2,381 læst ·
14 svar
2k læst
14 svar
Hvad tæller som kulderas? (Har målt med ir-termometer)
Hej!
Jeg bor i en kold gavellejlighed (andelsbolig). Det er koldt på gulvene, og væggene mod gavlen er iskolde. Måler man temperaturen midt i rummet, holder den præcis det, den skal, ca. 21 grader. Men det føles som om, det trækker.
Målte temperaturen med en ir-termometer, som viste, at hjørnerne i lejligheden holder ca. 13-14 grader og undrer mig, om det er normalt eller acceptabelt?
Foreningen er generelt set modvillig, hvad angår klager, så jeg vil gerne have lidt mere kød på benene, men måske er det bare sådan, det skal være.
Kan også tilføje, at hvis jeg har lys tændt i vinduet tæt på et af hjørnerne, blafrer de en del.
Tak på forhånd!
Jeg bor i en kold gavellejlighed (andelsbolig). Det er koldt på gulvene, og væggene mod gavlen er iskolde. Måler man temperaturen midt i rummet, holder den præcis det, den skal, ca. 21 grader. Men det føles som om, det trækker.
Målte temperaturen med en ir-termometer, som viste, at hjørnerne i lejligheden holder ca. 13-14 grader og undrer mig, om det er normalt eller acceptabelt?
Foreningen er generelt set modvillig, hvad angår klager, så jeg vil gerne have lidt mere kød på benene, men måske er det bare sådan, det skal være.
Kan også tilføje, at hvis jeg har lys tændt i vinduet tæt på et af hjørnerne, blafrer de en del.
Tak på forhånd!
Ville påstå, at det er helt normalt, at hjørner mod ydervæg ser sådan ud på varmekameraet. Der bliver ligesom ingen luftcirkulation der.tottoiz sagde:
Jeg ville nok fokusere på vinduet som en mere sandsynlig kilde til trækken.
Bemærk, at træk er svært at se med varmekameraet, da det måler temperaturen på overflader og ikke luftens temperatur. Så man skal lede efter karakteristiske "slør", der fremtræder, hvor kold luft strømmer over en overflade.
Aha okay! Er der nogen måde at måle slørene på?C cpalm sagde:Jeg vil påstå, at det er helt normalt, at hjørner mod ydervæg ser sådan ud på varmekameraet. Der bliver ligesom ingen luftcirkulation der.
Jeg ville nok fokusere på vinduet som en mere sandsynlig kilde til træk.
Bemærk, at træk er svært at se med et varmekamera, da det måler temperaturen på overflader og ikke luftens temperatur. Så man skal lede efter karakteristiske "slør", der viser sig, når kold luft strømmer over en overflade.
Rimeligvis burde det vel være i foreningens interesse at få styr på sådan en ting (vi skal have 5-års garantieftersyn, hvor jeg gerne vil tage det op), det burde vel betyde, at radiatorerne skal arbejde mere, når det er så koldt ellers?
Jeg ville sørge for at måle flere hjørner for at se, om der er nogen forskel. Givetvis inden for en kort tidsramme, så resultatet bliver så præcist som muligt.
Du mener, så du kan få en anvendelig talværdi på en eller anden måde fra billedet? Nej, ikke noget der i sammenhængen er direkte meningsfuldt, som jeg kan komme i tanke om. Det er mere, at du kan se hvor det trækker, hvor meget i relative termer, og i nogen grad kunne bedømme "vindretningen".tottoiz sagde:
Der er det nok mere relevant at måle lufttemperaturen med et almindeligt termometer på udsatte steder. Men for at være relevant, skal man jo holde sig til målinger i "opholdszonen". At det er koldt på f.eks. vindueskarmen eller i et hjørne er ikke så interessant, hvis man vil påvise et problem.
Træk er ikke nødvendigvis et varmeøkonomisk problem i sig selv. Se det mere som ventilation et forkert sted, der forårsager et potentielt komfortproblem, og i et moderne "tæt" hus, et tegn på at noget ikke er, som det skal være. Men komforten er jo også vigtig.
Jeg betvivler ikke det, men oplevet og faktisk er forskellige ting, derfor er et tal på gulvets temperatur ikke uvæsentlig.Karl-Ove Qvarfordt sagde:
Ja præcis, ville gerne have noget at hænge min hat på. Ikke bare mine ”følelser”, som desværre ikke bider på bestyrelsen.C cpalm sagde:Du mener, at du på en eller anden måde får en brugbar talværdi/aflæsning fra billedet? Nej, ikke noget der er direkte meningsfuldt i denne sammenhæng, som jeg kan komme på. Det er mere, at du kan se hvor det trækker, hvor meget i relative termer, og delvist kunne bedømme "vindretningen".
Så er det nok mere relevant at måle lufttemperaturen med et almindeligt termometer på udsatte steder. Men for at være relevant skal man jo holde sig til målinger i "opholdszonen". At det er koldt på f.eks. vindueskarmen eller i et hjørne er ikke så interessant, hvis man vil påvise et problem.
Træk er ikke nødvendigvis et varmeøkonomisk problem i sig selv. Se det mere som ventilation på det forkerte sted, der forårsager et potentielt komfortproblem, og i et moderne "tæt" hus et tegn på, at noget ikke er, som det skal være. Men komforten er jo også vigtig.
Det med opholdszonen er også problematisk, jeg har fx min stue, hvor det kolde hjørne findes (og iskold gavlvæg), som i princippet kun kan møbleres på én måde. Så at temperaturen er ok ved sofabordet er en ringe trøst, når sofaen står op ad væggen. Samme med ét af soveværelserne, der ligger mod samme væg. Sengen skal stå mod den væg, der er iskold, alternativet er at placere den foran radiatoren, hvilket også bliver et problem.
Huset er fra 60'erne men totalrenoveret i 2019. Alle, der kommer her, synes det er koldt. (Og hvordan man kan lave et badeværelse i moderne tid uden gulvvarme og kun en lille håndklædetørrer til opvarmning er et mysterium for mig.)
Men tak for forklaringerne og alt! Skal nok tage det op ved inspektionen alligevel og håbe på lydhørhed.
Huse fra 60'erne har desværre ret dårlig isolering.
Klik her for at svare