Hej
Bygget garaget om til stue. Har aldrig været en garage, havde det som depot, med gulvvarme.
Huset blev bygget i 2017. Nu har vi bygget et attefallshus og laver dette om til stue.
Den ene væg har lidt mindre isolering end resten, det bemærker vi ikke, men ved man det, så vil man gerne gøre noget ved det.
Da huset blev bygget, sagde vi til Mjöbäcks, at dette i fremtiden skulle blive stuen og at isoleringen på denne væg skulle være som resten af ydervæggene, vi har jo også gulvvarme, alligevel blev der mindre isolering i denne væg.

Nu har jeg ikke plads til at lave forskalling og bruge 45 mm isolering, og har derfor overvejet at bruge plywood + gips ovenpå, det føles som om det ville give lidt ekstra isolering, både varme og lyd, hvad synes I?
Vedhæfter billede af den nuværende væg.

• Skitse af vægkonstruktion med syv lag: panel, luftspalt, udegips, isolering 95, plastfolie, isolering 45, gips. Håndskrevne noter ved siden af.
Mats-S
Det eneste jeg har indvending mod er at have en plastikfolie midt inde i isoleringen. Det bryder mod alle regler hvad angår plastikfoliens placering. Den skal ligge på den varme side for at undgå kondens, som så giver anledning til fugtskader i væggen. Som sædvanlig foreslår jeg forhydringspapir i alle situationer, når man er i tvivl om plastens indvirkning på fugtdannelse.

Men jeg ville aldrig lægge plastikfolie midt i isoleringen ... selvfølgelig kan man hævde, at der er mere isolering på ydersiden, så det skal fungere. Vil man tage chancen, så køber man det argument, vil man være 100% sikker, sætter man plasten der, hvor den skal være ifølge reglerne :cool:

Mats-S Mats-S sagde:
Det eneste jeg har indvending imod er at have plastikfolie midt inde i isoleringen. Det bryder med alle regler, hvad angår plastikfoliens placering. Den skal ligge på den varme side for at undgå kondens, som derefter giver anledning til fugtskader i væggen. Som sædvanligt anbefaler jeg forhydringspap i alle situationer, når man er i tvivl om plastens indvirkning på fugtdannelse.

Men jeg ville aldrig lægge plastikfolie midt i isoleringen .... jo, man kan hævde, at der er mere isolering på ydersiden, så det skal fungere. Vil man satse, køber man det argument, vil man være 100% sikker, sætter man plastikken, hvor den skal være ifølge reglerne :cool:

Hej Mats

Tak for dit svar!
Tanken har nok slået mig angående plastikken, men jeg tænkte, i og med at det er ovenover gipsen, som allerede sidder, så....

Hvordan er dine tanker angående PIR isolering, fik tip fra en anden byggahus ven her på forummet.
Findes sådan som er 3 cm, og en sådan svarer vel til almindelig glasuld af 10 cm. At smide på en sådan og den tyndeste gips over...?

Mats-S Mats-S sagde:
Det eneste jeg har indvending imod er at have en plastfolie midt inde i isoleringen. Det bryder med alle regler, hvad angår plastfoliens placering. Den skal ligge på den varme side for at undgå kondens, som derefter giver anledning til fugtskader i væggen. Som sædvanligt foreslår jeg forhydringspap i alle situationer, når man er i tvivl om plastens indvirkning på fugtdannelse.

Men jeg ville aldrig lægge plastfolie midt i isoleringen ... jo, man kan hævde, at der er mere isolering på ydersiden, så det skal fungere. Vil man gamble, så køber man det argument, vil man være 100% sikker, sætter man plasten, hvor den skal være ifølge reglerne :cool:
Du tager fejl angående plastens placering. Tværtimod er det ret almindeligt med 95mm isolering - plast - 45mm isolering. Der bruger man 45-pladsen til installationer; elbokse med mere. Ellers skal man lave huller i plasten ved alle elbokse.
Plasten kan sidde 1/3-ind. Netop derfor fungerer 95/45.

• Synes
1
  • Laddar…
Mats-S
D Daaaaaniel sagde:
Du tager fejl ang plastens placering
Ikke hvis man følger reglerne, plast er en forbandelse hvis det kommer forkert. Men selvfølgelig kan man satse hvis man har lyst, går det så går det. Men man skærer garanteret på marginalerne ...

Ang el-dåser så kan man tape plasten ved dem med sølvtape, hvis man nu vil tage sig lidt tid til at undgå eventuelle fremtidige problemer ...
Det er meget i dag der er "ganske almindeligt" inden for byggeri, som ikke altid er korrekt. Almindeligt fordi det går hurtigere og sparer penge. Men som hjemmesnedkeren som TS er, så har han tid til at gøre det korrekt (y)

Gør man korrekt, så bruger man ikke gaffatape.

useless useless sagde:
Gør man korrekt så bruger man ikke sølvtejp.
Ærgerligt. Ingen problemer. Mats har jo styr på det! ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.