Medlem
· Sverige
· 4 indlæg
Nu har jeg brug for hjælp, og jeg er taknemmelig, hvis I kun svarer på dette, hvis I med al sikkerhed VED, hvad der kan ske.
Vi har på grund af ujævn plade kulderas ved syllen. Dvs., sandsynligvis slutter syllen ikke tæt mod pladen (kan det være sådan?, eller får lasten fra huset syllen til at blive trykket ned, så det bliver tæt?) Under syllen ligger der syllfoam. Nu til spørgsmålet. Hvad kan der ske med huset, når det er sådan her? Kan det give problemer (bortset fra at det trækker koldt på gulvet og selvfølgelig koster penge i energi) Er der nogle gode måder at løse problemet på?
Vi har på grund af ujævn plade kulderas ved syllen. Dvs., sandsynligvis slutter syllen ikke tæt mod pladen (kan det være sådan?, eller får lasten fra huset syllen til at blive trykket ned, så det bliver tæt?) Under syllen ligger der syllfoam. Nu til spørgsmålet. Hvad kan der ske med huset, når det er sådan her? Kan det give problemer (bortset fra at det trækker koldt på gulvet og selvfølgelig koster penge i energi) Er der nogle gode måder at løse problemet på?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Med dit nickname burde du vel være den som kan svare på dette 
Kold luft tør luft som siver ind ved syllen vil næppe give andre problemer end en og anden edderkop eller myre, der finder passagen. Hvordan ventileres huset i øvrigt, nybyg, tilbygning?
Kold luft tør luft som siver ind ved syllen vil næppe give andre problemer end en og anden edderkop eller myre, der finder passagen. Hvordan ventileres huset i øvrigt, nybyg, tilbygning?
Medlem
· Sverige
· 4 indlæg
Haha, ja eller hvordan?
I min verden kan der ikke ske så meget, men da vi er to i husholdningen og da jeg repræsenterer den kvindelige side, vejer mit ord ikke så tungt, når den anden side af den boende har bestemt sig for, at hele huset vil mugne væk på grund af kondens fra gulvvarmen? Og på grund af, at varm og kold luft kan passere ud og ind under syllen? Huset er nybygget (2 år) og har Nibe 750 og almindelige freshventiler i øvrigt. Hvad siger du?
Kuldebroer øger risikoen for fugt/skimmel, http://www.lfs-web.se/koldbryggor-fukt.htm. Om der så er risiko for skimmel for jer, har jeg ingen anelse om. Det der med kondens fra gulvvarmen forstod jeg ikke. Risikoen er vel snarere, at materialer indvendigt i nærheden af kuldebroen/koldefaldet bliver nedkølet, og at den fugtigere indeluft kondenserer mod det kolde.
En termografering ville jo give sort på hvidt. Den billige variant er et IR-termometer fra Clas Ohlson for at tjekke, om det er ekstremt koldt. Hvis det er koldere end f.eks. vinduesrammer (og de ikke har kondens på sig, når det er som koldest), ville jeg ikke bekymre mig. Længere inde i væggen bør det jo være roligt, da der er konstant undertryk, og den fugtigere indeluft ikke kommer der.
En termografering ville jo give sort på hvidt. Den billige variant er et IR-termometer fra Clas Ohlson for at tjekke, om det er ekstremt koldt. Hvis det er koldere end f.eks. vinduesrammer (og de ikke har kondens på sig, når det er som koldest), ville jeg ikke bekymre mig. Længere inde i væggen bør det jo være roligt, da der er konstant undertryk, og den fugtigere indeluft ikke kommer der.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Nu taler vi jo ikke om en kuldebro og kondensation på indersiden af en væg, men snarere præcis de samme forudsætninger som Bygningsinspektøren har med sine friskluftsventiler, en luftstrøm udefra og ind (forudsat at ventilationssystemet med tilhørende FLVP er korrekt indstillet). Trykprofilen er desuden altid sådan, at ved gulvet bliver der et indløb af luft, ikke udløb.
Er det tale om et enkelt punkt, eller er det hele huset rundt?
Er det tale om et enkelt punkt, eller er det hele huset rundt?
Klik her for at svare