. Men det føles som om, det trækker.

Målte temperaturen med en ir-termometer, som viste, at hjørnerne i lejligheden holder ca. 13-14 grader og undrer mig, om det er normalt eller acceptabelt?

Foreningen er generelt set modvillig, hvad angår klager, så jeg vil gerne have lidt mere kød på benene, men måske er det bare sådan, det skal være.

Kan også tilføje, at hvis jeg har lys tændt i vinduet tæt på et af hjørnerne, blafrer de en del.

Tak på forhånd!

• Termisk billede af et rumshjørne med temperaturmåling på 12,7 °C, skala til højre viser temperaturinterval. Øverste højre vises temperaturindstillinger.
  • Termisk billede af et værelse med kolde hjørner. Temperatur målt til 13,5°C. Viser temperaturskala og en lampe ved siden af et vindue.
  • Termografisk billede viser et hjørne af et rum med lave temperaturer, ned til 13.1 grader, indikerende potentiel kuldebro eller isoleringsproblem.
C
tottoiz tottoiz sagde:
Mätte temperaturen med hjälp av en ir-termometer som visade att hörnen i lägenheten håller ca 13-14 grader o undrar om det är normalt eller acceptabelt?
Ville påstå, at det er helt normalt, at hjørner mod ydervæg ser sådan ud på varmekameraet. Der bliver ligesom ingen luftcirkulation der.
Jeg ville nok fokusere på vinduet som en mere sandsynlig kilde til trækken.

Bemærk, at træk er svært at se med varmekameraet, da det måler temperaturen på overflader og ikke luftens temperatur. Så man skal lede efter karakteristiske "slør", der fremtræder, hvor kold luft strømmer over en overflade.

• Synes
BirgitS og 2 andre
  • Laddar…
I et hjørne bliver det en geometrisk kuldebro, så det er nok ikke så mærkeligt.

• Diagram over en geometrisk kuldebro i et hjørne, der viser temperaturkonturer og isoleringseffekt i Celsius.
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Jeg vil påstå, at det er helt normalt, at hjørner mod ydervæg ser sådan ud på varmekameraet. Der bliver ligesom ingen luftcirkulation der.
Jeg ville nok fokusere på vinduet som en mere sandsynlig kilde til træk.

Bemærk, at træk er svært at se med et varmekamera, da det måler temperaturen på overflader og ikke luftens temperatur. Så man skal lede efter karakteristiske "slør", der viser sig, når kold luft strømmer over en overflade.
Aha okay! Er der nogen måde at måle slørene på?

Rimeligvis burde det vel være i foreningens interesse at få styr på sådan en ting (vi skal have 5-års garantieftersyn, hvor jeg gerne vil tage det op), det burde vel betyde, at radiatorerne skal arbejde mere, når det er så koldt ellers?

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt sagde:
I et hjørne bliver det en geometrisk kuldebro så det er nok ikke så mærkeligt.
Det er sådan det hedder altså :) men ved du om der findes typ noget retningslinie eller så hvad der er rimeligt for en kuldebro? Tænker at den holder 13-14 grader sammenlignet med resten af rummet?

Skift overskriften fra ir-termometer til varme kamera.

Jeg ville sørge for at måle flere hjørner for at se, om der er nogen forskel. Givetvis inden for en kort tidsramme, så resultatet bliver så præcist som muligt.

• Synes
tottoiz
  • Laddar…
Jeg ville sørge for at måle flere hjørner for at se om der er nogen forskel. Selvfølgelig inden for en kort tidsperiode, så resultatet bliver så korrekt som muligt.
Tak, det vil jeg gøre!

• Synes
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Mål også gulvet, du siger jo, at det er koldt.

C
tottoiz tottoiz sagde:
Aha okay! Findes der en måde at måle slørene på?
Du mener, så du kan få en anvendelig talværdi på en eller anden måde fra billedet? Nej, ikke noget der i sammenhængen er direkte meningsfuldt, som jeg kan komme i tanke om. Det er mere, at du kan se hvor det trækker, hvor meget i relative termer, og i nogen grad kunne bedømme "vindretningen".

Der er det nok mere relevant at måle lufttemperaturen med et almindeligt termometer på udsatte steder. Men for at være relevant, skal man jo holde sig til målinger i "opholdszonen". At det er koldt på f.eks. vindueskarmen eller i et hjørne er ikke så interessant, hvis man vil påvise et problem.

Træk er ikke nødvendigvis et varmeøkonomisk problem i sig selv. Se det mere som ventilation et forkert sted, der forårsager et potentielt komfortproblem, og i et moderne "tæt" hus, et tegn på at noget ikke er, som det skal være. Men komforten er jo også vigtig.

D Dilato sagde:
Gulvet bliver koldt pga kuldebroen i hjørnet.
Luften i hjørnet afkøles og synker ned mod gulvet og så ud i rummet langs gulvet.
Disse luftstrømme kan opleves som træk.

• Synes
tottoiz og 1 anden
  • Laddar…
Gulvet bliver koldt pga kuldebroen i hjørnet.
Luften i hjørnet afkøles og synker ned mod gulvet og derefter ud i rummet langs gulvet.
Disse luftstrømme kan opleves som træk.
Jeg betvivler ikke det, men oplevet og faktisk er forskellige ting, derfor er et tal på gulvets temperatur ikke uvæsentlig.

• Synes
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
D Dilato sagde:
Ja det kan jeg jo gøre, men hvad skal gulvet have for temperatur? Antager at det ikke skal holde samme som i "opholdszonen"?

C cpalm sagde:
Du mener, at du på en eller anden måde får en brugbar talværdi/aflæsning fra billedet? Nej, ikke noget der er direkte meningsfuldt i denne sammenhæng, som jeg kan komme på. Det er mere, at du kan se hvor det trækker, hvor meget i relative termer, og delvist kunne bedømme "vindretningen".

Så er det nok mere relevant at måle lufttemperaturen med et almindeligt termometer på udsatte steder. Men for at være relevant skal man jo holde sig til målinger i "opholdszonen". At det er koldt på f.eks. vindueskarmen eller i et hjørne er ikke så interessant, hvis man vil påvise et problem.

Træk er ikke nødvendigvis et varmeøkonomisk problem i sig selv. Se det mere som ventilation på det forkerte sted, der forårsager et potentielt komfortproblem, og i et moderne "tæt" hus et tegn på, at noget ikke er, som det skal være. Men komforten er jo også vigtig.
Ja præcis, ville gerne have noget at hænge min hat på. Ikke bare mine ”følelser”, som desværre ikke bider på bestyrelsen.
Det med opholdszonen er også problematisk, jeg har fx min stue, hvor det kolde hjørne findes (og iskold gavlvæg), som i princippet kun kan møbleres på én måde. Så at temperaturen er ok ved sofabordet er en ringe trøst, når sofaen står op ad væggen. Samme med ét af soveværelserne, der ligger mod samme væg. Sengen skal stå mod den væg, der er iskold, alternativet er at placere den foran radiatoren, hvilket også bliver et problem.

Huset er fra 60'erne men totalrenoveret i 2019. Alle, der kommer her, synes det er koldt. (Og hvordan man kan lave et badeværelse i moderne tid uden gulvvarme og kun en lille håndklædetørrer til opvarmning er et mysterium for mig.)

Men tak for forklaringerne og alt! Skal nok tage det op ved inspektionen alligevel og håbe på lydhørhed.

Huse fra 60'erne har desværre ret dårlig isolering.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.